חברת התעופה סירבה להעלות אתכם לטיסה? חברת התעופה סגרה את שער העלייה למטוס לפני הזמן?
פסק דין מרתק בנושא הוא בת”צ (מחוזי מרכז) 24969-06-15 ואלריה לוין נ’ ישראייר תעופה ותיירות בע”מ, התייחס בית המשפט ליחס בין אמנת מונטריאול לחוק שירותי תעופה וקבע כך: “…אמנת מונטריאול (שנחתמה ב-28.5.1999) היא אמנה בינלאומית שעניינה “איחוד כללים מסוימים לתובלה בינלאומית באוויר” (כלשון כותרתה). הוראותיה נקלטו בישראל באמצעות חוק התובלה האווירית, התש”ם-1980, ונכנסו לתוקף לגבי ישראל ב-20.3.2011. כפי שעולה בבירור מדברי ההסבר להצעת חוק שירותי תעופה (הצעות חוק הכנסת 413, ג’ בחשוון התשע”ב, 31.10.2011, עמוד 6).
המחוקק הישראלי סבר כי הוראותיה של אמנת מונטריאול לעניין העומד על הפרק אינן מספקות, ומשכך חוקק חוק שירותי תעופה: נוסעים שרכשו כרטיס טיסה ולא טסו בטיסה במועד הנקוב בכרטיס בשל ביטולה, שינוי במועדה או מסיבה אחרת, נאלצים לא אחת לשאת עקב כך בהוצאות כספיות, נוסף על נזקים שאינם ממוניים הנגרמים להם משיבוש תוכניותיהם; לכך מתלווה לעתים המתנה ממושכת בשדה התעופה. הדין הקיים אינו נותן מענה רצוי למצב זה.
לפיכך, לפי חוק התובלה האווירית, התש”ם-1980, שהחיל את האמנות לאיחוד כללים מסוימים בדבר תובלה אווירית בין לאומית באוויר שנחתמו בוורשה ובמונטריאול, אחריותו של מוביל אווירי לנזק שנגרם לנוסע מוגבלת למצב של איחור בטיסה, בתנאים כמפורט באותן אמנות, ולפיצוי כספי בסכומים קבועים שאינם משקפים בהכרח את מידת הנזק שנגרם לנוסע. […] הצעת החוק המתפרסמת בזה נועדה להסדיר פיצוי וסיוע לנוסעים שהונפק להם כרטיס טיסה ולא עלו לטיסה במועד הנקוב בכרטיס בשל נסיבות שאינן תלויות בהם, ובתוך כך לקבוע כללים ואמות מידה לזכאותם הן להטבות כספיות והן לסיוע.
חשוב להבין, בשל היותו של חוק שירותי תעופה חוק ספציפי ומאוחר לחוק התובלה האווירית ברור כי אין באפשרותה של אמנת מונטריאול לגרוע מהזכות לקבלת שירותי סיוע, שהוקנתה בחוק שירותי תעופה. מכאן, שיש להחיל על נסיבות המקרה את הוראות חוק שירותי תעופה.
טיסה אשר לא מתאפשר לעלות עליה ובעקבות כך היא הוחמצה, באה בגדרם של המצבים שאותם ביקש חוק שירותי תעופה לכסות. לפיכך כלולות בו הוראות המתייחסות, פרטנית בין השאר למספר רב של מצבים ותרחישים.
לשון הסעיף קובעת בבירור כי אין ההוראה מצטמצמת למצב דברים זה (נכתב בו: “לרבות בשל רישום יתר”; וכידוע הדבר בא להוסיף ולא לגרוע או לצמצם את האמור לפניו).
אם כך, נכון לראות גם בסירוב להעלות את התובעים למטוס, שטרם המריא, “סירוב להטיס נוסע בטיסה”.
בסעיף 5(ב) לחוק שירותי תעופה נקבע: “5. סירוב להטיס נוסע בטיסה (א)… (ב) נוסע שמפעיל טיסה או מארגן סירב להטיסו… זכאי לקבל ממפעיל הטיסה שירותי סיוע ופיצוי כספי כאמור בתוספת הראשונה, וכן לפי בחירת הנוסע – השבת תמורה או כרטיס טיסה חלופי.”
סירבו להעלות אתכם לטיסה? חברת התעופה טוענת שאתם לא רשומים לטיסה? חברת התעופה סגרה את שער העלייה למטוס?
חשוב להתייעץ עם עורך דין תעופה מוסמך ובעל ניסיון בנושא הספציפי הזה. משרדנו עוסק רבות בתחום. נשמח לעמוד לשירותכם.
כל המידע המופיע באתר אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי או לטיפול משפטי, והוא אינו מוגדר כייעוץ משפטי מכל סוג. המידע המופיע באתר “יצחק מימון משרדי עורכי דין” כפוף לשינויים ולתיקונים אותם יש לבדוק ואין להסתמך עליהם ללא ייעוץ מעורך דין בהתאם למקרה ולגופו של עניין.