פיצוי על עיכוב בטיסה מעל 8 שעות – מה מגיע לך וכיצד ניתן לתבוע?
המאמר מעודכן ליום 28.03.25
הקדמה
אחד הרגעים המתסכלים ביותר עבור נוסעים הוא לגלות בשדה התעופה – או שעות לפני – שהטיסה שביצעו אליה צ’ק-אין תמריא באיחור של 8 או בוטלה לחלוטין. מדובר לא רק בעוגמת נפש, אלא גם באובדן זמן, עלויות נוספות ופעמים רבות בהחמצת פגישות, חופשות או התחייבויות אחרות.
במאמר זה נפרט בצורה ברורה ומעודכנת מהן זכויות הנוסעים במקרים של ביטול טיסה – לפי החוק הישראלי והבינלאומי, איך פונים לחברת התעופה, מתי מגישים תביעה, וכיצד ניתן לקבל פיצוי מקסימלי. בנוסף, נתייחס לשאלות כגון: מה עושים כשמבוטלת טיסה?, האם מגיע פיצוי על טיסה שבוטלה?, איך מקבלים פיצוי על ביטול טיסה?, החזר על טיסה שבוטלה ועוד.
במאמר זה נעסוק בעיקר בנושאים הבאים:
- ביטול טיסה פיצוי לפי חוק טיבי
- טיסה בוטלה מה עושים
- מגיע לי פיצוי על ביטול טיסה
- איך מקבלים פיצוי על טיסה
- החזר על טיסה שבוטלה
- טיסה מבוטלת מה החוק אומר
- טיסת לואו קוסט בוטלה פיצוי
- פיצוי על טיסה שבוטלה ברגע האחרון
- ביטול טיסה זכויות נוסעים
- מתי לא מקבלים פיצוי על ביטול טיסה
- מה זה נסיבות מיוחדות בחוק טיבי
- שביתה בטיסה – האם מגיע לי החזר
- איך תובעים על טיסה שבוטלה
- תביעה קטנה נגד חברת תעופה,
- הגשת תביעה על ביטול טיסה
מתי נחשב אירוע ל”ביטול טיסה“?
סעיף 1(2) לחוק התעופה קובע כי טיסה שבוטלה היא טיסה: (1) טיסה שלא התקיימה, (2) טיסה שהמריאה באיחור של שמונה שעות לפחות מהמועד הנקוב בכרטיס הטיסה או באיחור הקבוע לפי סעיף 6(ח).
לפיכך, כאשר טיסה המריאה באיחור של 8 שעות היא נחשבת כטיסה שבוטלה בהתאם לסעיף ההגדרות המגדיר טיסה שבוטלה כטיסה שלא התקיימה או שהמריאה באיחור של מעל ל-8 שעות. זאת מאחר הטיסה לא התקיימה במועדה המתכונן, הרי שמדובר בטיסה שבוטלה המזכה את הנוסעים בהטבות המפורטות בס’ 6(א) לחוק שירותי תעופה. כעת, נותר לבחון אילו מבין ההטבות שקובע ס’ 6(א) לחוק שירותי תעופה וכפועל יוצא מכך אילו מבין רכיבי התביעה יש לפסוק לתובעים בנסיבות העניין.
בעניין זה עליכם לעמוד על כך, ולשאול את חברת התעופה שאלות קונקרטיות, כגון מה עשתה חברת התעופה כדי למנוע את ביטולה של הטיסה? האם ניסתה לבחון חלופות? האם ניסתה לשבץ אתכם בטיסה חלופית גם על ידי מפעיל אווירי אחר? הנטל להוכיח שניסתה לעשות זאת מוטל על חברת התעופה.
להלן מקרים בהם הטיסה תיחשב כטיסה שבוטלה בהתאם לחוק ולפסיקה
- הטיסה לא המריאה כלל
- הטיסה המריאה אך חזרה לנקודת המוצא (בימים אלו הנושא נמצא בבחינה של בית המשפט העליון)
- הטיסה שונתה מהותית – לדוגמה, הועברה לנמל תעופה אחר או נדחתה ביותר מ־8 שעות;
- הנוסע סורב לעלות לטיסה בשל רישום יתר (overbooking).
מה מגיע לכם לפי החוק?
סעיף 3(א)(3) לחוק שירותי תעופה קובע כי הטבת כרטיס טיסה חלופי משמעותה היא:
“כרטיס טיסה חלופי ליעד הסופי של הנוסע, בתנאים הדומים ככל האפשר לתנאי כרטיס הטיסה המקורי שהונפק לו ובמועד המוקדם ביותר שניתן, או במועד מאוחר יותר בתיאום עם הנוסע, ובכפוף לקיומם של מקומות פנויים בטיסה”.
חובתה של חברת התעופה להציע לכם כנוסעים שטיסתם בוטלה את הבחירה בין השבת כספם ובין כרטיס טיסה חלופי וזאת בניגוד להוראות סעיפים 3(א)(3) ו- 6(א)(2) לחוק הקובעים במפורש כי הבחירה בין השבת תמורה ובין כרטיס טיסה חלופי היא זכותו של הנוסע (ראו בהקשר זה פסק דין מרתק – ת”ק 64571-12-22 כהן נ’ אל על, שם דן בית המשפט בטיסה שבוטלה כארבעה חודשים טרם מועד הטיסה המקורית.
לנוסעים זכות הבחירה בין השבת תמורה ובין כרטיס טיסה חלופי. הדברים עולים באופן מפורש מהוראות החוק ומההלכה הפסוקה, ראו למשל ת”ק (ת”א) 47775-10-21 זוהר טל נ’ ריינר, שם קבע בית המשפט בסעיף 20 לפסק הדין כי זוהי חובתה של הנתבעת, כשהבחירה, כאמור, אמורה להיות אצל הנוסעים ולא אצל חברת התעופה.
המצב המשפטי לפיו הנוסע זכאי לבחור בין השבת התמורה ובין כרטיס טיסה חלופי כפי שמורה החוק כלל לא הובאה באופן גלוי, ברור וראוי לידיעת התובעים. כך נקבע בתא”מ 47505-05-17 סיזוב נ’ אל על כי חובת הגילוי והיידוע הקבועה בסעיף 14 לחוק מגלמת בסעיף 14(ב) לגבי נוסע שמתקיימת לגביו עילה מזכה – ובעניינו ביטול כרטיס טיסה היא: “חובת יידוע ייחודית, הניצבת על נדבך גבוה יותר, והמכוונת כלפי אותם נוסעים שטיסתם כבר הפכה לטיסה שמתקיימת לגביה “עילה מזכה”, היינו הם נקלעו כבר למצב ביש מבחינתם של הקדמת, עיכוב או ביטול הטיסה, מצב בו מפעיל הטיסה אינו מצליח לעמוד בהתחייבותו … והוא אוחז בידיו כבני ערובה את זמנם, את חופשתם, ואת ממונם של הנוסעים המטלטלים על פי מוצא פיו
סעיף 6(א)(2) לחוק התעופה קובע:
(א) נוסע שהונפק לו כרטיס טיסה לטיסה שבוטלה, יהיה זכאי לקבל ממפעיל טיסה או מהמארגן הטבות אלה:
(1) שירותי סיוע
(2) השבת תמורה או כרטיס טיסה חלופי, לפי בחירת הנוסע.
על חברת התעופה להציע להם כנוסעים שטיסתם בוטלה את הבחירה בין השבת כספם ובין כרטיס טיסה חלופי וזאת בניגוד להוראות סעיפים 3(א)(3) ו- 6(א)(2) לחוק הקובעים במפורש כי הבחירה בין השבת תמורה ובין כרטיס טיסה חלופי היא זכותו של הנוסע (ראו ת”ק 64571-12-22כהן נ’ אל על).
פיצוי כספי לפי מרחק הטיסה
הפיצוי מחושב לפי מרחק הטיסה – ולא לפי מחיר הכרטיס או יעד התיירות:
- עד 2,000 ק”מ – 1,440 ש”ח
- בין 2,000 ל־4,500 ק”מ – 2,310 ש”ח
- מעל 4,500 ק”מ – 3,460 ש”ח
לדוגמה: ביטול טיסה לברלין (כ־2,900 ק”מ) מזכה בפיצוי של 2,310 ש”ח.
החזר כספי או טיסה חלופית
אם לא ניצלתם את כרטיס הטיסה – מגיע לכם החזר מלא. לחלופין, תוכלו לבחור בטיסה חלופית ליעד – על חשבון חברת התעופה.
שירותים נלווים
גם ללא פיצוי – אתם זכאים לשירותים חשובים בזמן ההמתנה:
- ארוחות ושתייה;
- גישה לתקשורת (טלפון, אינטרנט);
- לינה והסעה במקרה של לילה נוסף;
- עזרה מיידית במקום על ידי נציגי החברה.
באילו מקרים לא מגיע פיצוי?
משטר האחריות הקבוע בחוק מטיל על חברת התעופה אחריות שיש שכינו אותה בפסיקה כ-“מוגברת מאוד”, המתקרבת לאחריות חמורה (ראו: עניין מושקטל, פס’ 9). בשים לב לכך, הנטל להוכיח קיומן של נסיבות מיוחדות שהנתבעת עשתה כל שביכולתה עדי להתגבר עליהן מוטל על הנתבעת ומדובר בנטל משמעותי (ראו: רת”ק 12149-12-18 אוקראינה אינטרנשיונל איירליינס בע”מ נ’ מירוז).
פיצוי כאמור יינתן, אלא אם יוכיח מפעיל הטיסה כי הוא פטור מתשלום, בנסיבות המנויות בסעיף 6(ה)(1) לחוק, ורק עם התקיימותם של שלושה תנאים, המצטברים זה לזה. המחוקק פטר את מפעיל הטיסה מחובתו לשלם פיצוי כספי לנוסע שטיסתו בוטלה בהתקיימותם של שלושה תנאים: הימצאותן של “נסיבות מיוחדות” שהביאו לביטול הטיסה, שנסיבות אלו “לא היו בשליטתו” של מפעיל הטיסה, ואם בכך לא די, תנאי נוסף הוא ש “גם אם היה עושה כל אשר ביכולתו לא היה יכול למנוע את ביטולה בשל אותן נסיבות.
מקרים חריגים שייתכן שלא תהיו זכאים לפיצוי הם מקרים כגון:
- מזג אוויר קיצוני (שלג, סערות, ערפל)
- בעיות ביטחוניות
- שביתה בלתי צפויה (צוות או שדה)
- הגבלות ממשלתיות או מגפה.
אבל – גם במקרים אלו אתם עדיין זכאים לשירותים ולסיוע מלא.
שלב אחר שלב – מה לעשות על מנת לקבל פיצוי על עיכוב בטיסה מעל 8 שעות?
- קבלו אישור בכתב על הביטול – מחברת התעופה או מנציג מטעמה.
- שמרו את כל המסמכים – כולל כרטיסים, אישורי הזמנה, קבלות על הוצאות.
- בקשו טיסה חלופית או החזר מידי.
- תעדו כל שיחה, מייל או הודעה מהחברה.
- פנו בכתב לחברה תוך 21 יום ודרשו פיצוי כספי לפי חוק טיבי.
- במידת הצורך – פנו לעורך דין המתמחה בדיני תעופה או הגישו תביעה קטנה.
איך מגישים תביעה קטנה על ביטול טיסה?
אם חברת התעופה דוחה את הפנייה או מתעלמת ממנה – ניתן להגיש תביעה בבית המשפט לתביעות קטנות. ההליך פשוט יחסית:
- מצרפים את כל המסמכים, הקבלות וההוכחות;
- מציינים את סכום הפיצוי לפי החוק
- משלמים אגרה
- מקבלים מועד לדיון
שאלות נפוצות
האם מגיע פיצוי גם אם קיבלנו טיסה חלופית?
אם ההודעה על הביטול ניתנה פחות מ 14 ימים מראש – ייתכן שכן, תלוי גם בזמני הטיסה החלופית.
מה ההבדל בין פיצוי להחזר?
החזר = עלות כרטיס. פיצוי = תשלום נוסף לפי החוק בהתאם למרחק הטיסה מנקודת המוצא אל נקודת היעד.
האם חוק טיבי חל גם על טיסות לואו קוסט?
כן. החוק אינו מבחין בין חברות התעופה
מה קורה אם ביטלו לי טיסת המשך (קונקשן)?
ייתכן שתיחשב טיסה מבוטלת. אם פספסתם את היעד הסופי – החוק חל.
כמה זמן יש להגיש תביעה?
עד 4 שנים ממועד הטיסה.
סיכום פיצוי על עיכוב בטיסה מעל 8 שעות
ביטול טיסה הוא חוויה לא נעימה – אבל החוק לצידכם. בישראל קיים חוק ברור שמסדיר את זכויות הנוסעים, וקובע פיצוי כספי נדיב, שירותים מיידיים, ואפשרות לתבוע במקרה הצורך. הכי חשוב: אל תוותרו.
פנו לחברה, דרשו את המגיע לכם, ובמידת הצורך – פעלו משפטית. משרדנו מתמחה בדיני תעופה ומציע ליווי משפטי מלא או סיוע בהגשת תביעה קטנה.
פנו אלינו עכשיו עורך דין תעופה לבדיקה חינמית של זכאותכם.