המדריך המלא לזכויות נוסעים בטיסות – ביטולים, עיכובים ופיצויים

תוכן עניינים

המדריך המלא לזכויות נוסעים בטיסות

המאמר פורסם ביום 25.03.25

המדריך המלא לזכויות נוסעים בטיסות – ביטולים, עיכובים ופיצויים

זכויות בסיס I מזון ושתייה, מלון, כרטיס חלופי

תחום דיני התעופה שינה את פניו בעשורים האחרונים עם עליית מספר הטסים והתרחבות שוק הטיסות הסדירות והלואו קוסט. במקביל לריבוי הטיסות, ישנה עלייה במספר המחלוקות בין נוסעים לבין חברות תעופה סביב סוגיות כגון ביטולי טיסות עיכובים שינוי ביעד או בשעה רישום יתר ומצבים נוספים. בישראל חוק שירותי תעופה המכונה לעתים חוק טיבי מבקש להעניק הגנה רחבה לנוסעים ולקבוע פיצוי הולם במצבים של פגיעה בזכויותיהם זאת לצד אמנות בינלאומיות כמו אמנת מונטריאול המסדירות נזק למזוודות ועיכובים בהגעת כבודה. מטרת המאמר היא לספק מורה נבוכים מרוכז המאחד נקודות עיקריות בהן נתקלים נוסעים במקרים נפוצים של בעיות טיסה כדי שכל אחד יוכל להבין מהן זכויותיו ומה באפשרותו לדרוש לפי החוק והפסיקה בישראל.

מתי פונים לרשות תעופה אזרחית I חוקי אירופה וישראל

ביטול טיסה חוק טיבי פיצוי וההליכים הנלווים: אחד הנושאים הנפוצים ביותר הוא ביטול טיסה והצורך להבין האם מגיע פיצוי לנוסע ומתי. חוק שירותי תעופה החל על טיסות הממריאות מישראל או טיסות של מובילים אוויריים ישראליים קובע שאם טיסה בוטלה בהתראה קצרה ולא הוצעה לנוסע חלופה סבירה הוא זכאי לפיצוי כספי בגובה המשתנה לפי מרחק הטיסה. בנוסף לפיצוי רשאי הנוסע לדרוש מהחברה טיסה חלופית או החזר מלא של מחיר הכרטיס חברת התעופה מחויבת גם לספק שירותי סיוע בהם מזון שתייה ואפילו מלון אם ההמתנה לטיסה החלופית אורכת זמן רב. במקרים מסוימים החברה יכולה לטעון לסיבה חריגה שהביאה לביטול הטיסה למשל כוח עליון שביתה מלחמה או מזג אוויר סוער ובכך לפטור את עצמה מחובת הפיצוי אם בית המשפט מקבל טענה זו ייתכן שהנוסע לא יזכה לפיצוי כספי על הביטול. כדי לממש את הזכאות יש לתעד את הביטול קבלות על הוצאות ומסמכים המעידים על הנזק הכלכלי וחשוב לשמור ראיות על המועד שבו קיבלתם הודעה על הביטול עורכי דין בתחום ממליצים לפנות בכתב לשירות הלקוחות ולדרוש פיצוי והחזר הוצאות מראש לפני הגשת תביעה. ניתן לראות מידע מקיף יותר במאמר פיצוי חוק טיבי (חוק שירותי תעופה.

טיסה בוטלה מה עושים? I כמה שעות עיכוב מזכות בפיצוי?

לעתים הנוסע מגלה בשדה התעופה שהטיסה לא תצא כלל או שהודיעו לו על ביטול מספר שעות או ימים לפני הטיסה אם הביטול אירע בהתראה של פחות מ 14 יום בדרך כלל יש זכאות לפיצוי. חשוב לבדוק את מספר השעות שבהן התעכבה הטיסה בפועל אם הטיסה לא המריאה כלל או נדחתה ב 8 שעות ויותר חוק שירותי תעופה רואה בכך ביטול וייתכן שתהיה זכאות לפיצוי סטטוטורי. גם אם העיכוב קצר יותר מ 8 שעות עדיין ישנן זכויות כגון אספקת מזון ושתייה גישה לאמצעי תקשורת וכדאי לבדוק בחוק טיבי מהן החובות הספציפיות המוטלות על חברת התעופה לכל משך עיכוב. במקרה של טיסה בוטלה ברגע האחרון חשוב לשמור כל הודעת טלפון מסרון או התכתבות עם החברה משום שהשאלה מתי החברה הודיעה על הביטול משפיעה על היקף הפיצוי אם ייקבע כזה בהמשך. ניתן לראות מידע מקיף יותר במאמר פיצוי על עיכוב בטיסה מעל 8 שעות.

עיכוב בטיסה זכויות ופיצוי על איחור הטיסה

לצד ביטול ישנם מקרים של עיכוב בטיסה בהם הטיסה ממריאה באיחור משמעותי מעל 8 שעות. חוק שירותי תעופה רואה באיחור כזה במקרים רבים כמעין ביטול מקנה פיצוי או לפחות החזר מלא.

אם האיחור במראה הוא בין 2 ל 5 שעות לרוב הנוסע זכאי לשירותי סיוע בסיסיים שתייה חמה מזון קל גישה לטלפון או אינטרנט אם האיחור עולה על 5 שעות הנוסע רשאי לבקש את הכסף בחזרה ובכך לבטל מצדו את הטיסה. בכל מקרה של עיכוב מומלץ לתעד את שעת ההמראה בפועל ולשמור את כרטיס העלייה למטוס ואת כל הקבלות על הוצאות שנגרמו כתוצאה מההמתנה עורכי דין מציינים כי בלי תיעוד קשה להגיש תביעה מוצלחת. יש להבחין בין איחור הנגרם בשל נסיבות חיצוניות כמו סגירת מרחב אווירי עקב אירועים ביטחוניים שביתה של פקחים או מזג אוויר קיצוני שאז ייתכן שהחברה תהיה פטורה מפיצוי כספי לבין איחור שמקורו בתקלות פנימיות של חברות התעופה.

הקדמת טיסה זכויות הנוסע ומה מגיע במקרה של הקדמה

לא רק ביטולים ועיכובים אלא גם הקדמת טיסה עשויה לגרום לנוסע נזק משמעותי אם לדוגמה הטיסה תוכננה לשעה 17 אך הקדימו אותה לשעה 14 והנוסע כלל לא יכול להספיק להגיע. במצב של הקדמת טיסה במשמעות מהותית רשאי הנוסע לטעון שהחוזה הופר מאחר שחברת התעופה שינתה את המועד מבלי לתת התראה מספקת אם הקדמת הטיסה יוצרת מצב שהנוסע מפסיד את הטיסה באשמת החברה כדאי לבדוק אפשרות להחזר כספי או פיצוי. כאשר מדובר בהקדמה של מספר שעות רב עשויה להיווצר עילה דומה לזו של ביטול טיסה שכן הנוסע לא זוכה לשירות בזמן שסוכם יש פסיקות שמחילות את עקרון הפיצוי גם במקרה כזה. חשוב לבקש מהחברה הסבר כתוב להקדמת הטיסה ואם אינכם מסכימים לשינוי דרשו חלופה המקורית או החזר כספי אם יסרבו ניתן להגיש תביעה בבית משפט לתביעות קטנות תוך הצגת הראיות לשינוי הלא סביר. ניתן לראות מידע מקיף יותר במאמר פיצוי על הקדמת טיסה.

האם מותר לחברת תעופה לשנות שעת המראה ברגע האחרון?

שינוי יעד או שעה בטיסה השלכות משפטיות וזכויות הנוסעים

חברה עלולה להודיע לנוסע כי במקום לנחות בשדה התעופה הראשי התכנון כעת הוא לנחות בשדה משני או במקום אחר המרוחק בעשרות או מאות קילומטרים כך גם בשינוי שעה מהותי. שינוי יעד יכול להיחשב לביטול חלקי של החוזה שכן הנוסע הוזמן לטוס ליעד מוגדר שינוי מהותי שכזה מזכה אותו לרוב לבחור בין קבלת כרטיס חלופי בתנאים טובים יותר ללא עלות או לקבל חזרה את השבת התמורה. ישנם מצבים בהם החברה מציעה הסעה מהשדה החלופי ליעד המקורי על חשבונה אם מדובר במרחק סביר אך אם המרחק ניכר או נגרמים לנוסע הוצאות כבדות עשוי להיווצר בסיס לפיצוי. השינוי בשעה עלול להיות הקדמה או עיכוב משמעותי בשני המקרים ראוי לבדוק בחוק שירותי תעופה אם מדובר בפרק זמן המזכה בפיצוי או לכל הפחות בהחזר על הוצאות עורך דין מנוסה בתחום ימליץ לתעד הכול ולשקול הגשת תביעה קטנה אם לא הושג פיצוי הולם.

סירוב לעלות לטיסה זכויות ופיצויים

במקרים של רישום יתר או בשל סיבות אחרות חברת התעופה מסרבת לעתים לאפשר לנוסע לעלות על המטוס אף על פי שיש בידו כרטיס אם הסירוב אינו נובע מתקלה במסמכי הנוסע או התנהגות בעייתית שלו החברה חייבת לפצות. סירוב לעלות למטוס Overbooking הוא מצב המחייב את החברה להציע תחילה הטבות למתנדבים שמוכנים לוותר על מושבם ואם אין די מתנדבים מותר לה להודיע לאחדים שאין בשבילם מקום אולם אז זכאים הנפגעים לפיצוי כספי ואף לשירותי סיוע. גובה הפיצוי לפי חוק טיבי משתנה בהתאם למרחק הטיסה כולל לעתים החזר מלא על הכרטיס נספחים כמו מלון או הוצאות מחיה עד מועד הטיסה החלופית גם עוגמת נפש עשויה להתווסף אם ההצדקה לכך קיימת. חשוב מאוד לוודא שהסיבה לסירוב אינה קשורה לנוסע עצמו למשל בעיה בדרכון או בעיות ויזה אם זו בעיה של הנוסע חוק טיבי לא יסייע רבות מאחר שהחברה לא מחויבת להטיס אדם שאין לו אישורי כניסה מתאימים ליעד. ניתן לראות מידע מקיף יותר במאמר סירוב עלייה לטיסה בגלל אישום יתר.

רישום יתר בטיסה Overbooking מידע על זכויות הנוסעים פיצויים והליכי תביעה

רישום יתר מאפשר לחברות למכור יותר כרטיסים מהמושבים הקיימים מתוך הנחה שחלק מהנוסעים לא יתייצבו יש לכך היגיון כלכלי לחברה אך עלול לפגוע קשות בנוסעים שמופיעים בזמן ולמרות זאת אין להם מקום. אם הגעתם בשעה סבירה לצק אין ובכל זאת נאמר לכם שהטיסה מלאה זהו מקרה קלאסי של Overbooking  המצדיק פיצוי בנוסף לקבלת חלופה כמה שיותר קרובה למועד המקורי או החזר מלא. כדאי לציין כי ישנה חובה על חברת התעופה לחפש מתנדבים תחילה ולהציע להם הטבות או שוברים רק אם לא נמצאו די מתנדבים החברה רשאית לסרב לנוסעים מסוימים לפי סדר פנימי שהיא קבעה. במקרה של סירוב עלייה למטוס עקב Overbooking ניתן להגיש תביעה קטנה אם לא הושגה הסכמה הרעיון הוא להראות שהנוסע עמד בכל התנאים רצה לטוס וקיבל סירוב שאינו מוצדק.

מזוודה שלא הגיעה פיצוי והליכי תביעה

אובדן מזוודה או איחור בהגעתה הוא אחד הנושאים שמגיעים לפתחה של אמנת מונטריאול חברת התעופה נושאת באחריות לנזק שנגרם לכבודה בזמן שהיא ברשותה כולל עיכוב אובדן או נזק פיזי. במאמר המדריך המלא על מזוודה שניזוקה או אבדה בטיסה . במקרה שהמזוודה לא הגיעה בשדה היעד חובה למלא דו”ח PIR מיד בשדה אבידות ומציאות ציין את פרטי הטיסה ואת המזוודה הגדר את תוכנה והערך הכספי המשוער שלה בכלים סבירים. אם המזוודה לא נמצאת תוך 21 יום לעתים ניתן להכריז עליה כאבודה ואתם יכולים לדרוש פיצוי כספי עד תקרה מוגדרת לפי יחידות SDR עם הצגת קבלות או הערכה משוערת של התכולה. אם המזוודה הגיעה באיחור של מספר ימים אפשר לתבוע פיצוי על הוצאות חיוניות רכישת ביגוד והיגיינה בסיסית כל עוד מדובר בסכום סביר פריט מפואר מאוד לא בהכרח יתוקצב במלואו. ניתן לראות מידע מקיף יותר במאמר פיצוי על עיכוב בהגעת מזוודה.

פיצוי על טיסת המשך שהתעכבה זכויות במקרה של עיכוב בטיסות קונקשן

בטיסות המשך בעייתיות כמו החמצת הקונקשן או איחור מהותי נדרש לבדוק אם הכרטיס הוא כרטיס משולב כלומר הזמנה אחת המכסה את כל המסלול או שני כרטיסים נפרדים של חברות שונות. בכרטיס משולב החברה אחראית להבטיח שתגיעו ליעד הסופי גם אם הטיסה הראשונה התעכבה ואם הדבר מצריך טיסה חלופית בהמשך עליהם לשאת בכך ללא עלות או פגיעה נוספת
אם נגרם לכם נזק כגון צורך בקניית כרטיס חלופי ביוקר בשל איחור או ביטול של המקטע הראשון מומלץ לשמור קבלות ולהתייעץ עם עורכי דין לגבי תביעה בייחוד אם זו אותה חברה שהנפיקה את הכרטיס. לפי חוק טיבי עיכוב גדול בטיסת המשך המזכה אתכם בהגעה ליעד באיחור רב או החמצת הטיסה השנייה יכול לעלות כדי עילה לפיצוי אם תקבע שהחברה לא סיפקה חלופה סבירה מבעוד מועד. ניתן למצוא מידע מקיף במאמר ביטול טיסת קונקשן – האם מגיע פיצוי ומה הזכויות שלך?

פיצוי על טיסת לואו קוסט שבוטלה

זכויות במקרה של ביטול טיסות בחברות לואו קוסט. אנשים רבים סבורים שחוק שירותי תעופה לא חל על טיסות לואו קוסט אך זו טעות אותו חוק חל גם על חברות מוזלות כגון Wizz Ryanair EasyJet כל עוד הטיסה ממריאה מישראל או חברת התעופה מוגדרת כמוביל ישראלי בסעיפים רלוונטיים. חברות הלואו קוסט נוטות להציע כרטיסים במחירים מוזלים אך אינן פטורות מחובותיהן על פי החוק אם הטיסה בוטלה או עוכבה זכאות לפיצוי כספי ולחלופות עדיין קיימות לנוסע. לעתים בקווים מוזלים אין לחברה עוד טיסה באותו יום ואז הנוסעים מוצאים עצמם ממתינים יממה או יותר בנסיבות כאלו כדאי לעיין בחוק ולדרוש מלון והסעות על חשבון החברה במקרה שהחוק מחייב זאת. חשוב לשמור מיילים והתכתבויות הרי חברות לואו קוסט מתנהלות בעיקר ברשת ומאפשרות צאטים או מיילים פנייה מסודרת לשירות הלקוחות תוכל לשמש ראיה תומכת בתביעה אם תגובת החברה לא הוגנת. ניתן למצוא מידע מקיף במאמר פיצוי על טיסת לואו קוסט שבוטלה – כל מה שצריך לדעת.

תביעה ייצוגית נגד חברת תעופה הסבר על האפשרות וההליך

תביעה ייצוגית מתאימה כשקבוצת נוסעים גדולה נפגעה בצורה דומה ושיטתית לדוגמה כאשר חברת תעופה לא משלמת פיצויים כדין לאף נוסע או דורשת תשלום אגרה לא חוקית מדפוס התנהגות חוזר. לפני שמגישים תובענה ייצוגית צריך להגיש בקשה לאישור תובענה ייצוגית בבית המשפט ולהראות שישנו בסיס משותף לכלל חברי הקבוצה ושההליך הייצוגי הוא הדרך היעילה לפתרון. פעמים רבות עורכי דין מזהירים כי מדובר בהליך ארוך ומורכב המחייב משאבים וראיות מקיפות לרוב עדיף קודם לבדוק האם הסיפור שלכם מתאים יותר לתביעה פרטנית בתביעות קטנות מאשר למהלך ייצוגי בהיקף גדול. אם הבקשה מאושרת והתביעה מתנהלת בשם קבוצה יכולה להיות לכך השפעה משמעותית ואף להוביל להסדר פשרה קולקטיבי שבמסגרתו החברה תפצה רבים בבת אחת ותשנה את מדיניותה. ראו גם את המאמר כיצד להגיש תביעה ייצוגית נגד חברת תעופה בגין הפרת זכויות נוסעים.

עורך דין דיני תעופה מה כדאי לדעת

בעת התלבטות אם להגיש תביעה או להסתפק במו”מ עם החברה לעתים כדאי להתייעץ עם עו”ד המכיר את ההלכות העדכניות שכן לחברות יש טענות הגנה מגוונות וחשוב לדעת כיצד לעקוף אותן או לענות להן. עו”ד יצחק מימון עשוי לסייע גם בעריכת מכתב התראה לפני תביעה דבר שלעיתים גורם לחברה להציע פשרה ללא צורך בהגעה לבית המשפט. בתחום זה יש חשיבות לפרטים הקטנים למשל הוכחת מועד ההודעה על ביטול הטיסה הצגת קבלות על הוצאות הדפסת התכתבויות אלקטרוניות ועוד עו”ד יכול להדריך כיצד לאסוף ראיות בצורה שיטתית. החברות שמוכרות כרטיסים זולים בדרך כלל מפעילות מדיניות קשוחה לגבי שינויים או ביטולים מצד הנוסע אך אם הן אלה שמבטלות או משנות את הטיסה הן חייבות לציית לחוקי הגנת הצרכן המקומיים לרבות חוק טיבי. למשל אם טיסת WIZ AIR בוטלה או עוכבה מעל שמונה שעות בהתראה קצרה מגיע לנוסע פיצוי כספי בנוסף לאפשרות לבחור בטיסה חלופית או החזר מלא גם אם הכרטיס עצמו עלה גרושים מבחינת החברה אין לכך משמעות. רבים נתקלים בקושי לתקשר עם נציג אנושי של חברות לואו קוסט ולכן כדאי לפנות בכתב דרך האתר שלהם לשמור צילומי מסך אם אין תגובה מספקת יש להגיש תביעה קטנה או לפנות לעורך דין במידת הצורך. בפסיקת בתי המשפט ניכר שאין הבדל בהיקף הזכויות בין נוסע לואו קוסט לנוסע בחברה סדירה כל עוד מתקיים התנאי שהטיסה יוצאת מישראל או החברה מוגדרת כמוביל אווירי ישראלי. ראו למשל את המאמר פיצוי על טיסת לואו קוסט שבוטלה – כל מה שצריך לדעת

טיסה בוטלה בגלל תקלה טכנית או בשל שביתה או מזג אוויר האם זה פוטר את החברה?

חברות התעופה טוענות לעיתים קרובות שתקלה טכנית מהווה נסיבה חריגה ומשכך אינן חייבות בפיצוי מלא לבתי המשפט יש עמדה אחרת אם התקלה הייתה צפויה או שלא בוצעו בדיקות מוקדמות יתכן שהחברה תחויב. שביתה יכולה להיות נסיבה מיוחדת רק אם מדובר בשביתה חיצונית שאינה בשליטת החברה שביתת עובדים פנימית לרוב לא תפטור את החברה מפיצוי כך עמדו עורך דין שמכירים את הנושא לעומק. מזג אוויר מסוכן נחשב בדרך כלל כוח עליון כי שום חברת תעופה לא תסכן את הנוסעים במקרה כזה החברה אינה מחויבת לפצות כספית אך עדיין עליה להציע חלופה או החזר מלא ולספק שירותי סיוע ככל שהדבר מתאפשר. יש לבחון כל מקרה לגופו אם למשל רק החברה שלכם ביטלה בזמן שחברות אחרות המריאו כרגיל אפשר לטעון שהבעיה היא בחברה עצמה ולא בנסיבה חיצונית בהצלחה בהוכחת זאת. ראו למשל את המאמר ביטול טיסה עקב תקלה טכנית – האם מגיע לך פיצוי? ואת המאמר ביטול טיסה עקב מזג אוויר – זכויות הנוסע ומה ניתן לעשות?

מה ההבדל בין החזר לפיצוי בטיסה

רבים מתבלבלים בין שני מושגים החזר כספי משמע השבת סכום הכרטיס ששולם פיצוי כספי הוא סכום נוסף שנועד לכסות נזקים אי נוחות אובדן זמן או חוויות שליליות שהנוסע ספג מעבר למחיר הכרטיס. חוק טיבי קובע שסכום הפיצוי הוא במדרגות קבועות לפי מרחק בעוד שהחזר הוא ביטול עסקת הטיסה והחזרת התשלום שנגבה בפועל גם אם הכרטיס היה במחיר זול עדיין יתכן פיצוי גבוה ביחס למחיר. החברה יכולה להציע לכם טיסה חלופית במקום פיצוי אך אם אינכם מעוניינים או אם הטיסה החלופית לא פתרה את הנזק שנגרם אתם רשאים לשקול תביעה לפיצוי בנוסף להחזר בהתקיים תנאי החוק. במידת הצורך אפשר לדרוש החזר וגם פיצוי או רק פיצוי במקרה שבכל זאת טסתם בחלופה ולא ביטלתם את כרטיסכם חשוב לבדוק מה קובע החוק בכל סיטואציה ולפעול בהתאם. ראו את המאמר חוק טיבי – חוק שירותי תעופה

תביעה קטנה נגד חברת תעופה איך מגישים תביעה על טיסה שבוטלה וטופס תביעה

הליך תביעה קטנה הוא הכלי העיקרי של נוסעים לממש את זכויותיהם ללא עלויות משפטיות גבוהות ולא תמיד נדרשת עזרת עורך דין הגשת התביעה כרוכה באגרה נמוכה יחסית. יש למלא טופס כתב תביעה באתר נט המשפט לצרף מסמכים המסבירים את המקרה ולהציג ראיות כגון כרטיס הטיסה ההתכתבויות עם החברה וחשבוניות על נזקים אם היו. לעתים חברת התעופה לא תגיע לדיון ותציג הצעת פשרה כדי להימנע מפסק דין פומבי נושא זה מוכר היטב לעורכי דין מנוסים הכדאיות תלויה בסכום התביעה ובנסיבות הספציפיות שלכם. אם הגשתם תביעה קטנה על ביטול טיסה וטענתם לפיצוי לפי חוק טיבי או אמנת מונטריאול ועמדתם בנטל ההוכחה בית המשפט לרוב יפסוק לטובת הנוסע בהנחה שלא הוכחו נסיבות פוטרות מיוחדות. ראו את המאמר המלא בנושא הגשת תביעה קטנה נגד חברת תעופה – מדריך מעשי שלב אחר שלב

טיסת המשך שהתעכבה – פספסתי את טיסת ההמשך – פיצוי על טיסת קונקשן – ביטול טיסת המשך
נוסע שקנה כרטיס משולב למספר מקטעים ונגרם עיכוב במקטע הראשון ייתכן שיפספס את הטיסה הבאה דבר העלול לגרור הפסד של טיסות המשך אם כל המקטעים סגורים באותו כרטיס אחריות החברה לתת חלופה. פספוס טיסת המשך במקרים כאלה יכול להיחשב לביטול או שינוי נסיבות המזכה את הנוסע בפיצוי ובחלופה אם עיכוב המקטע הראשון התרחש באשמת החברה אם מדובר בשני כרטיסים נפרדים לא תמיד תתקבל אחריות חברת המקטע הראשון לגבי פספוס המקטע השני עדיין ניתן לטעון שאיחור או ביטול מצד החברה גרם נזק אך זה מורכב יותר להוכחה
עורכי דין מעידים על מקרים שבהם נוסע הוכיח כי חברת התעופה ידעה על העיכוב ובכל זאת לא שיבצה אותו בטיסה מאוחרת יותר בבית המשפט נפסק פיצוי על עוגמת נפש והוצאות נוספות גם מעבר לפיצוי הסטטוטורי. ראו את המאמר המורחב ביטול טיסת קונקשן – האם מגיע פיצוי ומה הזכויות שלך?

טיסה חלופית מה הזכויות שלי

בכל מקרה של ביטול או עיכוב משמעותי על החברה להציע טיסה חלופית קרובה ככל האפשר למועד המקורי ללא עלות נוספת אם הדבר לא מתאפשר אפשר לדרוש החזר כספי מלא ולהחליט לא לטוס כלל. לעתים הטיסה החלופית תהיה בחברה אחרת חברת התעופה עדיין אמורה לשאת בעלויות אם המקורית בוטלה באשמתה או בנסיבות שאינן פוטרות אותה מחבות. אם אתם טסים בחלופה אל יעד אחר מעט על החברה לספק הסעה או כיסוי הוצאות עד היעד המקורי כל שינוי אחר ייחשב ככפיית פתרון לא הולם. זכויות בטיסה חלופית כוללות שמירת מחלקה דומה או גבוהה מזו שהוזמנה אי אפשר להוריד נוסע ממחלקת עסקים לכלכלה ללא הסכמה והחזר על ההפרש.

פיצוי בגין נזק נפשי או עוגמת נפש בטיסה

בחוק טיבי אין סעיף מפורש המכיר בפיצוי על עוגמת נפש אך בתי המשפט מביאים בחשבון עוגמת נפש במקרים קיצוניים של זלזול מיוחד או סיטואציות חריגות. ברוב המקרים חברות התעופה טוענות כי דין הטענה בגין עוגמת נפש להידחות זאת לאור כלל יחוד העילה בהתאם לחוק התובלה האווירית, התש”ם – 1980, אשר אימץ את ה”אמנה בדבר איחוד כללים מסוימים לתובלה בינלאומית באוויר”, (להלן: “אמנת מונטריאול”). עם זאת, לעניין זה ראו פסק דינו של בית המשפט העליון ברע”א 8456/19 איבריה נתיבי אוויר ספרדיים נגד פלישר, שם נקבע כי ניתן לפסוק פיצוי לא ממוני בגין עוגמת נפש גם כנגד מוביל אווירי למרות אמנת מונטריאול. יתר על כן, תימוכין לכך נמצא בחוק עצמו, משנקבעה הוראת שמירת דינים בסעיף 16 שבו ולפיה “אין בהוראות חוק זה כדי לגרוע מהוראות כל דין, ובכלל זה מזכותו של נוסע לפיצוי לפי כל דין. עורך דין מנוסה יסביר שכדאי להוכיח פן של פגיעה מהותית ולא רק אי נוחות קטנה אם בית המשפט מתרשם שזהו מצב חמור ייתכן שיפסוק פיצוי מוגבר. מומלץ לצרף עדויות מכתבים צילום המקום בו נאלצתם להמתין משך זמן ארוך בלי מזון ושאר ראיות לאופן ההתנהלות

טיסה שהתעכבה בגלל שביתה

שביתת עובדים פנימית בחברת התעופה בדרך כלל אינה פוטרת מפיצוי שכן החברה אחראית ליחסי העבודה עם עובדיה. שביתה חיצונית כמו שביתת פקחים או עובדי נמלי תעופה עשויה להיחשב כנסיבה חיצונית המצדיקה פטור מפיצוי אך הנוסע עדיין זכאי להחזר או לטיסה חלופית ושירותי סיוע ככל שנדרש. ראוי לבדוק האם החברה עשתה מאמץ סביר למצוא חלופה עוקפת שביתה או לתאם טיסה במקום אחר אם לא עשתה מאמצים סבירים עלולה להיחשף לתביעה.

הטיסה בוטלה עקב מזג אוויר מה עושים?

מזג אוויר קיצוני הוא כוח עליון במרבית המקרים לכן החברה לא תשלם פיצוי כספי עם זאת עליה להחזיר את מחיר הכרטיס אם ביטלה או להציע טיסה חלופית בהקדם האפשרי. יש לבדוק אם רק החברה שלכם בחרה לא לטוס בעוד אחרות טסו כרגיל במקרה כזה תתקשו לטעון שהחברה חייבת לפצות כי ייתכן שהיא פשוט נקטה בזהירות יתרה או שיש גורם טכני שקשור בה. בכל מקרה מגיעים לכם שירותי סיוע בפרט אם העיכוב גדול מזון שתייה מלון במקרה הצורך זו חובת החברה לפי חוק שירותי תעופה גם במצב של כוח עליון.

פיצוי על מזוודה שניזוקה בטיסה כבודה שניזוקה תביעה על נזק למזוודה

אמנת מונטריאול קובעת שחברת התעופה אחראית לנזק פיזי למזוודה עד גובה תקרה מסוים מומלץ לדווח מיד עם הנחיתה בדלפק שירות על קרע במזוודה שבר או הידרדרות חמורה במצבה. שמרו צילומי המזוודה לפני ואחרי ותיעדו את הנזק כמו כן בקשו דו”ח PIR חתום הגישו בהמשך בקשה לחברת התעופה לפיצוי או להחלפת המזוודה אם הנזק בלתי ניתן לתיקון. במידה והחברה מסרבת אפשר להגיש תביעה קטנה הציגו קבלות על רכישת המזוודה הוכחת שוויה אומדן עלות תיקון אם המזוודה חדשה ויקרה ניתן לצפות לפיצוי בהתאם לתקרה הקיימת אני כעורך דין מנוסה בתחום, תמיד ממליץ לארוז חפצי ערך בתיק היד ולא לשלוח אותם בבטן המטוס כדי לצמצם סיכון ותביעות מיותרות.

מזוודה שאבדה מה עושים ? עיכוב בקבלת מזוודה פיצוי כספי

ברוב המקרים (אך לא תמיד) אם המזוודה לא הופיעה על המסוע הגישו מיד דו”ח על אבדה אם המזוודה איננה מאותרת תוך 21 יום היא מוגדרת כאבודה סופית ומזכה בפיצוי לפי היחידות הכספיות באמנה. במקרה של עיכוב קצר יחסית אפשר לקבל פיצוי על רכישת ביגוד או ציוד אישי חיוני כל עוד מדובר בהוצאות הגיוניות ומשמעותיות. כדאי לעקוב מול החברה ולהבין אם המזוודה נמצאה וחוזרת על חשבונם עד למלונכם או לכתובת מגוריכם אם תאלצו לרכוש דברים עקב העיכוב יש לשמור את הקבלות. הגשת תביעה קטנה פשוטה אם לא התקבל פיצוי הולם כעבור זמן סביר לפי הניסיון של עורכי דין יש סיכוי גבוה לקבלת פיצוי כשמוכח שניזוקתם באמת ואין סיבה לפטור.

גניבת חפצים מהמזוודה האם אפשר לתבוע פיצוי לפי אמנת מונטריאול?

גניבה עלולה להתרחש במקרים מצערים כאשר מזוודה נפתחת בזמן שהיא בידי החברה או עובדי שדה התעופה אמנת מונטריאול רואה בכך נזק לכבודה וחברת התעופה עשויה להיות אחראית
הבעיה היא הוכחת עצם קיום החפצים הגנובים וערכם לכן כדאי להימנע משליחת פריטים יקרי ערך בבטן המטוס או לפחות להצהיר מראש על שווים ולהוסיף ביטוח כבודה במקרה שהדבר אפשרי. אם גיליתם שהחפצים נעלמו הגישו מיד תלונה בדלפק שירות ובמידת הצורך הזמינו משטרה כדי לתעד את האירוע בקשו PIR והודיעו על הגניבה לחברת התעופה בהקדם.

סיכום והמלצות המדריך המלא לזכויות נוסעים בטיסות

בכל הנושאים שנדונו ניכרת חשיבות מכרעת לתיעוד מלא בדגש על דו”חות PIR צילומים התכתבויות עם החברה ושמירת קבלות על הוצאות בנושאי ביטול טיסה עיכוב מזוודות סירוב עלייה למטוס וכו’. חוק שירותי תעופה חוק טיבי נועד להגן על נוסעים במקרים של ביטול עיכוב משמעותי רישום יתר ושינוי מהותי בתנאי הטיסה יחד עם אמנת מונטריאול שמסדירה נזק לכבודה או עיכוב במסירתה נוצרת מסגרת רחבה והוגנת לציבור. אם אינכם מצליחים להגיע להסדר ישיר דרך שירות הלקוחות מומלץ לשקול הגשת תביעה קטנה לצורך קבלת פיצוי במרבית המקרים עדיף להתייעץ עם משרדנו. בעת בחינת טענות פטור חברת התעופה על נסיבות מיוחדות כגון שביתה מזג אוויר חריג או כוח עליון בדקו עם עורך דין יצחק מימון האם הנסיבות באמת פוטרות אותם ומהי הפסיקה העדכנית שכן לא כל טענה מתקבלת בבית המשפט באופן אוטומטי. תביעה ייצוגית אפשרית כאשר חברה נוהגת באופן מערכתי הפרות דומות כלפי ציבור גדול של נוסעים הליך זה ארוך יותר אך עשוי להשיג תיקון מקיף ופיצוי רחב לכלל הנפגעים. דיני התעופה בישראל מקנים לנוסעים מגוון זכויות והגנות בין אם מדובר בביטול טיסה עיכוב טיסה הקדמת טיסה שינוי יעד או רישום יתר ובין אם מדובר בנזק לכבודה או אובדן מזוודה לרשות הנוסע עומדים חוק טיבי ואמנת מונטריאול המספקים כלים ותמריצים משמעותיים למימוש הזכות לפיצוי או להחזר כספי בהתאם לנסיבות המקוריות והנזק בפועל. אם תפעלו לפי העצות הללו, שימרו מסמכים בצעו דיווחים מיידיים ואל תהססו לפנות לערכאות בעת הצורך תוכלו למצות את זכויותיכם גם מול החברות הגדולות והחזקות ביותר בענף ולקבל את הפיצוי ההולם המגיע לכם על פי דין.

אין באמור להוות ייעוץ משפטי

עורך דין תעופה

Loading

לתיאום פגישה מקצועית

או השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם

לקוחות ממליצים

עומרי ליטבק
קרא עוד
"עורך דין מקצוען, אמין ומיוחד"
אורטל סרוסי
קרא עוד
"קשוב, בנאדם לפני הכל, נמצא במקצוע למען שליחות"
ולדימיר גרשנזון
קרא עוד
"תותח על חלל, שירות מיוחד, מקצועי ביותר"
מורן קרסקס
קרא עוד
"עורך דין יצירתי, נחוש, הופך עולמות בשביל הלקוחות שלו"
י.ה
קרא עוד
"עו"ד יצחק נתן לי הרגשה שהוא ממש נכנס לנעליים שלי, כאב את כאבי וניצח את מלחמתי, תודה על הכל איש יקר"
בובה לוי
קרא עוד
"לוחם צדק, איש אמת, יישר כוח"
תניר בראון
קרא עוד
"היה שם בשבילי בשעות לא שעות, הגיע, טיפל, רץ ממקום למקום, אין כמוך יצחק"

מאמרים נוספים

תביעת חברת תעופה זרה: מי חייב לעמוד בדיני ישראל?

מאת: עו"ד יצחק מימון

ביטול טיסה מלחמת חרבות ברזל – האם מגיע לי פיצוי?

מאת: עו"ד יצחק מימון

ביטול טיסה בגלל שביתה – האם מגיע לי פיצוי?

מאת: עו"ד יצחק מימון

תביעה נגד חברת תעופה זרה

ביטול טיסה תקלה טכנית – האם מגיע לי פיצוי?

מאת: עו"ד יצחק מימון

פיצוי על טיסת המשך שבוטלה

אי הגעה לטיסה NO SHOW מה הזכאות לפיצוי ?

מאת: עו"ד יצחק מימון

פיצוי על איחור בטיסה

פספסתי טיסת המשך – האם מגיע לי פיצוי?

מאת: עו"ד יצחק מימון

תביעות בגין עיכוב או איחור בטיסה

הקדמת טיסה – מה עושים? מה הפיצוי שמגיע לי?

מאת: עו"ד יצחק מימון

רישום יתר בטיסה / אובר בוקינג – מה הזכויות שלי ?

מאת: עו"ד יצחק מימון

ביטולי טיסות – כל מה שצריך לדעת – פיצוי תוך 45 יום

מאת: עו"ד יצחק מימון

אי הגעה לטיסה NO SHOW מה הזכאות לפיצוי ?

מאת: עו"ד יצחק מימון

רישום יתר בטיסה – אובר בוקינג (Overbooking) – איך מקבלים פיצוי ?

מאת: עו"ד יצחק מימון

ביטולי טיסות – מה חשוב לדעת כדי לקבל פיצוי?

מאת: עו"ד יצחק מימון

פיצוי על ביטול טיסה - מה הזכויות שלי?

פיצוי על ביטול טיסה – מה הזכויות שלי?

מאת: עו"ד יצחק מימון

טיסה שהתעכבה או הוקדמה

טיסה שהתעכבה או הוקדמה? מה הזכויות שלכם (כולל דוגמאות של פסקי דין)

מאת: עו"ד יצחק מימון

אובר בוקינג

אובר בוקינג? הטיסה הוקדמה? פספסתי קונקשן? כל הזכויות והפיצויים המגיעים לכם

מאת: עו"ד יצחק מימון

מזוודה אבדה או ניזוקה בטיסה? המדריך המלא לזכויות וקבלת פיצוי (2025)

מזוודה אבדה או ניזוקה בטיסה? המדריך המלא לזכויות וקבלת פיצוי (2025)

מאת: עו"ד יצחק מימון

החזר כספי על כרטיס טיסה שלא נוצל – זכויות הנוסע לפי החוק

החזר כספי על כרטיס טיסה שלא נוצל – זכויות הנוסע לפי החוק

מאת: עו"ד יצחק מימון

כיצד להגיש תביעה נגד חברת תעופה זרה – מדריך לנוסעים

כיצד להגיש תביעה נגד חברת תעופה זרה – מדריך לנוסעים

מאת: עו"ד יצחק מימון

אי הגעה לטיסה NO SHOW

אי הגעה לטיסה (NO SHOW) – האם מגיע לכם פיצוי או החזר?

מאת: עו"ד יצחק מימון

חוק טיבי (חוק התעופה) – מה אומר חוק שירותי תעופה על ביטול ועיכוב טיסה

מאת: עו"ד יצחק מימון

דילוג תחנות בטיסה

דילוג תחנות בטיסה – מה הזכויות שלכם כשמסלול הטיסה משתנה

מאת: עו"ד יצחק מימון

פיצוי על עיכוב בהגעת מזוודה - מה עושים כשהכבודה מאחרת?

פיצוי על עיכוב בהגעת מזוודה – מה עושים כשהכבודה מאחרת?

מאת: עו"ד יצחק מימון

ביטול טיסה עקב מזג אוויר

ביטול טיסה עקב מזג אוויר – זכויות הנוסע ומה ניתן לעשות?

מאת: עו"ד יצחק מימון

תביעה ייצוגית נגד חברת תעופה

תביעה ייצוגית נגד חברת תעופה – כיצד להגיש?

מאת: עו"ד יצחק מימון

המדריך המלא לזכויות נוסעים בטיסות

המדריך המלא לזכויות נוסעים בטיסות – ביטולים, עיכובים ופיצויים

מאת: עו"ד יצחק מימון

הקדמת טיסה

הקדמת טיסה – האם החוק מזכה אתכם בפיצוי?

מאת: עו"ד יצחק מימון

רישום יתר בטיסה (Overbooking) – כיצד זה משפיע עליך הזכויות שלך?

רישום יתר בטיסה (Overbooking) – כיצד זה משפיע עליך הזכויות שלך?

מאת: עו"ד יצחק מימון

ביטולי טיסות על ידי חברת תעופה

ביטול טיסה – השפעת תיקון חוק שירותי תעופה (והוראת שעה – חרבות ברזל) על זכויות הנוסעים

מאת: עו"ד יצחק מימון

טיסה שבוטלה - ההגדרה החוקית ומה חשוב לדעת

טיסה שבוטלה – ההגדרה החוקית ומה חשוב לדעת

מאת: עו"ד יצחק מימון

פיצוי על עיכוב בטיסה מעל 8 שעות

פיצוי על עיכוב בטיסה מעל 8 שעות – מה מגיע לך וכיצד ניתן לתבוע?

מאת: עו"ד יצחק מימון

תביעה קטנה נגד חברת תעופה

תביעה קטנה נגד חברת תעופה, איך מגישים? – מדריך מלא לנוסעים

מאת: עו"ד יצחק מימון

ביטול טיסה עקב תקלה טכנית - האם מגיע לך פיצוי?

ביטול טיסה עקב תקלה טכנית – האם מגיע לך פיצוי?

מאת: עו"ד יצחק מימון

סירוב עלייה לטיסה בגלל רישום יתר – מה הזכויות שלך

סירוב עלייה לטיסה בגלל רישום יתר – מה הזכויות שלך

מאת: עו"ד יצחק מימון

פיצוי עבור טיסה נדחתה? מה מגיע לכם

פיצוי עבור טיסה נדחתה? מה מגיע לכם

מאת: עו"ד יצחק מימון

פיצוי עבור טיסה בוטלה? כל מה שחייבים לדעת

פיצוי עבור טיסה בוטלה? כל מה שחייבים לדעת

מאת: עו"ד יצחק מימון

ביטול טיסת קונקשן - האם מגיע פיצוי ומה הזכויות שלך?

ביטול טיסת קונקשן – האם מגיע פיצוי ומה הזכויות שלך?

מאת: עו"ד יצחק מימון

פיצוי על טיסת לואו קוסט שבוטלה

פיצוי על טיסת לואו קוסט שבוטלה – כל מה שצריך לדעת

מאת: עו"ד יצחק מימון

מזוודה שניזוקה או אבדה בטיסה – המדריך המלא

מאת: עו"ד יצחק מימון

פיצוי, החזר ותביעות על ביטול /עיכוב טיסה

פיצוי, החזר ותביעות על ביטול /עיכוב טיסה – מדריך לנוסע הישראלי

מאת: עו"ד יצחק מימון

פיצוי בטיסות - המדריך המשפטי המקיף לנוסעים בישראל

פיצוי בטיסות – המדריך המשפטי המקיף לנוסעים בישראל

מאת: עו"ד יצחק מימון

סעיף 6 לחוק שירותי תעופה

סעיף 6 לחוק שירותי תעופה – הסבר זכויות ופיצויים

מאת: עו"ד יצחק מימון

איך מגישים תביעה נגד חברת תעופה – מדריך מהיר לזכויותיך

איך מגישים תביעה נגד חברת תעופה – מדריך מהיר לזכויותיך

מאת: עו"ד יצחק מימון

החזר כספי על ביטול טיסה

החזר כספי על ביטול טיסה – מה באמת מגיע לכם?

מאת: עו"ד יצחק מימון

עיכוב בטיסה – מה עושים, מה מגיע לך, ומתי זה נחשב ביטול?

עיכוב בטיסה – מה עושים, מה מגיע לך, ומתי זה נחשב ביטול?

מאת: עו"ד יצחק מימון

עורך דין ביטול טיסה – למה חשוב לפנות לייעוץ משפטי?

עורך דין ביטול טיסה – למה חשוב לפנות לייעוץ משפטי?

מאת: עו"ד יצחק מימון

פיצויים בטיסה – המדריך המשפטי המקיף לזכויות נוסעים

פיצויים בטיסה – המדריך המשפטי המקיף לזכויות נוסעים

מאת: עו"ד יצחק מימון

ביטול או עיכוב טיסה

ביטול או עיכוב טיסה – זכויות, החזרים ופיצויים לנוסע הישראלי

מאת: עו"ד יצחק מימון

פיצוי על ביטול טיסה - מתי, כמה ואיך מקבלים?

פיצוי על ביטול טיסה – מתי, כמה ואיך מקבלים?

מאת: עו"ד יצחק מימון

ביטול טיסה במלחמת חרבות ברזל - מה מגיע לכם לפי החוק

ביטול טיסה במלחמת חרבות ברזל – מה מגיע לכם לפי החוק

מאת: עו"ד יצחק מימון

ביטולי טיסות - מדריך מלא לזכויות, פיצויים והחזרים

ביטולי טיסות – מדריך מלא לזכויות, פיצויים והחזרים

מאת: עו"ד יצחק מימון

פיצוי על טיסה שבוטלה - מה מגיע לך לפי החוק

פיצוי על טיסה שבוטלה – מה מגיע לך לפי החוק

מאת: עו"ד יצחק מימון

תביעות פופולריות נגד חברות תעופה - מדריך מעשי לנוסעים

תביעות פופולריות נגד חברות תעופה – מדריך מעשי לנוסעים

מאת: עו"ד יצחק מימון

ביטול טיסה ע"י חברות תעופה - מה עושים ומה מגיע לך?

ביטול טיסה ע”י חברות תעופה – מה עושים ומה מגיע לך?

מאת: עו"ד יצחק מימון

ביטול טיסה עקב מלחמה או מצב חירום – מהן זכויות הנוסעים?

מאת: עו"ד יצחק מימון

פיצוי על ביטול טיסה

פיצוי על ביטול טיסה – מתי ואיך מקבלים?

מאת: עו"ד יצחק מימון

סגירת שער העלייה למטוס - מה עושים והאם מגיע פיצוי?

סגירת שער העלייה למטוס – מה עושים והאם מגיע פיצוי?

מאת: עו"ד יצחק מימון

נוסע עם כרטיס לטיסה שבוטלה - מה מגיע לכם?

נוסע עם כרטיס לטיסה שבוטלה – מה מגיע לכם?

מאת: עו"ד יצחק מימון

פיצוי בגין ביטול או עיכוב בטיסה – הסבר מלא לזכויות שלך

מאת: עו"ד יצחק מימון

תביעה קטנה נגד חברת תעופה - מדריך לנוסעים

תביעה קטנה נגד חברת תעופה – מדריך לנוסעים

מאת: עו"ד יצחק מימון

עו"ד יצחק מימון

עו"ד יצחק מימון

עו"ד יצחק מימון
נעים מאד, עו"ד יצחק מימון 👋
איך אני יכול לעזור לך?
וואטסאפ שליחת וואטסאפ
דילוג לתוכן