ביטול טיסה עקב מזג אוויר – זכויות הנוסע ומה ניתן לעשות?

תוכן עניינים

ביטול טיסה עקב מזג אוויר

ביטול טיסה עקב מזג אוויר – האם מגיע לכם פיצוי?


מזג אוויר סוער – כגון סופות שלג, הוריקנים, ערפל כבד או סופת חול – עלול לגרום לביטול או עיכוב משמעותי של טיסות. מחד, בטיחות הטיסה היא ערך עליון, ומובן שחברות התעופה ורשויות התעופה לא ייקחו סיכון. מאידך, עבור הנוסע המתוסכל, עולה השאלה מה קורה עם הכסף או הפיצוי, שכן מדובר בנסיבה שלא בשליטת אף אחד.

במאמר הבא נבהיר כיצד מתייחס החוק לביטול טיסה עקב תנאי מזג אוויר קיצוניים, והאם הנוסע זכאי להחזר או לפיצוי.

האם מזג אוויר נחשב לכוח עליון?

  1. לרוב, כן: אם תנאי השטח אינם מאפשרים המראה או נחיתה בבטחה (למשל, שלג כבד שסוגר את המסלול, רוחות קיצוניות וכו’), מדובר בסיבה בטיחותית מובהקת.
  2. עדיין חובה לסייע: על החברה לספק לנוסעים מידע, לנסות למצוא חלופות (אם היעד הסופי פתוח), ולדאוג לשירותים בסיסיים בהמתנה ארוכה.

זכויות הנוסע במצב כזה

  1. החזר כספי: אם הטיסה בוטלה לגמרי ואתם מחליטים לא לטוס, אתם זכאים להחזר מלא על הכרטיס.
  2. טיסה חלופית: אם המצב משתפר תוך זמן סביר, החברה צריכה להציע לכם לטוס ברגע שמתאפשר, או למצוא חלופה דרך שדה תעופה סמוך.
  3. שירותי סיוע: מזון, שתייה, ואפילו מלון לילה במקרה של עיכוב ממושך. עם זאת, אם התנאים מאפשרים לחברה להכריז על אירוע חיצוני שאינו בשליטתה, לעיתים לא יינתן פיצוי נוסף על עוגמת נפש.

האם יש חריגים?

  1. היעדר תחזוקה: לעיתים חברה עלולה לטעון שמזג אוויר הוא הסיבה, אך מתברר שמטוסים אחרים טסו באותו זמן, והבעיה הייתה דווקא תקלה טכנית ספציפית במטוס שלא תוקנה. במקרה כזה, המזג האוויר אינו הגורם האמיתי, והנוסעים עשויים לטעון להפרת חובות החברה.
  2. תנאי מזג אוויר גבוליים: אם במדינה מסוימת יש פרוטוקול מגביל יותר (למשל, רמת ראות נדרשת גבוהה מאוד), לעומת שדה אחר שמאפשר פעילות. לעיתים זהו שיקול דעת מבצעי של החברה.

הוראה בדבר פטור מאחריות חברת התעופה נמצאת בסעיף 6(ה) לחוק 21 שירותי תעופה, הקובע:

בלי לגרוע מהוראות סעיף קטן )ג(, נוסע שטיסתו בוטלה לא יהיה זכאי לפיצוי כספי כאמור בתוספת הראשונה, אם מפעיל הטיסה או המארגן הוכיח כי התקיים אחד מאלה:

 (1) הטיסה בוטלה בשל נסיבות מיוחדות שלא היו בשליטתו, וגם אם היה עושה כל אשר ביכולתו – לא היה יכול למנוע את ביטולה בשל אותן נסיבות

מה לעשות בפועל?

  1. ודאו שהביטול אכן נובע ממזג האוויר: בדקו עם שדות תעופה סמוכים, או עם נוסעים אחרים ברשתות החברתיות, האם כלל הטיסות בוטלו או רק שלכם.
  2. תעדו הודעות מהחברה: בקשו מהם אישור בכתב שהביטול נובע ממזג אוויר, ואת ההצעות שלהם לפתרון המצב.
  3. בקשו סיוע: גם אם אין פיצוי כספי, מגיע לכם סיוע בסיסי במקרה של המתנה ממושכת.

פסק דין מרתק שנוסעים קיבלו פיצויים במקרה שבו נפגע מטוס ממכת ברק

ת”ק (י-ם) 32765-06-16‏ ‏ ברגר נ’ קרואטיה איירליינס, שם חויב מפעיל טיסה בפיצוי נוסעים במקרה שבו נפגע מטוס ממכת ברק, ונקבע שהיה על מפעיל הטיסה, בין היתר, לדאוג מראש לקיומם של מטוסים חלופיים ולאמצעי הגנה מפני התרחשות שכזו; ת”ק 62934-03-17 שריר נ’ אליטליה הפסיקה קבעה לא אחת כי נסיבות מיוחדות לא יוכרו בנקל”.

פסק דין נוסף בנושא זה הינו ת”ק 5329-10-20 שם טענה הנתבעת כי תנאי מזג אוויר קשים הביאו לביטולה של הטיסה, במקרה זה קבע בית המשפט כדלקמן:

“בענייננו, טוענת הנתבעת לתנאי מזג אוויר קשים אך לא פירטה מה היו התנאים. הנתבעת נסמכה על תיעוד פנימי שלה. גם אם אקבל מסמך זה כראיה, הרי שאין בו כדי לסייע לנתבעת מקום שלא הוצג מסמך אובייקטיבי בדמות אישור ו/או המלצת שדה התעופה שלא לקיים הטיסה ו/או נתונים על סגירת נמל התעופה להמראות מטוסים בשעות הרלוונטיות. די בכך, לטעמי, על מנת לשמוט את 7 הקרקע תחת טענתה של הנתבעת.”

“גם אם אניח כי אכן שרר מזג אוויר חריג, כנטען, הרי שלדידי לא עמדה הנתבעת להוכיח כי מדובר 10 היה במזג אוויר קיצוני ובלתי צפוי, שכן אף אם מזג האוויר הינו קשה, עדיין, שומה על חברת התעופה להיערך בהתאם, ואין היא פטורה במקרים כגון אלו מאחריות. בענייננו, הנתבעת לא הציגה כל ראיה קונקרטית לכך שמזג האוויר היה בלתי צפוי. זאת ועוד. הנתבעת גם לא הצביעה על כל פעולה שעשתה בכדי לנסות למנוע את ביטול הטיסה (ראו רת”ק 12149-12-18 אוקראינה בע”מ נ’ מירוז 14 ואח'”

במקרה זה הנתבעת לא הצליחה להוכיח כי מדובר במזג אוויר קיצוני וכי מדובר היה במזג אוויר לא צפוי, וכי היא נערכה ועשתה כל שביכולתה למנוע את ביטול הטיסה.

בת”א 17962-03-20טענה הנתבעת כי תנאי מזג אוויר קשים הביאו לביטולה של הטיסה, גם במקרה זה קבע בית המשפט כדלקמן:

טענתה של עדת הנתבעת, כי מדובר היה במזג אוויר “חריג וקיצוני”, נטענה בעלמא, ולמעשה לא הובאה כל ראיה מטעם הנתבעת להוכחת טענה זו. ומכל מקום לא עמדה הנתבעת בנטל להוכיח שנקטה בכל האמצעים הסבירים למנוע את ביטולה של הטיסה. גם לעניין זה, המבחן הוא אובייקטיבי, ויש לבחון, באילו אמצעים סביר לדרוש מחברת תעופה לנקוט כדי לעמוד בתנאי סעיף החוק. “לא עלה בידי הנתבעת להוכיח התקיימותן של נסיבות המקימות לה הגנה מכח סעיף 6(ה)(1) לחוק שירותי תעופה, ומכאן שהתובעים זכאים לתשלום הפיצוי הסטטוטורי הקבוע בחוק.

סיכום ביטול טיסה עקב מזג אוויר

ביטולי טיסה עקב מזג אוויר קיצוני נמצאים ב”אזור האפור” של חוקי התעופה, בדרך כלל נחשבים לנסיבה קיצונית שהביאה לביטולה של הטיסה הפוטרת את החברה מתשלום פיצוי כספי. עם זאת, אתם עדיין זכאים להחזר על כרטיס הטיסה אם אין בכוונתכם להמתין, או לקבל טיסה חלופית ברגע שהדבר מתאפשר. כמו כן, החוק מחייב את החברה לדאוג לצרכים המיידים שלכם בזמן ההמתנה (ארוחות, לינה וכו’).

יתר על כן, לא כל טענה של מזג אוויר קיצוני תתקבל

מומלץ לעקוב אחרי מידע רשמי, לשמור על תיעוד ולוודא שהביטול אכן קשור באמת למזג האוויר, ולא לסיבה אחרת שחברה עלולה לנסות להסתיר.

עורך דין תעופה

Loading

לתיאום פגישה מקצועית

או השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם

לקוחות ממליצים

עומרי ליטבק
קרא עוד
"עורך דין מקצוען, אמין ומיוחד"
אורטל סרוסי
קרא עוד
"קשוב, בנאדם לפני הכל, נמצא במקצוע למען שליחות"
ולדימיר גרשנזון
קרא עוד
"תותח על חלל, שירות מיוחד, מקצועי ביותר"
מורן קרסקס
קרא עוד
"עורך דין יצירתי, נחוש, הופך עולמות בשביל הלקוחות שלו"
י.ה
קרא עוד
"עו"ד יצחק נתן לי הרגשה שהוא ממש נכנס לנעליים שלי, כאב את כאבי וניצח את מלחמתי, תודה על הכל איש יקר"
בובה לוי
קרא עוד
"לוחם צדק, איש אמת, יישר כוח"
תניר בראון
קרא עוד
"היה שם בשבילי בשעות לא שעות, הגיע, טיפל, רץ ממקום למקום, אין כמוך יצחק"

מאמרים נוספים

תביעת חברת תעופה זרה: מי חייב לעמוד בדיני ישראל?

מאת: עו"ד יצחק מימון

ביטול טיסה מלחמת חרבות ברזל – האם מגיע לי פיצוי?

מאת: עו"ד יצחק מימון

ביטול טיסה בגלל שביתה – האם מגיע לי פיצוי?

מאת: עו"ד יצחק מימון

תביעה נגד חברת תעופה זרה

ביטול טיסה תקלה טכנית – האם מגיע לי פיצוי?

מאת: עו"ד יצחק מימון

פיצוי על טיסת המשך שבוטלה

אי הגעה לטיסה NO SHOW מה הזכאות לפיצוי ?

מאת: עו"ד יצחק מימון

פיצוי על איחור בטיסה

פספסתי טיסת המשך – האם מגיע לי פיצוי?

מאת: עו"ד יצחק מימון

תביעות בגין עיכוב או איחור בטיסה

הקדמת טיסה – מה עושים? מה הפיצוי שמגיע לי?

מאת: עו"ד יצחק מימון

רישום יתר בטיסה / אובר בוקינג – מה הזכויות שלי ?

מאת: עו"ד יצחק מימון

ביטולי טיסות – כל מה שצריך לדעת – פיצוי תוך 45 יום

מאת: עו"ד יצחק מימון

אי הגעה לטיסה NO SHOW מה הזכאות לפיצוי ?

מאת: עו"ד יצחק מימון

רישום יתר בטיסה – אובר בוקינג (Overbooking) – איך מקבלים פיצוי ?

מאת: עו"ד יצחק מימון

ביטולי טיסות – מה חשוב לדעת כדי לקבל פיצוי?

מאת: עו"ד יצחק מימון

פיצוי על ביטול טיסה - מה הזכויות שלי?

פיצוי על ביטול טיסה – מה הזכויות שלי?

מאת: עו"ד יצחק מימון

טיסה שהתעכבה או הוקדמה

טיסה שהתעכבה או הוקדמה? מה הזכויות שלכם (כולל דוגמאות של פסקי דין)

מאת: עו"ד יצחק מימון

אובר בוקינג

אובר בוקינג? הטיסה הוקדמה? פספסתי קונקשן? כל הזכויות והפיצויים המגיעים לכם

מאת: עו"ד יצחק מימון

מזוודה אבדה או ניזוקה בטיסה? המדריך המלא לזכויות וקבלת פיצוי (2025)

מזוודה אבדה או ניזוקה בטיסה? המדריך המלא לזכויות וקבלת פיצוי (2025)

מאת: עו"ד יצחק מימון

החזר כספי על כרטיס טיסה שלא נוצל – זכויות הנוסע לפי החוק

החזר כספי על כרטיס טיסה שלא נוצל – זכויות הנוסע לפי החוק

מאת: עו"ד יצחק מימון

כיצד להגיש תביעה נגד חברת תעופה זרה – מדריך לנוסעים

כיצד להגיש תביעה נגד חברת תעופה זרה – מדריך לנוסעים

מאת: עו"ד יצחק מימון

אי הגעה לטיסה NO SHOW

אי הגעה לטיסה (NO SHOW) – האם מגיע לכם פיצוי או החזר?

מאת: עו"ד יצחק מימון

חוק טיבי (חוק התעופה) – מה אומר חוק שירותי תעופה על ביטול ועיכוב טיסה

מאת: עו"ד יצחק מימון

דילוג תחנות בטיסה

דילוג תחנות בטיסה – מה הזכויות שלכם כשמסלול הטיסה משתנה

מאת: עו"ד יצחק מימון

פיצוי על עיכוב בהגעת מזוודה - מה עושים כשהכבודה מאחרת?

פיצוי על עיכוב בהגעת מזוודה – מה עושים כשהכבודה מאחרת?

מאת: עו"ד יצחק מימון

ביטול טיסה עקב מזג אוויר

ביטול טיסה עקב מזג אוויר – זכויות הנוסע ומה ניתן לעשות?

מאת: עו"ד יצחק מימון

תביעה ייצוגית נגד חברת תעופה

תביעה ייצוגית נגד חברת תעופה – כיצד להגיש?

מאת: עו"ד יצחק מימון

המדריך המלא לזכויות נוסעים בטיסות

המדריך המלא לזכויות נוסעים בטיסות – ביטולים, עיכובים ופיצויים

מאת: עו"ד יצחק מימון

הקדמת טיסה

הקדמת טיסה – האם החוק מזכה אתכם בפיצוי?

מאת: עו"ד יצחק מימון

רישום יתר בטיסה (Overbooking) – כיצד זה משפיע עליך הזכויות שלך?

רישום יתר בטיסה (Overbooking) – כיצד זה משפיע עליך הזכויות שלך?

מאת: עו"ד יצחק מימון

ביטולי טיסות על ידי חברת תעופה

ביטול טיסה – השפעת תיקון חוק שירותי תעופה (והוראת שעה – חרבות ברזל) על זכויות הנוסעים

מאת: עו"ד יצחק מימון

טיסה שבוטלה - ההגדרה החוקית ומה חשוב לדעת

טיסה שבוטלה – ההגדרה החוקית ומה חשוב לדעת

מאת: עו"ד יצחק מימון

פיצוי על עיכוב בטיסה מעל 8 שעות

פיצוי על עיכוב בטיסה מעל 8 שעות – מה מגיע לך וכיצד ניתן לתבוע?

מאת: עו"ד יצחק מימון

תביעה קטנה נגד חברת תעופה

תביעה קטנה נגד חברת תעופה, איך מגישים? – מדריך מלא לנוסעים

מאת: עו"ד יצחק מימון

ביטול טיסה עקב תקלה טכנית - האם מגיע לך פיצוי?

ביטול טיסה עקב תקלה טכנית – האם מגיע לך פיצוי?

מאת: עו"ד יצחק מימון

סירוב עלייה לטיסה בגלל רישום יתר – מה הזכויות שלך

סירוב עלייה לטיסה בגלל רישום יתר – מה הזכויות שלך

מאת: עו"ד יצחק מימון

פיצוי עבור טיסה נדחתה? מה מגיע לכם

פיצוי עבור טיסה נדחתה? מה מגיע לכם

מאת: עו"ד יצחק מימון

פיצוי עבור טיסה בוטלה? כל מה שחייבים לדעת

פיצוי עבור טיסה בוטלה? כל מה שחייבים לדעת

מאת: עו"ד יצחק מימון

ביטול טיסת קונקשן - האם מגיע פיצוי ומה הזכויות שלך?

ביטול טיסת קונקשן – האם מגיע פיצוי ומה הזכויות שלך?

מאת: עו"ד יצחק מימון

פיצוי על טיסת לואו קוסט שבוטלה

פיצוי על טיסת לואו קוסט שבוטלה – כל מה שצריך לדעת

מאת: עו"ד יצחק מימון

מזוודה שניזוקה או אבדה בטיסה – המדריך המלא

מאת: עו"ד יצחק מימון

פיצוי, החזר ותביעות על ביטול /עיכוב טיסה

פיצוי, החזר ותביעות על ביטול /עיכוב טיסה – מדריך לנוסע הישראלי

מאת: עו"ד יצחק מימון

פיצוי בטיסות - המדריך המשפטי המקיף לנוסעים בישראל

פיצוי בטיסות – המדריך המשפטי המקיף לנוסעים בישראל

מאת: עו"ד יצחק מימון

סעיף 6 לחוק שירותי תעופה

סעיף 6 לחוק שירותי תעופה – הסבר זכויות ופיצויים

מאת: עו"ד יצחק מימון

איך מגישים תביעה נגד חברת תעופה – מדריך מהיר לזכויותיך

איך מגישים תביעה נגד חברת תעופה – מדריך מהיר לזכויותיך

מאת: עו"ד יצחק מימון

החזר כספי על ביטול טיסה

החזר כספי על ביטול טיסה – מה באמת מגיע לכם?

מאת: עו"ד יצחק מימון

עיכוב בטיסה – מה עושים, מה מגיע לך, ומתי זה נחשב ביטול?

עיכוב בטיסה – מה עושים, מה מגיע לך, ומתי זה נחשב ביטול?

מאת: עו"ד יצחק מימון

עורך דין ביטול טיסה – למה חשוב לפנות לייעוץ משפטי?

עורך דין ביטול טיסה – למה חשוב לפנות לייעוץ משפטי?

מאת: עו"ד יצחק מימון

פיצויים בטיסה – המדריך המשפטי המקיף לזכויות נוסעים

פיצויים בטיסה – המדריך המשפטי המקיף לזכויות נוסעים

מאת: עו"ד יצחק מימון

ביטול או עיכוב טיסה

ביטול או עיכוב טיסה – זכויות, החזרים ופיצויים לנוסע הישראלי

מאת: עו"ד יצחק מימון

פיצוי על ביטול טיסה - מתי, כמה ואיך מקבלים?

פיצוי על ביטול טיסה – מתי, כמה ואיך מקבלים?

מאת: עו"ד יצחק מימון

ביטול טיסה במלחמת חרבות ברזל - מה מגיע לכם לפי החוק

ביטול טיסה במלחמת חרבות ברזל – מה מגיע לכם לפי החוק

מאת: עו"ד יצחק מימון

ביטולי טיסות - מדריך מלא לזכויות, פיצויים והחזרים

ביטולי טיסות – מדריך מלא לזכויות, פיצויים והחזרים

מאת: עו"ד יצחק מימון

פיצוי על טיסה שבוטלה - מה מגיע לך לפי החוק

פיצוי על טיסה שבוטלה – מה מגיע לך לפי החוק

מאת: עו"ד יצחק מימון

תביעות פופולריות נגד חברות תעופה - מדריך מעשי לנוסעים

תביעות פופולריות נגד חברות תעופה – מדריך מעשי לנוסעים

מאת: עו"ד יצחק מימון

ביטול טיסה ע"י חברות תעופה - מה עושים ומה מגיע לך?

ביטול טיסה ע”י חברות תעופה – מה עושים ומה מגיע לך?

מאת: עו"ד יצחק מימון

ביטול טיסה עקב מלחמה או מצב חירום – מהן זכויות הנוסעים?

מאת: עו"ד יצחק מימון

פיצוי על ביטול טיסה

פיצוי על ביטול טיסה – מתי ואיך מקבלים?

מאת: עו"ד יצחק מימון

סגירת שער העלייה למטוס - מה עושים והאם מגיע פיצוי?

סגירת שער העלייה למטוס – מה עושים והאם מגיע פיצוי?

מאת: עו"ד יצחק מימון

נוסע עם כרטיס לטיסה שבוטלה - מה מגיע לכם?

נוסע עם כרטיס לטיסה שבוטלה – מה מגיע לכם?

מאת: עו"ד יצחק מימון

פיצוי בגין ביטול או עיכוב בטיסה – הסבר מלא לזכויות שלך

מאת: עו"ד יצחק מימון

תביעה קטנה נגד חברת תעופה - מדריך לנוסעים

תביעה קטנה נגד חברת תעופה – מדריך לנוסעים

מאת: עו"ד יצחק מימון

עו"ד יצחק מימון

עו"ד יצחק מימון

עו"ד יצחק מימון
נעים מאד, עו"ד יצחק מימון 👋
איך אני יכול לעזור לך?
וואטסאפ שליחת וואטסאפ
דילוג לתוכן