ביטול טיסת קונקשן – האם מגיע פיצוי ומה הזכויות שלך?
המאמר מעודכן מיום 27.03.25
פספסתם את טיסת ההמשך? זכויות ופיצויים בביטול קונקשן
טיסות קונקשן (טיסות המשך) הפכו לפתרון נפוץ ומשתלם עבור נוסעים מישראל לטיסות לחו”ל, בעיקר ליעדים רחוקים. עם זאת, הן טומנות בחובן סיכון משמעותי: איחור או ביטול של אחת מהטיסות עלול לגרור החמצת טיסת ההמשך, ולשבש לחלוטין את מסלול הנסיעה. לא מעט נוסעים מגלים – לעיתים מאוחר מדי – שהם זכאים לפיצוי משמעותי בגין עיכוב או פספוס של טיסת קונקשן.
במאמר זה נסביר מתי ואיך ניתן לקבל פיצוי על טיסת קונקשן שהתעכבה, מה החוק אומר בנושא, ומה חשוב לעשות בזמן אמת כדי לממש את מלוא הזכויות.
מהי טיסת קונקשן וכיצד היא משפיעה על זכאות לפיצוי?
טיסת קונקשן היא טיסה הכוללת מעבר בין שתי טיסות או יותר, בדרך ליעד הסופי. לדוגמה: טיסה מישראל לפרנקפורט, ומשם טיסה נוספת לניו יורק. טיסות קונקשן נחשבות כחלק מאותה הזמנה כאשר:
- בוצעה רכישה אחת הכוללת את כל קטעי הטיסה;
- מדובר בשיתוף פעולה בין חברות תעופה (codeshare);
- ישנה אחריות של חברת התעופה לכל המסלול.
במקרים אלה, עיכוב בטיסה הראשונה שגורם לפספוס טיסת ההמשך – עשוי להיחשב לפי החוק כ”ביטול טיסה” המזכה בפיצוי.
מה קורה כשהטיסה הראשונה מתעכבת?”
“מתי מגיע פיצוי ומה גובהו?
סעיף 1(2) לחוק התעופה קובע כי טיסה שבוטלה היא טיסה: (1) טיסה שלא התקיימה, (2) טיסה שהמריאה באיחור של שמונה שעות לפחות מהמועד הנקוב בכרטיס הטיסה או באיחור הקבוע לפי סעיף 6(ח).
כבר בפתח הדברים אציין בשורה של פסקי דין הכריעו בתי המשפט השונים כי במקרים בהם החמיצו נוסעים את טיסת ההמשך, וכתוצאה מכך המריאו ליעדם הסופי באיחור של 8 שעות ומעלה, כפופים אף הם לדין החל על “טיסה שבוטלה”.
פסקי דין בנושא שחשוב לזכור ולציין בפני חברת התעופה באשר לפיצוי על ביטול טיסת קונקשן
בת”ק 30400-10-14 חרמש נ’ אלאיטליה קבע בית המשפט כי: “טיסת ההמשך המקורית שלא התאפשר לתובע להגיע אליה מחמת עיכוב בטיסה כמוה כטיסה שלא התקיימה. בת”ק 57249-02-14עצמון נ’ US AIRWAYS חויבה חברת התעופה בפיצוי נוסעים שאיחרו לטיסת ההמשך כאילו הייתה זו טיסה שבוטלה. כך גם ב 4420-12-14 כהן נ’ אייר פראנס, שם פסק בית המשפט הנכבד כי רואים באיחור לטיסת המשך שגרם לאיחור של מעל 8 שעות כאל “טיסה שבוטלה”.
חשוב להבין שזאת ההלכה במדינת ישראל בהתאם לחוק טיבי, כלומר, במקרים בהם החמצתם את טיסת ההמשך, וכל עוד מדובר בכרטיסי טיסה שנרכשו כחלק מחבילה אחץ, ייתכן מאוד שתהיו זכאים לפיצוי.
יתר על כן, ובה עצמאית המוטלת על מארגן או מפעיל הטיסה, היא החובה המוסדרת בסעיף 6(ו) לחוק ולפיה הוא “יציג לפניו חלופות להגעה ליעד הסופי”. סעיף 3(א)(3) לחוק מוסיף וקובע, כי “כרטיס טיסה חלופי ליעד הסופי של הנוסע, בתנאים הדומים ככל האפשר לתנאי כרטיס הטיסה המקורי שהונפק לו ובמועד המוקדם ביותר שניתן, או במועד מאוחר יותר בתיאום עם הנוסע, ובכפוף לקיומם של מקומות פנויים בטיסה”. יתר על כן, שומה על המארגן או מפעיל הטיסה להוכיח, כי הוא פנה לנוסע, תוך זמן סביר, והציע לו כרטיס טיסה חלופי, וכי הטיסה שהוצעה הייתה במועד המוקדם ביותר שניתן.
למעשה, מלשון החוק ניתן לראות שמשטר האחריות המוטל על מפעיל הטיסה אינו אחריות מבוססת אשמה. על מנת שמפעיל הטיסה יהיה פטור מתשלום הפיצוי לנוסע שטיסתו בוטלה, לא די בכך שיוכח שמפעיל הטיסה לא התרשל. הפטור יינתן במקרה של העדר שליטה, וזהו פתח צר יותר ממתן פטור מאחריות במקרה של העדר התרשלות. לזאת יש להוסיף, כי נטל השכנוע להוכחת תחולת הפטור מהאחריות מוטל על מפעיל הטיסה. הנטל להוכיח כי מדובר בנסיבות שלא היו בשליטתה של חברת התעופה, וכי היא לא יכלה למנוע אותן לו הייתה עושה כל שביכולתה – מוטל עליה.
מתי מגיע פיצוי על עיכוב בטיסת קונקשן?
לפי חוק שירותי תעופה (חוק טיבי), אם נגרם עיכוב בטיסה אחת שהוביל להחמצת טיסת ההמשך, וההגעה ליעד הסופי התעכבה ב־8 שעות או יותר – מדובר באירוע שמזכה בפיצוי.
תנאים עיקריים לזכאות:
- כל קטעי הטיסה נרכשו תחת אותו כרטיס ולא אתם בניתם את מסלול הטיסה באופן עצמאי
- פספסתם את טיסת ההמשך בשל עיכוב מוכח בטיסה הקודמת
- נגרמה לכם עוגמת נפש, הוצאות או עיכוב משמעותי
- חברת התעופה לא הוכיחה שהעיכוב נבע מנסיבות חריגות.
מה גובה הפיצוי האפשרי?
גובה הפיצוי לפי חוק טיבי מחושב לפי המרחק הכולל ליעד הסופי:
- עד 2,000 ק”מ – 1,440 ₪
- 2,000–4,500 ק”מ – 2,310 ₪
- מעל 4,500 ק”מ – 3,460 ₪
בנוסף, ניתן לדרוש:
- החזר על הוצאות (לינה, הסעות, אוכל)
- השבת עלות כרטיס אם הטיסה כולה בוטלה
- פיצוי על נזק כלכלי נוסף (במקרים מיוחדים)
איך פועלים נכון ברגע האמת?
- שמרו את כל כרטיסי הטיסה ואישורי ההזמנה
- תעדו את זמני ההגעה והיציאה בפועל
- בקשו אישור מהחברה על סיבת העיכוב
- דרשו בכתב פיצוי בתוך 21 ימים מחברת התעופה
- שקלו להיעזר בעורך דין אם לא נעניתם או אם הדרישה סורבה.
שאלות נפוצות
מה קורה אם פספסנו את טיסת ההמשך אך קיבלנו טיסה חלופית?
אם ההגעה ליעד הסופי התעכבה ביותר מ־8 שעות – מגיע לכם פיצוי.
מה אם הזמנו כל טיסה בנפרד?
ככלל, במצב כזה ייתכן שלא תחול אחריות של החברה על כל המסלול – ולכן הזכאות לפיצוי אם בכלל מורכבת יותר.
מה ההבדל בין פיצוי לפי חוק טיבי לאמנת מונטריאול?
חוק טיבי קובע סכומי פיצוי קבועים. אמנת מונטריאול מאפשרת פיצוי לפי נזק בפועל (במקרים של טיסות בין לאומיות שלא יצאו מישראל).
תוך כמה זמן מקבלים את הפיצוי?
חוק טיבי מחייב את החברה להשיב בתוך 45 ימים. בפועל, לעיתים יש צורך בהגשת תביעה.
סיכום
טיסות קונקשן עשויות להיראות נוחות וזולות – אך הן מחייבות אחריות מוגברת מצד הנוסעים. עיכוב בטיסה אחת עלול לגרור פיצוי של אלפי שקלים, אך רק אם תפעלו נכון.
שמרו מסמכים, דרשו פיצוי בכתב, והיעזרו באנשי מקצוע כדי למקסם את זכויותיכם. משרדנו מתמחה בתביעות פיצוי על טיסות קונקשן ועיכובים מורכבים – נשמח לבדוק עבורכם זכאות ללא התחייבות. עורך דין תעופה
.