החזר כספי על כרטיס טיסה שלא נוצל – זכויות הנוסע לפי החוק

תוכן עניינים

החזר כספי על כרטיס טיסה שלא נוצל – זכויות הנוסע לפי החוק

המאמר פורסם ביום 28.03.25

החזר כספי על כרטיס טיסה שלא נוצל – רכישת כרטיס טיסה מייצגת לעיתים התחייבות כלכלית המתבצעת זמן רב מראש. יחד עם זאת, עשויות להתרחש נסיבות בלתי צפויות – כגון מצב רפואי, אירועים משפחתיים, הגבלות ביטחוניות או ביטול חופשה – אשר מחייבות נוסעים לוותר על הטיסה. במצב כזה, מתעוררת השאלה האם ניתן לקבל החזר כספי על כרטיס טיסה שלא מומש. במאמר זה נסקור את ההיבטים המשפטיים הרלוונטיים, נעמוד על זכויות הנוסעים בהתאם לדין, נבחן את נוהלי חברות התעופה ופסיקת בתי המשפט, ונציג המלצות מעשיות למימוש הזכויות.

מתי ניתן לבטל טיסה ? I מה החוק אומר? I סוגי כרטיסים

הבסיס המרכזי לדיני תעופה בישראל נשען על שני חוקים ייחודיים:

  1. חוק התובלה האווירית, תש”ם-1980 (להלן: “חוק התובלה”), המחיל אמנות בינלאומיות העוסקות בהסדרת התובלה האווירית, לרבות אמנת מונטריאול.
  2. חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה), תשע”ב-2012 (להלן: “חוק שירותי תעופה”), המסדיר את זכויות הנוסעים בכל הקשור לביטול טיסות, עיכובים משמעותיים ושינויים בתנאי הטיסה.

פסיקת בית המשפט הגדירה את יחסי הגומלין בין חוק התובלה האווירית ואמנת מונטריאול לבין חוק שירותי תעופה, כאשר חוק שירותי תעופה נועד להרחיב ולהשלים את ההסדרים הקיימים, ולא לבטל או לגרוע מהם (ראו: רע”א 8491/16 Alia Royal Jordanian Airlines נ’ ממן). כך, נוסע עשוי להסתמך על חוק שירותי תעופה לקבלת פיצוי בגין ביטול טיסה, אך במקרה של נזקים החורגים מהוראות החוק, ניתן להיעזר גם בהוראות אמנת מונטריאול או בחוק התובלה האווירית.

מתי מגיע החזר גם בלי ביטול רשמי?

טיסות שעוכבו בין 2-5 שעות:

אם טיסתכם התעכבה בין שעתיים לחמש שעות תהיו זכאים לשירותי סיוע כגון מזון ושתייה, אך לא תהיו זכאים לפיצוי במקרה זה.

טיסות שעוכבו בין 5-8 שעות:

אם טיסתכם התעכבה מעבר לחמש שעות אך פחות משמונה שעות, ואתם בוחרים שלא לטוס, חברת התעופה או המארגן מחויבים להשיב לכם את הכסף בתוך 21 ימים ממועד בקשתכם בכתב.

טיסות שבוטלו או עוכבו מעל שמונה שעות:

על פי חוק ביטול טיסה, אם הטיסה בוטלה או התעכבה מעל שמונה שעות, יש לפנות אל מפעיל הטיסה בכתב (רצוי בדואר רשום או בדוא”ל), והוא מחויב להעביר את הפיצוי הכספי בתוך 45 ימים מרגע הפנייה. עו”ד העוסק בדיני תעופה ימליץ תמיד לוודא שהמכתב הגיע ליעדו ולשמור הוכחה על כך.

הודעה מראש של 14 ימים:

על פי חוק ביטול טיסה, במקרה שבו מפעיל הטיסה מודיע לפחות 14 ימים מראש על ביטול הטיסה או עיכובה ביותר משמונה שעות, לא תהיה זכאות לפיצוי כספי. כך גם אם הוצע לנוסע (עד שבעה ימים לפני הטיסה המקורית) כרטיס חלופי שטווח ההמראה שלו לא עולה על שעתיים לפני הטיסה המקורית והנחיתה בו אינה מתאחרת ביותר מארבע שעות משעת הנחיתה המקורית.

האם גם כרטיס ללא החזר זכאי להחזר? I תוך כמה זמן מקבלים?

השלכות “מלחמת חרבות ברזל” ותיקון חוק התעופה החדש

החל מיום 7.10.2023, מדינת ישראל שרויה במצב מלחמתי המכונה “מלחמת חרבות ברזל” – מצב בלתי צפוי וארוך טווח, שהשלכותיו מגיעות גם לתחום התעופה הבינלאומית. טרם פרוץ המלחמה, סעיף 6(ה) לחוק שירותי תעופה הגדיר שלושה מקרים המעניקים פטור מחובת תשלום הפיצוי הסטטוטורי:

  1. נסיבות מיוחדות שלא היו בשליטת מפעיל הטיסה, שבהן גם עשיית כל מאמץ לא הייתה מונעת את הביטול (סע’ 6(ה)(1)).
  2. ביטול טיסה עקב שביתה או השבתה מוגנות (סע’ 6(ה)(2)).
  3. ביטול טיסה כדי להימנע מחילול שבת או חג (סע’ 6(ה)(3)).

בעוד שני המצבים האחרונים מוגדרים בבירור, האפשרות הראשונה מהווה “סל נסיבות מיוחדות”, כגון מצבי כוח עליון או אירועים ביטחוניים, המחייבים את בית המשפט לפרש באופן ספציפי האם ביטול הטיסה נבע מנסיבות שאינן בשליטת החברה.

עם כניסת הוראת השעה – חרבות ברזל לתוקף, עודכן החוק כך שחברות תעופה פטורות מתשלום פיצוי לפי התוספת הראשונה לחוק אם הטיסה בוטלה או עוכבה מעל שמונה שעות בפרקי הזמן הבאים:

  • 08.10.23 – 30.11.23
  • 12.04.24 – 18.04.24
  • 01.08.24 – 08.08.24
  • 01.10.24 – 05.10.24

יחד עם זאת, התיקון אינו מבטל סעדים אחרים שעשויים לעמוד לרשות הנוסע מכוח חוק שירותי תעופה, לרבות סעיף 16 העוסק בנזקים עקיפים. משמעות הדבר היא שגם אם לא ניתן לקבל פיצוי סטטוטורי עבור ביטול טיסה שהתרחש בטווח התאריכים שתוקן בחוק, הנוסע עדיין רשאי לטעון לזכויות אחרות, כל עוד הן לא הוחרגו במפורש. כמו כן, אם הטיסה בוטלה מחוץ לפרקי הזמן הללו, ייתכן שהנוסע עדיין זכאי לפיצויים מלאים על פי החוק.

פטור מפיצוי בשל כוח עליון ונסיבות מיוחדות

החוק מסייג את חובת הפיצוי במקרים שבהם הביטול נגרם מנסיבות שאינן בשליטת חברת התעופה. בין היתר, מדובר במצבי שביתה או השבתה מוגנת, כמו גם ביטול טיסה כדי למנוע חילול שבת או חג. בנוסף, אירועים ביטחוניים, מזג אוויר קיצוני ופעולות טרור או מלחמה (כדוגמת זו שפרצה ביום 7.10.23) עשויים להיחשב “כוח עליון” הפוטר את החברה מפיצוי.

יחד עם זאת, לא כל תקלה טכנית נופלת לתחום הנסיבות המיוחדות, שכן לעיתים תקלות כאלה מצופות להיכלל באחריות השוטפת של החברה. מומלץ לבחון בזהירות האם מדובר בתקלות שבאמת חורגות משליטת המפעיל.

רישום יתר וסירוב להטיס נוסע

סיטואציה שכיחה נוספת היא סירוב להטיס נוסע בשל רישום יתר (Overbooking) –  מצב שבו נמכרים יותר כרטיסים ממספר המושבים בפועל. לפי הדין הבינלאומי, מותר לבצע רישום יתר מתוך ציפייה לחלק מהנוסעים שיבטלו, אך אם כולם מתייצבים בפועל, הרי שהנוסעים שנדחקו יהיו זכאים לפיצוי כספי ללא צורך בהוכחת נזק, בהתאם לחוק ביטול טיסה.

מה ההבדל בין כרטיס רגיל ללא גמיש?

כרטיסים ללא תשלום או בתעריף מיוחד

נוסעים שרכשו כרטיס טיסה במחיר מוזל במיוחד או ללא תשלום (למשל במסגרת הטבות לעובדי חברת תעופה), לא יהיו זכאים בהכרח לפיצוי כספי מכוח חוק ביטול טיסה. החוק מחריג במפורש כרטיסים שאינם מוצעים לכלל הציבור.

קבלת הפיצוי בפועל והטבות בזמן שהות בשדה

נוסע שהגיע לשדה התעופה ונודע לו שטיסתו עוכבה, זכאי לדרוש הטבות שונות כפי שקבוע בחוק שירותי תעופה – ובהן מזון, שתייה ושירותי תקשורת. על מנת לקבלן, יש להתייצב בעמדת הבידוק (Check-In)  שלוש שעות לפני מועד הטיסה הנקוב בכרטיס, או לכל הפחות 90 דקות לפני ההמראה אם לא צוין זמן מדויק.

רכישת כרטיס טיסה באתר ישראלי של חברה זרה

כאשר הכרטיס נרכש דרך אתר ישראלי, אך חברת התעופה אינה מחזיקה נציגות מקומית, חלות הוראות חוק הגנת הצרכן הישראלי על הסוכנות שמכרה את הכרטיס. במקרה כזה, הסוכנות מחויבת לסייע לנוסע באכיפת זכויותיו, ובכלל זה הגשת דרישות פיצוי לחברת התעופה שאינה פועלת ישירות בישראל.

מה עושים כשחברת התעופה או הסוכן מסרבים להשיב את הכסף?

  • שליחת דרישה רשמית בכתב – מומלץ להדגיש את זכויותיכם על פי חוק שירותי תעופה ואת חובת ההשבה או הפיצוי.
  • הגשת תביעה בבית המשפט לתביעות קטנות – כאשר לא מושגת הסכמה בדרכי נועם, בתי המשפט נוטים להעדיף את הצרכן כאשר החברה אינה פועלת בשקיפות או מפרה חובות חוקיות.

טיפים לנוסעים למניעת הפסדים מיותרים

  • שמרו תיעוד מלא: אישורי הזמנה, התכתבויות, פניות לשירות הלקוחות וכיו”ב.
  • עדיפות לתשלום בכרטיס אשראי: כך ניתן, במקרים מסוימים, לפעול גם מול חברת האשראי לביטול העסקה.
  • כרטיס גמיש (Flex Ticket): מאפשר ביטול או שינוי מועדי טיסה ביתר קלות.
  • ביטוח הכולל ביטול טיסה: פוליסות מסוימות מכסות את עלויות הביטול בעת אירועים בלתי צפויים.

סיכום החזר כספי על כרטיס טיסה שלא נוצל
חוק שירותי תעופה וחוק התובלה האווירית, לצד אמנת מונטריאול, מעניקים מעטפת הגנה רחבה על נוסעים – החל מהחזר כספי ועד פיצוי בגין נזקים עקיפים. יחד עם זאת, תוקפה של הוראת השעה – חרבות ברזל מצמצם זמנית את חובת הפיצוי הסטטוטורי עבור טיסות שהושפעו מהמלחמה בתקופות המוגדרות. בכל מקרה, לא מומלץ לוותר על זכויות נוספות שהחוק לא שלל במפורש.

עורך דין תעופה אם נתקלתם בסירוב מצד חברת התעופה, תוכלו להסתייע בפניה ישירה אל משרדנו אשר מומחה בדיני תעופה.

Loading

לתיאום פגישה מקצועית

או השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם

לקוחות ממליצים

עומרי ליטבק
קרא עוד
"עורך דין מקצוען, אמין ומיוחד"
אורטל סרוסי
קרא עוד
"קשוב, בנאדם לפני הכל, נמצא במקצוע למען שליחות"
ולדימיר גרשנזון
קרא עוד
"תותח על חלל, שירות מיוחד, מקצועי ביותר"
מורן קרסקס
קרא עוד
"עורך דין יצירתי, נחוש, הופך עולמות בשביל הלקוחות שלו"
י.ה
קרא עוד
"עו"ד יצחק נתן לי הרגשה שהוא ממש נכנס לנעליים שלי, כאב את כאבי וניצח את מלחמתי, תודה על הכל איש יקר"
בובה לוי
קרא עוד
"לוחם צדק, איש אמת, יישר כוח"
תניר בראון
קרא עוד
"היה שם בשבילי בשעות לא שעות, הגיע, טיפל, רץ ממקום למקום, אין כמוך יצחק"

מאמרים נוספים

תביעת חברת תעופה זרה: מי חייב לעמוד בדיני ישראל?

מאת: עו"ד יצחק מימון

ביטול טיסה מלחמת חרבות ברזל – האם מגיע לי פיצוי?

מאת: עו"ד יצחק מימון

ביטול טיסה בגלל שביתה – האם מגיע לי פיצוי?

מאת: עו"ד יצחק מימון

תביעה נגד חברת תעופה זרה

ביטול טיסה תקלה טכנית – האם מגיע לי פיצוי?

מאת: עו"ד יצחק מימון

פיצוי על טיסת המשך שבוטלה

אי הגעה לטיסה NO SHOW מה הזכאות לפיצוי ?

מאת: עו"ד יצחק מימון

פיצוי על איחור בטיסה

פספסתי טיסת המשך – האם מגיע לי פיצוי?

מאת: עו"ד יצחק מימון

תביעות בגין עיכוב או איחור בטיסה

הקדמת טיסה – מה עושים? מה הפיצוי שמגיע לי?

מאת: עו"ד יצחק מימון

רישום יתר בטיסה / אובר בוקינג – מה הזכויות שלי ?

מאת: עו"ד יצחק מימון

ביטולי טיסות – כל מה שצריך לדעת – פיצוי תוך 45 יום

מאת: עו"ד יצחק מימון

אי הגעה לטיסה NO SHOW מה הזכאות לפיצוי ?

מאת: עו"ד יצחק מימון

רישום יתר בטיסה – אובר בוקינג (Overbooking) – איך מקבלים פיצוי ?

מאת: עו"ד יצחק מימון

ביטולי טיסות – מה חשוב לדעת כדי לקבל פיצוי?

מאת: עו"ד יצחק מימון

פיצוי על ביטול טיסה - מה הזכויות שלי?

פיצוי על ביטול טיסה – מה הזכויות שלי?

מאת: עו"ד יצחק מימון

טיסה שהתעכבה או הוקדמה

טיסה שהתעכבה או הוקדמה? מה הזכויות שלכם (כולל דוגמאות של פסקי דין)

מאת: עו"ד יצחק מימון

אובר בוקינג

אובר בוקינג? הטיסה הוקדמה? פספסתי קונקשן? כל הזכויות והפיצויים המגיעים לכם

מאת: עו"ד יצחק מימון

מזוודה אבדה או ניזוקה בטיסה? המדריך המלא לזכויות וקבלת פיצוי (2025)

מזוודה אבדה או ניזוקה בטיסה? המדריך המלא לזכויות וקבלת פיצוי (2025)

מאת: עו"ד יצחק מימון

החזר כספי על כרטיס טיסה שלא נוצל – זכויות הנוסע לפי החוק

החזר כספי על כרטיס טיסה שלא נוצל – זכויות הנוסע לפי החוק

מאת: עו"ד יצחק מימון

כיצד להגיש תביעה נגד חברת תעופה זרה – מדריך לנוסעים

כיצד להגיש תביעה נגד חברת תעופה זרה – מדריך לנוסעים

מאת: עו"ד יצחק מימון

אי הגעה לטיסה NO SHOW

אי הגעה לטיסה (NO SHOW) – האם מגיע לכם פיצוי או החזר?

מאת: עו"ד יצחק מימון

חוק טיבי (חוק התעופה) – מה אומר חוק שירותי תעופה על ביטול ועיכוב טיסה

מאת: עו"ד יצחק מימון

דילוג תחנות בטיסה

דילוג תחנות בטיסה – מה הזכויות שלכם כשמסלול הטיסה משתנה

מאת: עו"ד יצחק מימון

פיצוי על עיכוב בהגעת מזוודה - מה עושים כשהכבודה מאחרת?

פיצוי על עיכוב בהגעת מזוודה – מה עושים כשהכבודה מאחרת?

מאת: עו"ד יצחק מימון

ביטול טיסה עקב מזג אוויר

ביטול טיסה עקב מזג אוויר – זכויות הנוסע ומה ניתן לעשות?

מאת: עו"ד יצחק מימון

תביעה ייצוגית נגד חברת תעופה

תביעה ייצוגית נגד חברת תעופה – כיצד להגיש?

מאת: עו"ד יצחק מימון

המדריך המלא לזכויות נוסעים בטיסות

המדריך המלא לזכויות נוסעים בטיסות – ביטולים, עיכובים ופיצויים

מאת: עו"ד יצחק מימון

הקדמת טיסה

הקדמת טיסה – האם החוק מזכה אתכם בפיצוי?

מאת: עו"ד יצחק מימון

רישום יתר בטיסה (Overbooking) – כיצד זה משפיע עליך הזכויות שלך?

רישום יתר בטיסה (Overbooking) – כיצד זה משפיע עליך הזכויות שלך?

מאת: עו"ד יצחק מימון

ביטולי טיסות על ידי חברת תעופה

ביטול טיסה – השפעת תיקון חוק שירותי תעופה (והוראת שעה – חרבות ברזל) על זכויות הנוסעים

מאת: עו"ד יצחק מימון

טיסה שבוטלה - ההגדרה החוקית ומה חשוב לדעת

טיסה שבוטלה – ההגדרה החוקית ומה חשוב לדעת

מאת: עו"ד יצחק מימון

פיצוי על עיכוב בטיסה מעל 8 שעות

פיצוי על עיכוב בטיסה מעל 8 שעות – מה מגיע לך וכיצד ניתן לתבוע?

מאת: עו"ד יצחק מימון

תביעה קטנה נגד חברת תעופה

תביעה קטנה נגד חברת תעופה, איך מגישים? – מדריך מלא לנוסעים

מאת: עו"ד יצחק מימון

ביטול טיסה עקב תקלה טכנית - האם מגיע לך פיצוי?

ביטול טיסה עקב תקלה טכנית – האם מגיע לך פיצוי?

מאת: עו"ד יצחק מימון

סירוב עלייה לטיסה בגלל רישום יתר – מה הזכויות שלך

סירוב עלייה לטיסה בגלל רישום יתר – מה הזכויות שלך

מאת: עו"ד יצחק מימון

פיצוי עבור טיסה נדחתה? מה מגיע לכם

פיצוי עבור טיסה נדחתה? מה מגיע לכם

מאת: עו"ד יצחק מימון

פיצוי עבור טיסה בוטלה? כל מה שחייבים לדעת

פיצוי עבור טיסה בוטלה? כל מה שחייבים לדעת

מאת: עו"ד יצחק מימון

ביטול טיסת קונקשן - האם מגיע פיצוי ומה הזכויות שלך?

ביטול טיסת קונקשן – האם מגיע פיצוי ומה הזכויות שלך?

מאת: עו"ד יצחק מימון

פיצוי על טיסת לואו קוסט שבוטלה

פיצוי על טיסת לואו קוסט שבוטלה – כל מה שצריך לדעת

מאת: עו"ד יצחק מימון

מזוודה שניזוקה או אבדה בטיסה – המדריך המלא

מאת: עו"ד יצחק מימון

פיצוי, החזר ותביעות על ביטול /עיכוב טיסה

פיצוי, החזר ותביעות על ביטול /עיכוב טיסה – מדריך לנוסע הישראלי

מאת: עו"ד יצחק מימון

פיצוי בטיסות - המדריך המשפטי המקיף לנוסעים בישראל

פיצוי בטיסות – המדריך המשפטי המקיף לנוסעים בישראל

מאת: עו"ד יצחק מימון

סעיף 6 לחוק שירותי תעופה

סעיף 6 לחוק שירותי תעופה – הסבר זכויות ופיצויים

מאת: עו"ד יצחק מימון

איך מגישים תביעה נגד חברת תעופה – מדריך מהיר לזכויותיך

איך מגישים תביעה נגד חברת תעופה – מדריך מהיר לזכויותיך

מאת: עו"ד יצחק מימון

החזר כספי על ביטול טיסה

החזר כספי על ביטול טיסה – מה באמת מגיע לכם?

מאת: עו"ד יצחק מימון

עיכוב בטיסה – מה עושים, מה מגיע לך, ומתי זה נחשב ביטול?

עיכוב בטיסה – מה עושים, מה מגיע לך, ומתי זה נחשב ביטול?

מאת: עו"ד יצחק מימון

עורך דין ביטול טיסה – למה חשוב לפנות לייעוץ משפטי?

עורך דין ביטול טיסה – למה חשוב לפנות לייעוץ משפטי?

מאת: עו"ד יצחק מימון

פיצויים בטיסה – המדריך המשפטי המקיף לזכויות נוסעים

פיצויים בטיסה – המדריך המשפטי המקיף לזכויות נוסעים

מאת: עו"ד יצחק מימון

ביטול או עיכוב טיסה

ביטול או עיכוב טיסה – זכויות, החזרים ופיצויים לנוסע הישראלי

מאת: עו"ד יצחק מימון

פיצוי על ביטול טיסה - מתי, כמה ואיך מקבלים?

פיצוי על ביטול טיסה – מתי, כמה ואיך מקבלים?

מאת: עו"ד יצחק מימון

ביטול טיסה במלחמת חרבות ברזל - מה מגיע לכם לפי החוק

ביטול טיסה במלחמת חרבות ברזל – מה מגיע לכם לפי החוק

מאת: עו"ד יצחק מימון

ביטולי טיסות - מדריך מלא לזכויות, פיצויים והחזרים

ביטולי טיסות – מדריך מלא לזכויות, פיצויים והחזרים

מאת: עו"ד יצחק מימון

פיצוי על טיסה שבוטלה - מה מגיע לך לפי החוק

פיצוי על טיסה שבוטלה – מה מגיע לך לפי החוק

מאת: עו"ד יצחק מימון

תביעות פופולריות נגד חברות תעופה - מדריך מעשי לנוסעים

תביעות פופולריות נגד חברות תעופה – מדריך מעשי לנוסעים

מאת: עו"ד יצחק מימון

ביטול טיסה ע"י חברות תעופה - מה עושים ומה מגיע לך?

ביטול טיסה ע”י חברות תעופה – מה עושים ומה מגיע לך?

מאת: עו"ד יצחק מימון

ביטול טיסה עקב מלחמה או מצב חירום – מהן זכויות הנוסעים?

מאת: עו"ד יצחק מימון

פיצוי על ביטול טיסה

פיצוי על ביטול טיסה – מתי ואיך מקבלים?

מאת: עו"ד יצחק מימון

סגירת שער העלייה למטוס - מה עושים והאם מגיע פיצוי?

סגירת שער העלייה למטוס – מה עושים והאם מגיע פיצוי?

מאת: עו"ד יצחק מימון

נוסע עם כרטיס לטיסה שבוטלה - מה מגיע לכם?

נוסע עם כרטיס לטיסה שבוטלה – מה מגיע לכם?

מאת: עו"ד יצחק מימון

פיצוי בגין ביטול או עיכוב בטיסה – הסבר מלא לזכויות שלך

מאת: עו"ד יצחק מימון

תביעה קטנה נגד חברת תעופה - מדריך לנוסעים

תביעה קטנה נגד חברת תעופה – מדריך לנוסעים

מאת: עו"ד יצחק מימון

עו"ד יצחק מימון

עו"ד יצחק מימון

עו"ד יצחק מימון
נעים מאד, עו"ד יצחק מימון 👋
איך אני יכול לעזור לך?
וואטסאפ שליחת וואטסאפ
דילוג לתוכן