המאמר מעודכן מיום 30.03.25
מבוא
רובנו רגילים לשמוע על עיכובים, אך מסתבר שגם “הקדמת טיסה” עשויה להיות בעיה. דמיינו מצב בו קיבלתם הודעה מהחברה שהטיסה שלכם במקום לצאת ב־17:00, תצא ב־08:00. לכאורה, אולי זה נראה סביר ואפילו נוח למי שרוצה להקדים להגיע ליעדו, אבל עבור אחרים – מדובר בבעיה משמעותית אם הם לא יכולים להגיע לשדה התעופה בזמן החדש.
במאמר זה נבחן כיצד החוק מתייחס להקדמת טיסה, האם יש זכאות לפיצוי ומה ניתן לעשות אם השינוי פוגע בכם. (המאמר מעודכן ליום 30.03.25)
מדוע חברות תעופה מקדימות טיסות?
שיקולים תפעוליים: לעיתים החברה מעדיפה לאחד טיסות או לשנות את לוח הזמנים עקב עיכובים שנצברו במטוסים אחרים.
יעילות ניצול המטוס: אם המטוס פנוי מוקדם מהצפוי, ייתכן שהחברה תרצה להוציא אותו לדרך מוקדם יותר במקום להמתין לשעה המקורית.
עומסים בשדה: אם צפויים עומסים כבדים בשדה התעופה, הקדמת הטיסה יכולה לחסוך זמני המתנה ארוכים.
מה נחשב הקדמה משמעותית לפי הפסיקה?
האם יש הסדרה בחוק שירותי תעופה (חוק טיבי) לשינוי בשעות הטיסה?
חוק שירותי תעופה מתייחס בעיקר לביטול טיסה או עיכוב, אך הקדמה משמעותית (מעל מספר שעות מסוים) עשויה להיחשב כשינוי מהותי שדורש יחס דומה, ואף בפעמים רבות (תלוי במספר השעות שהוקדמה הטיסה) ייחשב הדבר כטיסה שבוטלה.
- סעיף 8. (ב) לחוק התעופה קובע כי: נוסע שהונפק לו כרטיס טיסה לטיסה שמועד המראתה הוקדם ביותר משמונה שעות, וקיבל הודעה על כך כאמור בסעיף קטן (א), יהיה זכאי להטבות אלה:
(1) פיצוי כספי כאמור בתוספת הראשונה – פיצוי לפי מרחק הטיסה מנקודת המוצא אל נקודת היעד.
(2) השבת תמורה או כרטיס טיסה חלופי, לפי בחירתו של הנוסע.
לפיכך, בהתאם לס’ 8 לחוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה), תשע”ב-2012 הנוסעים זכאים לכרטיס טיסה חלופי או השבת דמי הטיסה, בהתאם לבחירתכם וכן לפיצוי הנקוב בתוספת הראשונה לחוק.
מתן פטור מלא, תוך הטלת העול על כתפיו של הנוסע, אינו עולה בקנה אחד עם העקרונות עליהם נשען החוק דנן, ואינו מתיישב עם הרציונל העומד ביסוד חקיקתו, לרבות מעמדו הצרכני, קרי, הותרת הנוסעים ללא סיוע במצב בו למעשה מבוטלת טיסה.
חשוב לזכור כי נטל ההוכחה להראות כי מתקיים הפטור אשר מפורט בס’ 6(ה)(1) לחוק התעופה מוטל על חברת התעופה ולא עליכם כנוסעים. כלומר, האם חברת התעופה עשתה כל שביכולתה, כדרישת הסעיף, על מנת למנוע את ביטול הטיסה?
יתר על כן, במידה וחברת התעופה לא עומדת בנטל ההוכחה ובחובותיה בהתאם לס’ 8 לחוק, יהיו מקרים בהם נוסעים יוכלו לקבל פיצוי נוסף בהתאם לסעיף 11 לחוק התעופה.
פסקי דין בנושא הקדמת טיסה – מהשנה האחרונה
בת”ק 34096-09-24 דן בית המשפט במקרה שבו טיסת החזור של התובעים הוקדמה בתשע שעות. שם נפסק כי בהתאם לסעיף 8(ב) לחוק, מדובר בטיסה שבוטלה. התובעים עשו שימוש בכרטיסי הטיסה ולכן אינם זכאים להשבה. עם זאת, זכאים הם לפיצוי הסטטוטורי הקבוע בתוספת הראשונה לחוק בסך של 2,310 ש”ח לכל נוסע, ובסך הכל לסך של 11,550 ₪ בגין הטיסה חזור.
“פרשנות דווקנית של המונח “טיסה שבוטלה” עשויה להביא לתוצאות בלתי רצויות המעוותות את רצון המחוקק. תכליתו של חוק שירותי תעופה הייתה להטיל אחריות בלעדית על מפעיל הטיסה לפיצוי הנוסע בגין מחדלים שאינם באשמתו, והגורמים לאי הגעת הנוסע ליעדו במועד. פרשנות תכליתית המאפשרת הכללת טיסה שהוחמצה מבחינתו של הנוסע (על אף שיצאה בזמן מבחינת נוסעים אחרים), וזאת בשל מחדלי מפעיל הטיסה, עולה בקנה אחד עם חוק שירותי תעופה ומטרותיו”. (מתוך פסק הדין)
בת”ק 19193-12-24 זהב נ’ ישראייר דן בית המשפט במקרה שבו התובעים רכשו כרטיסי טיסה לבודפשט ליום 20.8.24. הטיסה הייתה אמורה להמריא בשעה 19:25 אך יום קודם לטיסה קיבלו התובעים בשעות הבוקר הודעה כי שעת ההמראה הוקדמה ל- 09:20, משמע הקדמת שעת ההמראה ב- 10 שעות וחמש דקות. במקרה זה חייב בית המשפט את הנתבעת לשלם לתובעים סכום של 13,723 ₪.
בת”ק 52801-09-24 ברדוגו נ’ ארקיע דן בית המשפט במקרה שבו טיסה אשר הזמינה התובעת מהנתבעת, אשר הייתה אמורה להמריא מפריז לישראל בתאריך 11.8.23 הוקדמה. במקרה זה הנתבעת שלחה לתובעת הודעה על הקדמת הטיסה על הקדמתה ליום 10.8.23 שלושה ימים טרם מועד הטיסה המקורי. בכתב ההגנה, טענה הנתבעת כי הקדמת הטיסה נבעה בשל אירוע “חריג בלתי צפוי ונדיר” אשר לא היה בשליטתה – תקלה במנוע המטוס אשר גרמה להשבתתו. במקרה זה חייב בית המשפט את הנתבעת לשלם לתובעת סך של 12,216 ₪.
מהן זכויות הנוסע במקרה של הקדמת טיסה?
פסקי הדין הללו הן רק חלק קטן מאוד ממאות פסקי דין אחרים בנושא. לכן, חשוב לזכור ולהבין שהנטל להוכיח כי חברת התעופה עשתה כל שביכולתה על מנת למנוע את ביטולה של הטיסה. לא כל טענה בעלמא של חברות תעופה יקימו להן את הפטור. לפיכך, ישנם מקרים רבים בהם נוסעים קיבלו פיצויים יפים ואף את הנזקים העקיפים שנגרמו להם בשל הקדמת הטיסה.
כיצד לממש את הזכויות שלכם?
דרישת הסבר בכתב: אם קיבלתם הודעת הקדמה, דרשו מחברת התעופה לפרט את השעה המקורית, השעה החדשה והאם מוצעת חלופה למי שלא יכול לטוס מוקדם יותר.
תביעות קטנות: אם החברה מסרבת להכיר באחריותה, ניתן לשקול הגשת תביעה קטנה, ולהתבסס על עיקרון ש”הקדמה משמעותית” שינתה את תנאי הכרטיס שלכם.
תיעוד הוצאות: אם נגרמו לכם הוצאות נוספות עקב ההקדמה (למשל לינה, מוניות ליליות), שמרו חשבוניות. הן יכולות להיות חלק מתביעה לפיצוי.
החזר כספי: אם ההקדמה אינה מתאימה ללוח הזמנים שלכם, ולמעשה מונעת מכם לטוס, ייתכן שתוכלו לדרוש החזר מלא של הכרטיס או הצעה לטיסה אחרת שאינה מקודמת.
פיצוי כספי: אם ההקדמה גדולה מספיק וגורמת לנוסע נזק משמעותי, ייתכן שהחוק רואה בכך כ”ביטול” הטיסה המקורית והצעת טיסה חדשה. במקרה זה, ייתכן שתהיו זכאים לפיצוי על פי חוק טיבי, אם בתי המשפט קיבלו טענה שהקדמה היא למעשה ביטול של הטיסה המקורית.
תקשורת מוקדמת: על החברה להודיע לכם מראש ובזמן סביר לגבי ההקדמה. אם הודיעו ממש ברגע האחרון, ואתם לא מספיקים להגיע לטיסה, זה עשוי לחזק את טענתכם לפיצוי.
סיכום הקדמת טיסה
הקדמת טיסה יכולה להיות שינוי מינורי או מהותי, תלוי בהפרש השעות ובהודעה שניתנה לנוסעים. בעוד שהחוק בישראל שם דגש בעיקר על עיכובים וביטולים, ישנם תקדימים משפטיים המאפשרים לראות בהקדמה רבה כמעין “ביטול” של הטיסה המתוכננת. לכן, אם הקדמת הטיסה פוגעת בכם, מומלץ לבדוק את האפשרות לבקש החזר או פיצוי, בהתאם לנסיבות. חשוב לפעול מהר, לשמור תיעוד מלא, ולהתייעץ במקרה הצורך עם גורם משפטי המכיר את פסיקת בתי המשפט בנושא.