טיסה שבוטלה? מה קובע חוק טיבי לגבי פיצוי, החזר וזכויות נוספות?
דף הבית » טיסה שבוטלה? מה קובע חוק טיבי לגבי פיצוי, החזר וזכויות נוספות?
טיסה שבוטלה? מה קובע חוק טיבי לגבי פיצוי, החזר וזכויות נוספות?
ברוכים הבאים למדריך המקיף על חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה), התשע”ב-2012, הידוע גם בכינויו “חוק טיבי“. חוק זה חולל מהפכה של ממש בכל הנוגע להגנה על נוסעים מפני ביטולי טיסה, עיכובים והפרות נוספות מצד חברות התעופה. להלן תשובות לשאלות נפוצות במטרה לסייע לכם להבין לעומק את זכויותיכם ומתי ואיך תוכלו לממשן.
מהו חוק טיבי ומדוע נחקק?
חוק שירותי תעופה נוצר כמענה לתלונות חוזרות של נוסעים על ביטולים ועיכובים שרירותיים בטיסות, לעיתים ללא מתן סעד הולם. החוק מגדיר חובות ברורות לחברות תעופה, ישראליות וזרות כאחד, כשהטיסה יוצאת מישראל או נוחתת בה.
- מטרה מרכזית: להגן על נוסעים מפני התנהלות כוחנית ולספק מנגנוני פיצוי וסיוע מהירים.
- בסיס רגולטורי: מושפע מרגולציה אירופית והותאם לשוק הישראלי.
- דגש פסיקתי:
- תצ (מרכז) 55278-03-18 מעוז נגד RAYAN AIR LTD: מדגיש שהמחוקק היה ער גם להוראות האמנות הבינלאומיות, אך מצא בהן חסר וכונן הסדר מקיף יותר לטובת הנוסעים.
- דנא 5783/14 צמח נגד אל על: הדגיש את אופיו הצרכני-קוגנטי של החוק, כך שחברות התעופה אינן רשאיות להתנות על הוראותיו לרעת הנוסע.
מהן ההטבות העיקריות הקבועות בחוק?
במקרה של עיכוב, ביטול או שינוי מהותי בלוח הזמנים, חוק טיבי מחייב את חברות התעופה לספק לנוסע:
- שירותי סיוע ללא עלות מזון, שתייה, תקשורת בסיסית.
- אירוח בבית מלון – אם ההמתנה נמשכת מעבר ללילה או חורגת משמעותית מהתוכניות המקוריות.
- הסעות משדה התעופה ואליו, כאשר נדרשת לינה חיצונית.
- טיסה חלופית או החזר כספי – לפי בחירת הנוסע ובהתאם לזכאות הקבועה בחוק.
דוגמה מפסיקה:
תק (ת”א) 34730-06-15 מורג נגד קווי חופשה – בית המשפט עמד על כך שההטבות הבסיסיות הן חלק בלתי נפרד מחובת חברת התעופה להקל על הנוסעים בזמן ההמתנה.
מתי חל חוק טיבי?
החוק חל על כל טיסה שיוצאת מישראל או נוחתת בה, לרבות טיסות קונקשן עם עצירות ביניים. הוא כולל חברות ישראליות (אל על, ארקיע, ישראייר) וחברות זרות, ומגדיר במפורש מה נחשב:
- ביטול טיסה
- עיכוב משמעותי 8 שעות ומעלה
- רישום יתר (Overbooking)
כמו כן, החוק מפרט מתי החברה תהיה פטורה מתשלום פיצויים (לדוגמה, בנסיבות של כוח עליון.
מהו הפיצוי הקבוע בחוק על עיכוב טיסה או ביטול טיסה?
חוק טיבי קובע סכומי פיצוי אחידים לפי מרחק הטיסה, שאינם תלויים במחיר הכרטיס. כלומר, גם אם שילמתם מעט עבור הכרטיס, אתם עשויים לקבל פיצוי משמעותי:
מרחק הטיסה | גובה הפיצוי הכספי (בקירוב) | דוגמאות ליעדים (מישראל) |
עד 2,000 ק”מ | 1,440 ₪ | אתונה, לרנקה, רודוס |
מעל 2,000 ק”מ ועד 4,500 ק”מ | 2,310 ₪ | ברלין, לונדון, פריז, רומא |
מעל 4,500 ק”מ | 3,460 ₪ | ניו יורק, בנגקוק, טורונטו |
הפיצוי אמור להיות משולם תוך 45 ימים ממועד פנייתכם בכתב לחברה.
מה מעמד חוק טיבי ביחס לדינים אחרים?
חוק שירותי תעופה הוא חוק ספציפי ומאוחר ביחס לחוק התובלה האווירית, ולכן לרוב ידו על העליונה.
- תא (נצרת) 64039-05-17 איבריה איירליינס נגד קובטי: נקבע כי חוק שירותי תעופה “גובר” על חוק התובלה האווירית במקרה של סתירה בין השניים.
מהם הפטורים מחובת הפיצוי הכספי?
לא בכל מצב של ביטול או עיכוב טיסה תזכו לפיצוי כספי. החוק מפרט סייגים מוגדרים:
- הודעה מוקדמת מספקת
- ביטול שנמסר מעל 14 ימים מראש.
- ביטול 7–14 ימים מראש, עם טיסה חלופית שנוחתת עד 4 שעות לאחר המועד המקורי.
- ביטול בפחות מ־7 ימים מראש, עם טיסה חלופית שנוחתת עד שעתיים לאחר המועד המקורי.
- נסיבות מיוחדות שלא בשליטת החברה
- מזג אוויר קיצוני, מצב ביטחוני, שביתות חיצוניות וכו’.
- תקלות טכניות סטנדרטיות אינן נחשבות “אירוע חריג” ברוב המקרים.
- שביתה/השבתה מוגנות
- שביתה שלא ניתן היה למנוע עשויה לפטור את החברה מפיצוי כספי מלא.
- חילול שבת/חג
- ביטול טיסה שנועד למנוע חילול שבת או חג – עשוי לזכות לפטור מפיצוי כספי.
- כרטיס חינם או כרטיס בתעריף מיוחד
- כאשר ההזמנה אינה בתנאים הרגילים הפתוחים לקהל הרחב.
פטור חריג עקב “מלחמת חרבות ברזל” – הוראת שעה
בהוראת שעה (10.02.2025) קבעה הכנסת פטור מחובת הפיצוי הכספי הסטטוטורי עבור טיסות שבוטלו או עוכבו ב־8 שעות בתקופות:
- 08.10.2023 – 30.11.2023
- 12.04.2024 – 18.04.2024
- 03.08.2024 – 08.08.2024
- 01.10.2024 – 05.10.2024
עם זאת, הפטור אינו משחרר מחובת מתן שירותי סיוע (מזון, מלון והחזר הוצאות רלוונטיות).
האם ניתן לפסוק פיצויים לדוגמה?
כן. סעיף 11 לחוק התעופה מסמיך את בית המשפט להטיל פיצויים לדוגמה (עד 11,540 ₪ לנוסע) כאשר חברת תעופה הפרה את זכויות הנוסעים באופן בוטה ובלתי מוצדק. פיצויים אלו נועדו:
- להרתיע חברות מפני הפרות דומות בעתיד.
- לעודד נוסעים להגיש תביעות צודקות.
- לקחת בחשבון את חומרת הנזק ונסיבות ההפרה.
מה ההבדל בין החזר לפיצוי כספי?
- החזר כספי: השבת סכום התמורה ששולמה בגין כרטיס הטיסה.
- פיצוי כספי: סכום נוסף המשולם לנוסע עקב נזקים (ממוניים או עוגמת נפש) שנגרמו מעבר למחיר הכרטיס.
למשל, גם כרטיס מוזל מאוד עשוי לזכות אתכם בפיצוי כספי גבוה – החוק מתחשב במרחק הטיסה, ולא במחיר הכרטיס בפועל.
כיצד מגישים תביעה קטנה נגד חברת תעופה?
אחת הדרכים היעילות למימוש זכויותיכם היא תביעה קטנה, שאינה דורשת עלויות משפטיות גבוהות או ייצוג עורך דין (אם כי ניתן להיוועץ בו).
- שלבי ההגשה:
- ממלאים את טופס התביעה באתר “נט המשפט”.
- מצרפים מסמכים וראיות (כרטיסי טיסה, התכתבויות, קבלות).
- משלמים אגרה מינימלית וממתינים למועד הדיון.
בתי המשפט נוטים להגן על זכויות הצרכן אם לא הוכחו נסיבות פוטרות חריגות.
מתי מתאימה תביעה ייצוגית?
תביעה ייצוגית רלוונטית כאשר חברת התעופה נוקטת דפוס פעולה שיטתי הפוגע בקבוצה רחבה של נוסעים (למשל, אי-תשלום פיצוי לאף נוסע באופן גורף).
- יש להגיש בקשה לאישור תובענה ייצוגית, להראות שהיא משרתת ציבור גדול ושזה הפתרון היעיל ביותר.
- אם הבקשה מאושרת, ההליך יכול להוביל לפיצוי משמעותי ואף לשינוי מדיניות החברה.
האם חוק טיבי חל גם על טיסות לואו-קוסט?
בהחלט. חוק שירותי תעופה חל במלואו על טיסות לואו-קוסט (Ryanair, EasyJet, Wizz) היוצאות מישראל או שמפעיל הטיסה הוא ישראלי. מחיר הכרטיס הנמוך אינו פוטר את החברות ממתן פיצוי, חלופה או שירותי סיוע.
לעיתים, המחסור בטיסות חלופיות באותו היום עלול להביא להמתנה ממושכת יותר, ולכן חשוב לתעד פניות לשירות הלקוחות ולשמור צילומי מסך של ההתקשרות.
עוגמת נפש ונזק נפשי – האם אפשרי לתבוע?
אמנם חוק טיבי לא מציין במפורש פיצוי על עוגמת נפש, אך הפסיקה בישראל מאפשרת לתבוע גם בגין נזק לא ממוני במקרים חריגים.
- רע”א 8456/19 איבריה נתיבי אוויר ספרדיים נגד פלישר: נקבע כי ניתן לפסוק פיצוי לא ממוני חרף אמנת מונטריאול, בעיקר אם מדובר בזלזול בוטה או פגיעה משמעותית בנוסע.
- סעיף 16 לחוק שומר על זכויות הנוסע לתבוע לפי כל דין נוסף.
מה הדין במקרה של ביטול טיסה עקב תקלה טכנית, שביתה או מזג אוויר?
- תקלה טכנית: לרוב אינה נחשבת כוח עליון, אלא אם מדובר באירוע בלתי צפוי לחלוטין.
- שביתה פנימית: החברה אינה פטורה מפיצוי, שכן עליה לנהל את יחסי העבודה כראוי.
- מזג אוויר מסוכן: עשוי לפטור מפיצוי כספי, אך לא מחובת מתן חלופה או החזר והצעת שירותי סיוע.
- שביתה חיצונית (פקחים, נמלי תעופה): יכולה להיחשב כנסיבה מיוחדת, אך עדיין נדרש לבחון אם החברה עשתה מאמץ למצוא פתרונות חלופיים.
סיכום והמלצות
חוק שירותי תעופה (“חוק טיבי”) ואמנת מונטריאול מעניקים מערך הגנות רחב למי שנתקלו בביטול או עיכוב טיסה, רישום יתר ובעיות כבודה. כדי למצות את זכויותיכם, הקפידו על:
- תיעוד מלא: דו”ח PIR למזוודה שנפגעה, שמירת קבלות, צילומי מסך מהתכתבויות וכו.
- פנייה מוקדמת: שלחו דרישה כתובה לפיצוי לפני הגשת תביעה.
- בחינת אפשרויות משפטיות: תביעה קטנה או ייצוגית, בהתאם להיקף הנזק והיקף הפגיעה.
זכרו כי הדין והפרשנות השיפוטית משתנים ומתעדכנים, ולכן מומלץ לבדוק מידע עדכני ולשקול ליווי משפטי במקרים מורכבים. גם אם מדובר בחברות גדולות, החוק לצדכם – ועם התנהלות נכונה תוכלו לקבל פיצוי הולם על הנזקים שנגרמו לכם.
טיפ לסיום: אל תוותרו על זכויותיכם – תעדו הכל והתייעצו במקרה הצורך. ייתכן שמגיע לכם יותר ממה שאתם חושבים!
בהצלחה, ושתהיה לכם טיסה נעימה!
כל המידע המופיע באתר אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי או לטיפול משפטי, והוא אינו מוגדר כייעוץ משפטי מכל סוג. המידע המופיע באתר “יצחק מימון משרדי עורכי דין” כפוף לשינויים ולתיקונים אותם יש לבדוק ואין להסתמך עליהם ללא ייעוץ מעורך דין בהתאם למקרה ולגופו של עניין.