פיצוי עבור טיסה נדחתה? מה מגיע לכם
המאמר פורסם ביום 22.02.25
דחיית טיסה היא חוויה מתסכלת. אתם מגיעים בזמן לשדה, עוברים בידוק, מתכוננים להמריא – ופתאום נמסר לכם שהטיסה תצא בשעה מאוחרת בהרבה. לעיתים מדובר בדחייה של שעתיים–שלוש, אך לעיתים היא עלולה להימשך שעות רבות – ולפגוע קשות בלוח הזמנים ובתוכניות הנסיעה.
במאמר זה נבחן: האם מגיע לכם פיצוי? מה החוק קובע במקרה של טיסה שנדחתה? איך בודקים זכאות? מה חשוב לעשות כדי לשמור על הזכויות שלכם? והאם כדאי לפעול לבד או להיעזר בעורך דין? בנוסף, נסקור את ההבדלים בין סוגי דחיות, את האחריות של חברות התעופה ואת האופן שבו תיעוד נכון יכול להכריע את תוצאת הפנייה או התביעה.
מהי דחיית טיסה לפי החוק?
לפי חוק שירותי תעופה (חוק טיבי), קיימת הבחנה בין דחייה קצרה לבין דחייה משמעותית:
- דחייה של 2–5 שעות – אינה מזכה בפיצוי כספי, אך מחייבת את חברת התעופה לספק שירותים בסיסיים, כגון ארוחות, שתייה, גישה לאמצעי תקשורת ואף הסעה במידת הצורך.
- דחייה של 5–8 שעות – עדיין לא מזכה בפיצוי כספי, אך מחייבת את החברה להציע לנוסע טיסה חלופית, החזר כספי או שירותים נלווים. במקרים מסוימים ניתן לדרוש החזר על הוצאות.
משטר האחריות הקבוע בחוק מטיל על חברת התעופה אחריות שיש שכינו אותה בפסיקה כ-“מוגברת מאוד”, המתקרבת לאחריות חמורה (ראו: עניין מושקטל, פס’ 9). בשים לב לכך, הנטל להוכיח קיומן של נסיבות מיוחדות שהנתבעת עשתה כל שביכולתה עדי להתגבר עליהן מוטל על הנתבעת ומדובר בנטל משמעותי (ראו: רת”ק 12149-12-18 אוקראינה אינטרנשיונל איירליינס בע”מ נ’ מירוז).
סעיף 3(א)(3) לחוק שירותי תעופה קובע כי הטבת כרטיס טיסה חלופי משמעותה היא:
“כרטיס טיסה חלופי ליעד הסופי של הנוסע, בתנאים הדומים ככל האפשר לתנאי כרטיס הטיסה המקורי שהונפק לו ובמועד המוקדם ביותר שניתן, או במועד מאוחר יותר בתיאום עם הנוסע, ובכפוף לקיומם של מקומות פנויים בטיסה”
סעיף 7(א) לחוק קובע כי: “נוסע שהונפק לו כרטיס טיסה לטיסה שהמריאה באיחור של שעתיים לפחות מהמועד הנקוב בכרטיס הטיסה, זכאי לקבל ממפעיל הטיסה או מהמארגן מזון ומשקאות ושירותי תקשורת.
סעיף 7(ב) לחוק קובע כי: “נוסע שהונפק לו כרטיס טיסה לטיסה שהמריאה באיחור של חמש שעות ופחות משמונה שעות מהמועד הנקוב בכרטיס הטיסה זכאי להשבת תמורה או לכרטיס טיסה חלופי, לפי בחירתו”.
חברת התעופה מחויבת להציע לכם כנוסע את הבחירה בין השבת כספם ובין כרטיס טיסה חלופי וזאת בניגוד להוראות סעיפים 3(א)(3) ו- 6(א)(2) ו- 7(א) ו- 7(ב) לחוק הקובעים במפורש כי על מפעיל הטיסה לספק לנוסע שירותי סיוע וכי הבחירה בין השבת תמורה ובין כרטיס טיסה חלופי היא זכותו של הנוסע (ראו ת”ק 64571-12-22כהן נ’ אל על).
אין חולק כי לנוסעים זכות הבחירה בין השבת תמורה ובין כרטיס טיסה חלופי. הדברים עולים באופן מפורש מהוראות החוק ומההלכה הפסוקה, ראו למשל ת”ק (ת”א) 47775-10-21 זוהר טל נ’ ריינר, שם קבע בית המשפט בסעיף 20 לפסק הדין כי זוהי חובתה של הנתבעת, כשהבחירה, כאמור, אמורה להיות אצל התובע ולא אצל הנתבעת.
דחייה של יותר מ 8 שעות – נחשבת ל”ביטול טיסה” לפי החוק, ולכן מזכה בפיצוי כספי מלא, בדיוק כמו ביטול רגיל. כאן חלות כל זכויות הנוסעים כולל אפשרות לתבוע פיצוי קבוע לפי המרחק, שירותים נלווים ואפילו פיצוי בגין עוגמת נפש.
סעיף 1(2) לחוק התעופה קובע כי טיסה שבוטלה היא טיסה: (1) טיסה שלא התקיימה, (2) טיסה שהמריאה באיחור של שמונה שעות לפחות מהמועד הנקוב בכרטיס הטיסה או באיחור הקבוע לפי סעיף 6(ח).
חובה עצמאית המוטלת על מארגן או מפעיל הטיסה, היא החובה המוסדרת בסעיף 6(ו) לחוק ולפיה הוא “יציג לפניו חלופות להגעה ליעד הסופי”. משבוטלה הטיסה נשוא התביעה, היה על המארגן או מפעיל הטיסה להציע לנוסעים טיסה חלופית, או שוויה, על מנת להגיע ליעדם, כאמור בסעיף 6(א)(2) לחוק. סעיף 3(א)(3) לחוק מוסיף וקובע, כי “כרטיס טיסה חלופי ליעד הסופי של הנוסע, בתנאים הדומים ככל האפשר לתנאי כרטיס הטיסה המקורי שהונפק לו ובמועד המוקדם ביותר שניתן, או במועד מאוחר יותר בתיאום עם הנוסע, ובכפוף לקיומם של מקומות פנויים בטיסה”. נוסף על כך, שומה על המארגן או מפעיל הטיסה להוכיח, כי הוא פנה לנוסע, תוך זמן סביר, והציע לו כרטיס טיסה חלופי, וכי הטיסה שהוצעה הייתה במועד המוקדם ביותר שניתן.
פיצוי כאמור יינתן, אלא אם יוכיח מפעיל הטיסה כי הוא פטור מתשלום, בנסיבות המנויות בסעיף 6(ה)(1) לחוק, ורק עם התקיימותם של שלושה תנאים, המצטברים זה לזה. המחוקק פטר את מפעיל הטיסה מחובתו לשלם פיצוי כספי לנוסע שטיסתו בוטלה בהתקיימותם של שלושה תנאים: הימצאותן של “נסיבות מיוחדות” שהביאו לביטול הטיסה, שנסיבות אלו “לא היו בשליטתו” של מפעיל הטיסה, ואם בכך לא די, תנאי נוסף הוא ש “גם אם היה עושה כל אשר ביכולתו לא היה יכול למנוע את ביטולה בשל אותן נסיבות”.
כבר מקיומם של שלושת תנאים מצטברים אלו ניתן להיווכח כי מדובר בפטור שעל-פי לשונו הוא מצומצם. זאת ועוד, מלשון החוק ניתן לראות שמשטר האחריות המוטל על מפעיל הטיסה אינו אחריות מבוססת אשמה. על מנת שמפעיל הטיסה יהיה פטור מתשלום הפיצוי לנוסע שטיסתו בוטלה, לא די בכך שיוכח שמפעיל הטיסה לא התרשל. הפטור יינתן במקרה של העדר שליטה, וזהו פתח צר יותר ממתן פטור מאחריות במקרה של העדר התרשלות. לזאת יש להוסיף, כי נטל השכנוע להוכחת תחולת הפטור מהאחריות מוטל על מפעיל הטיסה. הנטל להוכיח כי מדובר בנסיבות שלא היו בשליטתה של הנתבעת, וכי היא לא יכלה למנוע אותן לו הייתה עושה כל שביכולתה – מוטל עליה.
מה גובה הפיצוי שמגיע לכם?
במקרה של דחייה העולה על 8 שעות, החוק רואה בכך ביטול לכל דבר. בהתאם לכך:
- טיסה עד 2,000 ק״מ – פיצוי בגובה 1,440 ש״ח
- טיסה בין 2,000 ל־4,500 ק״מ – פיצוי של 2,310 ש״ח
- טיסה למרחק של מעל 4,500 ק״מ – פיצוי בגובה 3,460 ש״ח
סעיף 6 לחוק התעופה קובע כי נוסע שהונפק לו כרטיס טיסה לטיסה שבוטלה, יהיה זכאי לקבל בנוסף ממפעיל טיסה או מהמארגן הטבות אלה:
6.(א)(1) שירותי סיוע.
6.(א)(2) השבת התמורה או כרטיס טיסה חלופי, לפי בחירתו של הנוסע.
6.(א)(3) פיצוי כספי כאמור בתוספת הראשונה תלוי במרחק הטיסה.
לפיכך, חזקה שהמחוקק, עת חוקק את הסיפא של סעיף זה, תוך עשיית שימוש במילים “או” ו- “לפי בחירת הנוסע”, לא השחית את מילותיו לחינם. בכך רצה המחוקק להעניק לנוסע שיקול דעת לבחור מבין שתי החובות אותן הטיל על מפעיל הטיסה.
סעיף 3.(א) לחוק התעופה קובע כי ההטבות לפי חוק זה הן:
(1) שירותי סיוע בלא תשלום, כמפורט להלן:
(א). “מזון ומשקאות בהתאם לזמן ההמתנה” (בחוק זה – מזון ושתייה).
(ב) “אירוח בבית מלון אם נדרשת שהייה של לילה אחד או יותר או אם נדרשת שהייה ארוכה מהשהייה שתכנן הנוסע” (בחוק זה – שירותי לינה).
(ג) “שירותי הסעה בין שדה התעופה לבית המלון בו שוהה הנוסע”….
(ד) “שתי שיחות טלפון, וכן משלוח הודעה באמצעות פקסימיליה או דואר אלקטרוני לפי בחירת הנוסע” (בחוק זה – שירותי תקשורת).
ההשלכות של דחייה בטיסה
דחיית טיסה עלולה לגרום להפסדים ממשיים: החמצת פגישות חשובות, ביטול מלונות, רכבים שכורים, כרטיסים להופעות או אטרקציות, ולעיתים אף החמצת טיסת המשך. לכן חשוב להבין שהחוק נועד להגן עליכם – לא רק במובן הכלכלי, אלא גם כאמצעי הרתעה לחברות התעופה.
במקרים מסוימים, ייתכן שתוכלו לתבוע בגין נזקים נלווים ולא רק על עצם הדחייה – במיוחד אם מדובר בדחייה לא מוסברת או כתוצאה מרשלנות החברה.
אך שימו לב:
- תקלות טכניות אינן בהכרח “נסיבה מיוחדת” – ויש לכך תקדימים משפטיים ברורים
- גם כאשר אין פיצוי כספי – מגיעים לכם שירותים נלווים ועזרה במקום
איך לפעול ברגע האמת?
אם הטיסה נדחתה, חשוב לפעול מיד:
- בקשו אישור רשמי מהחברה על הדחייה, כולל זמן חדש וסיבה רשמית
- תעדו כל דבר: לוח טיסות, הודעות, שיחות עם נציגים
- שמרו מסמכים: כרטיסי עלייה, חשבוניות, תיעוד הוצאות
- דרשו שירותים במקום – לינה, אוכל, הסעה לפי הצורך
- פנו בכתב לחברה תוך 21 ימים ממועד הדחייה
- אם לא נעניתם – שקלו תביעה קטנה על ידי עורך דין לדיני תעופה
שאלות נפוצות
האם דחייה של 3 שעות מזכה בפיצוי?
לא, אך כן מזכה בשירותים. אם הם לא ניתנו – ניתן לדרוש החזר הוצאות.
מה אם קיבלתי טיסה חלופית ליום שלמחרת?
זה נחשב ביטול טיסה – מגיע פיצוי מלא + לינה + הסעה.
איך מודדים את זמן הדחייה?
מהשעה המקורית המתוכננת ועד לשעת ההמראה בפועל – מרגע ניתוק גלגלי המטוס ממסלול ההמראה.
מה אם קיבלתי הודעה על דחייה רק בשדה?
חברות רבות מנסות להקטין אחריות – חשוב לתעד את העיכוב בזמן אמת.
האם אפשר לתבוע גם על עוגמת נפש?
כן, תלוי בנסיבות. רצוי להתייעץ משפטית במקרים כאלה.
סיכום
דחיית טיסה היא אירוע מתסכל שעלול לגרום לנזק ממשי. החוק הישראלי מבדיל בין סוגי דחיות ומספק מסגרת ברורה לזכויות הנוסע. ככל שתפעלו נכון – בזמן אמת ולאחר מכן – כך תגדילו את הסיכוי לקבל את הפיצוי המלא.
מומלץ לשמור על כל תיעוד, לפנות לחברה בכתב, ולשקול ליווי משפטי בעת הצורך. משרדנו מתמחה בדיני תעופה ומייצג נוסעים שנפגעו מטיסות דחויות, מבוטלות או מעוכבות. פנו אלינו לבדיקה חינמית של זכאותכם – ונשמח לסייע. עורך דין תעופה