תיקון חוק שירותי תעופה (תיקון והוראת שעה – חרבות ברזל), התשפ”ה – 2025. בתיקון זה נקבע כי חברות התעופה יהיו פטורות מלפצות נוסעים בהתאם לתוספת הראשונה לחוק, בגין טיסות שבוטלו או התעכבו מעל שמונה שעות, בין התאריכים:
- 08.10.23-30.11.23
- 12.04.24-18.04.24
- 01.08.24-08.08.24
- 01.10.24.05.10.24
שנית, התיקון מקצר את תקופת ההודעה המוקדמת לנוסעים על שינוי בטיסה מ-14 ימים ל-3 ימים, עבור טיסות שתוכננו בין 1 בדצמבר 2023 ל-29 בפברואר 2024 בלבד.
מתיקון זה לחוק ניתן למעשה ללמוד שהמחוקק ישב על המדוכה, בחן את האירועים המיוחדים שהתרחשו ב- 18 החודשים האחרונים, במהלכן מצויה המדינה במלחמה וקבע תאריכים מוגבלים מאוד בהם יתאפשר לחברות התעופה שלא לפצות את הנוסע שטיסתו בוטלה בגין הפיצוי הכספי כאמור בתוקפת הראשונה.
לפיכך, משישב המחוקק על המדוכה והוציא מלפניו דבר חקיקה העוסק במציאות קונקרטית, יש לפרשו ככל שניתן בהתאם לרצון המחוקק ולאינטרסים השונים העומדים בבסיס מעשה החקיקה.
עצם העובדה שהמחוקק בחר לקבוע מועדים ספציפיים, מחייב הגעה למסקנה אחת והיא כי המועדים שלא נכללו בסעיפים 2א(1)-(4) ואינם נכנסים אף למצבים המתוארים בסעיפים 1(ה), מובילים למסקנה כי הנתבעת אינה יכולה לטעון לגביהם כי הם חוסים תחת הוראת ס’ 6ה(1) לחוק שירותי תעופה.
העובדה שהמחוקק בחר לקבוע תאריכים ספציפיים בהוראת השעה מובילה למסקנה ברורה: טיסות שבוטלו בתאריכים שאינם כלולים בהוראת השעה עדיין מזכות את הנוסעים בפיצוי, גם אם המדינה הייתה במצב מלחמה באותה תקופה.
פסקי דין לדוגמה במקרים של ביטול טיסה בזמן חרבות ברזל
בת”ק 35498-05-24 אדרת נ’ EasyJet סקר בית המשפט מספר פסקי דין בעניין המצב הבטחוני, ובסופו של דבר קבע כי “לא שוכנעתי כי הנתבעת הרימה את הנטל ולא הוכיחה קיומה של סכנה ממשית בהתייחס לפרק הזמן שבין הימים לאחר המתקפה האיראנית למועד הטיסה המתוכנן ליום 27.4.24 ועל כן, הכף נוטה שלא להכיר בנסיבות העניין בקיומו של הפטור”.במקרה זה חייב בית המשפט את הנתבעת לשלם לתובעת סכום כולל של 17,863 ₪ אשר כלל את הפיצוי הסטטוטורי ואת עלויות כרטיסי הטיסה החלופיים.
בתאד”מ 4156-12-23 משה ואח’ נ’ אל על השאלה המרכזית אשר עמדה בפני בית המשפט הייתה האם בנסיבות העניין ועל רקע פרוץ מלחמת “חרבות ברזל”, פטורה הנתבעת מתשלום הפיצוי הסטטוטורי לתובעים. במקרה זה חייב בית המשפט את הנתבעת לשלם לתובעים סך כולל של 7,614 ₪ + הוצאות משפט בסך כולל של 1,500 ₪
בת”ק 38757-07-24 רפטוב ואח’ נ’ אמירייטס טענו התובעים טיסת ההלוך ליעדם מישראל לטוקיו דרך דובאי אשר הייתה אמורה להמריא ביום 18.4.24 בשעה 16:45 בוטלה. במקרה זה חייב בית המשפט את הנתבעת לשלם לתובעים סך של 21,695 ₪ אשר כלל את כל ההוצאות שנכפו על התובעים במסגרת שירותי הסיוע שלא ניתנו להם כגון: הלינה, המזון והשתייה, התחבורה ומחצית מעלות העסקה בגין כרטיסי הטיסה .
ת”ק 47127-10-24 מרגריט יעל ואח’ נ’ אוסטריאן איירליינס. דן בית המשפט במקרה בו טיסת התובעים מווינה לתל אביב, שהייתה אמורה להמריא ביום 4.8.24 בוטלה במועד שהוחרג מהחוק ואינו מזכה בפיצוי. עם זאת, שלוש טיסות חלופיות שנקבעו לימים 10.8.24, 13.8.24 ו־15.8.24 בוטלו גם הן, ומכיוון שלא חלה עליהן החרגה – נפסק כי הן מזכות בפיצוי סטטוטורי. בית המשפט חייב את הנתבעת לשלם לתובעים 20,790 ₪.
ת”ק 39505-11-24 טייב נ’ ישראייר. דן בית המשפט במקרה בו טיסת התובעת בוטלה ביום 25.08.24 (ביום מתקפת המנע של ישראל בלבנון) שאינו נכלל בתקופות שהוחרגו לפי תיקון החוק. נפסק כי כדי לפטור עצמה מתשלום פיצוי, על חברת התעופה להציג ראיות ברורות לאירוע ביטחוני בלתי צפוי שהשפיע במישרין על הטיסה – דבר שלא נעשה. לפיכך, הפיצוי לא נשלל. במקרה זה חייב בית המשפט את הנתבעת לשלם לתובעים סך כולל של 13,708 שקלים.
ת”ק 41687-09-24 נ’ EasyJet. דן בית המשפט במקרה בו טיסות התובעים למילאנו ובחזרה, שהיו מתוכננות לימים27.4.24 ו 03.05.24 בוטלו 11 ימים לפני ההמראה. הנתבעת הסתמכה על טענה כללית בדבר המצב הביטחוני, אך מאחר שמועדים אלו אינם מוחרגים בחוק – נפסק פיצוי של 2,310 ₪ לכל אחד מהתובעים.
ת”ק 14513-10-24 אסתר הארי ואח’ נ’ קורנדון איירליינס. דן בית המשפט במקרה בו טיסת ההלוך לפודגוריצה בתאריך 01.09.24 והטיסה חזור לישראל בתאריך 08.09.24 שהיו אמורות להיות ישירות, התעכבו והוסיפו עצירת ביניים בלרנקה. נפסק פיצוי סטטוטורי בסך 5,760 ₪ לשתי נוסעות ו־1,440 ₪ לנוסע נוסף, בתוספת הוצאות משפט כוללות בסך 500 ₪.
ת”ק 34096-09-24 נ’ ישראייר ואח‘. דן בית המשפט במקרה בו התובעים רכשו טיסות לבודפשט וחזרה, אך חלו שינויים במועדי הטיסות – אחת מהן בוטלה 29.08.24 והשנייה שונתה ביום 03.09.24 בגין הפגיעה בתכנון הנסיעה ובאיחורים, נפסק כי הנתבעת תשלם 23,600 ₪.
ת”ק 39460-11-24 יניב סלומון ואח’ נ’ אייר סיישל. דן בית המשפט במקרה בו הטיסה שבוטלה הייתה אמורה להתקיים ביום 03.10.24 מועד שנכלל בתקופות שהוחרגו מתשלום פיצוי לפי החוק (מלחמת חרבות ברזל). עם זאת, התובעים דרשו פיצוי בגין נזקים נלווים. בית המשפט חייב את הנתבעת לשלם לתובעים את ההוצאות בסך 8,786 ₪, ועוד 1,500 ₪ בגין הוצאות משפט ואגרה.
ת”ק 60727-09-24 נ’ אייר אינדיה לימיטד. דן בית המשפט במקרה בו שתי טיסות של התובעים הלוך בתאריך 11.8.24 וחזור בתאריך 01.09.24 בוטלו מספר ימים לפני ההמראה. בעקבות כך הועברו לטיסות חלופיות יקרות יותר. נפסק כי על הנתבעת לשלם 4,620 ₪ וכן 750 ₪ הוצאות משפט.
ת”ק 52801-09-24 נ’ ארקיע שם דן בית המשפט במקרה בו טיסה שהייתה אמורה להמריא ביום 11.08.24 הוקדמה ולמעשה בוטלה. נקבע כי התובעת זכאית להשבת דמי כרטיס, פיצוי סטטוטורי ופיצויים לדוגמה בסך כולל של 12,216 ₪, בתוספת 1,000 ₪ הוצאות משפט.
לעומת זאת, בפסק דין רת”ק (מחוזי נצרת) 22801-08-24 Wizz Air דן בית המשפט במקרה של טיסה שבוטלה ביום 14.4.2024, בעקבות מתקפת הטילים של איראן על ישראל בלילה שקדם לטיסה. במקרה זה הפך בית המשפט המחוזי את פסק הדין של בית משפט השלום לתביעות קטנות ופסק לטובת חברת התעופה. חשוב לציין שתאריך זה היה כלול בתקופות המוחרגות בהוראת השעה (12.04.24-18.04.24)
בפעם הבאה שאתם עולים על טיסה, מוטב שתדעו: אם הדברים לא הולכים כמתוכנן, בידכם הכלים המשפטיים הדרושים כדי להבטיח שלא תישארו ללא מענה או החזרים. תכירו את הכללים הבסיסיים, הסיכוי שלכם לקבל פיצוי הוגן והטבות רלוונטיות גבוה פי כמה מכפי שהיה בעבר.
בהצלחה בטיסתכם הבאה – וזכרו: גם אם משהו ישתבש בדרך, אתם לא לבד, אני כאן בשביל לעזור לכם ולתת לכם כלים שיעזרו לכם לצלוח את הסיטואציה ולמזער את הנזק.
אין לראות במאמר זה ייעוץ משפטי מחייב. בכל מקרה של ספק, מומלץ לפנות לייעוץ משפטי מקצועי