פיצוי על טיסת לואו קוסט שבוטלה – כל מה שצריך לדעת
הקדמה
בשנים האחרונות, טיסות לואו קוסט הפכו לנפוצות מאוד בקרב נוסעים ישראלים. המחירים האטרקטיביים, הגמישות בהזמנה והמגוון הרחב של יעדים הופכים את האפשרות הזו למשתלמת – אך היא לא חפה מסיכונים. טיסות לואו קוסט מתבטלות לעיתים קרובות יותר, ומעטים מהנוסעים יודעים כי גם בטיסה זולה – עדיין קיימת זכאות לפיצוי.
במאמר זה נבחן את הסוגייה המשפטית והמעשית של ביטול טיסת לואו קוסט, מה ההבדל מול טיסה רגילה, ואיך ניתן לממש את הזכויות מול חברות כמו Ryanair, EasyJet, Wizz Air ואחרות.
האם חוק טיבי חל גם על טיסות לואו קוסט?
כן. חוק שירותי תעופה (חוק טיבי) לא מבחין בין טיסה של חברת תעופה כזו או אחרת לבין טיסת לואו קוסט. אין חשיבות למחיר ששולם עבור כרטיס הטיסה – גם אם כרטיס הטיסה עלה 15 יורו בלבד.
כל עוד:
- הטיסה המריאה מישראל או נחתה בה
- והנוסע ביצע רכישה מסודרת עם כרטיס טיסה
- מדובר בביטול שאינו נובע מנסיבות מיוחדות
הנוסע זכאי לפיצוי מלא – בהתאם לתנאי החוק.
מתי טיסת לואו קוסט נחשבת “מבוטלת“?
- כאשר הטיסה לא המריאה כלל
- כאשר הטיסה המריאה באיחור ביותר מ־8 שעות
- כאשר הנוסע סורב להעלות לטיסה (overbooking);
- כאשר היעד או שעת ההגעה שונו בצורה מהותית.
במקרים אלה, יש לנוסע זכות לפיצוי גם אם מדובר בטיסה מוזלת.
חוק טיבי בנוגע לביטול טיסות
סעיף 1(2) לחוק התעופה קובע כי טיסה שבוטלה היא טיסה: (1) טיסה שלא התקיימה, (2) טיסה שהמריאה באיחור של שמונה שעות לפחות מהמועד הנקוב בכרטיס הטיסה או באיחור הקבוע לפי סעיף 6(ח).
משטר האחריות הקבוע בחוק מטיל על חברת התעופה אחריות שיש שכינו אותה בפסיקה כ-“מוגברת מאוד”, המתקרבת לאחריות חמורה (ראו: עניין מושקטל, פס’ 9). בשים לב לכך, הנטל להוכיח קיומן של נסיבות מיוחדות שהנתבעת עשתה כל שביכולתה עדי להתגבר עליהן מוטל על הנתבעת ומדובר בנטל משמעותי (ראו: רת”ק 12149-12-18 אוקראינה אינטרנשיונל איירליינס בע”מ נ’ מירוז).
סעיף 3(א)(3) לחוק שירותי תעופה קובע כי הטבת כרטיס טיסה חלופי משמעותה היא:
“כרטיס טיסה חלופי ליעד הסופי של הנוסע, בתנאים הדומים ככל האפשר לתנאי כרטיס הטיסה המקורי שהונפק לו ובמועד המוקדם ביותר שניתן, או במועד מאוחר יותר בתיאום עם הנוסע, ובכפוף לקיומם של מקומות פנויים בטיסה”
סעיף 6(א)(2) לחוק קובע:
(א) נוסע שהונפק לו כרטיס טיסה לטיסה שבוטלה, יהיה זכאי לקבל ממפעיל טיסה או מהמארגן הטבות אלה:
(1) שירותי סיוע
(2) השבת תמורה או כרטיס טיסה חלופי, לפי בחירת הנוסע.
המצב המשפטי לפיו הנוסע זכאי לבחור בין השבת התמורה ובין כרטיס טיסה חלופי כפי שמורה החוק כלל לא הובאה באופן גלוי, ברור וראוי לידיעת התובעים. כבר נקבע בעבר בתא”מ 47505-05-17 סיזוב נ’ אל על כי חובת הגילוי והיידוע הקבועה בסעיף 14 לחוק מגלמת בסעיף 14(ב) לגבי נוסע שמתקיימת לגביו עילה מזכה – ובעניינו ביטול כרטיס טיסה היא: “חובת יידוע ייחודית, הניצבת על נדבך גבוה יותר, והמכוונת כלפי אותם נוסעים שטיסתם כבר הפכה לטיסה שמתקיימת לגביה “עילה מזכה”, היינו הם נקלעו כבר למצב ביש מבחינתם של הקדמת, עיכוב או ביטול הטיסה, מצב בו מפעיל הטיסה אינו מצליח לעמוד בהתחייבותו … והוא אוחז בידיו כבני ערובה את זמנם, את חופשתם, ואת ממונם של הנוסעים המטלטלים על פי מוצא פיו”
כמה פיצוי מגיע?
הפיצוי מחושב לפי מרחק הטיסה:
- עד 2,000 ק”מ – 1,440 ש”ח
- בין 2,000 ל 4,500 ק”מ – 2,310 ש”ח
- מעל 4,500 ק”מ – 3,460 ש”ח.
לדוגמה: ביטול טיסה מת”א לבודפשט (כ־2,200 ק”מ) מזכה בפיצוי של 2,310 ש”ח.
סעיף 6 לחוק התעופה קובע כי נוסע שהונפק לו כרטיס טיסה לטיסה שבוטלה, יהיה זכאי לקבל בנוסף ממפעיל טיסה או מהמארגן הטבות אלה:
6.(א)(1) שירותי סיוע.
6.(א)(2) השבת התמורה או כרטיס טיסה חלופי, לפי בחירתו של הנוסע.
6.(א)(3) פיצוי כספי כאמור בתוספת הראשונה תלוי במרחק הטיסה מנקודת המוצא אל נקודת היעד
לפיכך, חזקה שהמחוקק, עת חוקק את הסיפא של סעיף זה, תוך עשיית שימוש במילים “או” ו- “לפי בחירת הנוסע”, לא השחית את מילותיו לחינם. בכך רצה המחוקק להעניק לנוסע שיקול דעת לבחור מבין שתי החובות אותן הטיל על מפעיל הטיסה.
סעיף 3.(א) לחוק התעופה קובע כי ההטבות לפי חוק זה הן:
(1) שירותי סיוע בלא תשלום, כמפורט להלן:
(א). “מזון ומשקאות בהתאם לזמן ההמתנה” (בחוק זה – מזון ושתייה).
(ב) “אירוח בבית מלון אם נדרשת שהייה של לילה אחד או יותר או אם נדרשת שהייה ארוכה מהשהייה שתכנן הנוסע” (בחוק זה – שירותי לינה).
(ג) “שירותי הסעה בין שדה התעופה לבית המלון בו שוהה הנוסע”….
(ד) “שתי שיחות טלפון, וכן משלוח הודעה באמצעות פקסימיליה או דואר אלקטרוני לפי בחירת הנוסע” (בחוק זה – שירותי תקשורת).
לפיכך, הנוסע זכאי ל:
- החזר על כרטיס או טיסה חלופית לבחירת הנוסע
- החזר הוצאות (לינה, תחבורה, אוכל וכו’).
מה ההבדל מול טיסה רגילה?
לכאורה – אין הבדל בזכויות. בפועל:
- אין משרדים מקומיים בישראל אלא נציגות לקבלת כתבי בי דין
- התגובה לבקשות פיצוי יכולה להיות איטית או חסרה
- שירות הלקוחות מוגבל לטפסים מקוונים בלבד.
לכן, במקרים רבים מומלץ לפנות לעורך דין להגיש תביעה רגילה או בהליך תביעה קטנה.
מה עושים כשהטיסה בוטלה?
- תעדו את הביטול – צילום מסך, מייל או הודעה מהחברה
- שמרו מסמכים – כרטיסים, אישורי הזמנה, קבלות
- פנו בכתב לחברת התעופה – דרך האתר או הטופס
- המתינו לתשובה עד 21 יום
- שקלו פנייה משפטית אם לא נעניתם או סורבתם.
שאלות נפוצות
האם מגיע פיצוי גם אם קיבלתי טיסה חלופית?
כן, אם הטיסה החלופית לא עומדת בקריטריונים של זמן ויעד.
מה אם הטיסה בוטלה בשל תקלה טכנית?
ברוב המקרים – כן מגיע פיצוי. תקלות טכניות אינן “נסיבות מיוחדות” לפי הפסיקה.
איך פונים לחברת לואו קוסט?
רוב החברות מפעילות טופס מקוון בלבד. מומלץ לתעד את כל הפנייה.
האם כדאי לפנות לבד או דרך עו”ד?
פנייה לבד אפשרית – אך בליווי משפטי הסיכוי לקבלת פיצוי מלא עולה משמעותית.
סיכום
גם אם רכשתם טיסה במחיר סמלי – זה לא אומר שמותר לחברת התעופה לבטל בלי פיצוי. החוק בישראל עומד לצד הצרכנים גם במקרה של טיסות מוזלות. חשוב לדעת את הזכויות, לפעול בזמן ולשמור תיעוד מלא. במקרים של ביטול טיסת לואו קוסט – אל תהססו לפנות לייעוץ. משרדנו מתמחה בדיני תעופה ומסייע לנוסעים לממש את מלוא זכויותיהם – גם מול חברות לואו קוסט בחו”ל