מזוודה שניזוקה או אבדה בטיסה – המדריך המלא
המאמר מעודכן מיום 29.03.25
מה ההבדל בין אובדן לעיכוב? איך מגישים תלונה?
אחת מהחוויות המתסכלות ביותר בטיסות היא להגיע ליעד – ולגלות שהמזוודה שלכם לא הגיעה, או שהגיעה כשהיא פגומה, קרועה או עם תכולה חסרה. מעבר לעוגמת הנפש, מדובר בנזק ממשי שעלול להשפיע על החופשה, הפגישה או הפעילות שתכננתם. החדשות הטובות הן: יש לכם זכויות – ואתם עשויים להיות זכאים לפיצוי.
במאמר זה נסביר מה החוק קובע לגבי נזק או אובדן כבודה, כיצד פועלים ברגע האמת, ואיך ניתן לקבל פיצוי מחברות התעופה.
מהי אחריות חברת התעופה לכבודה?
התעופה אחראית לכל נזק, אובדן או איחור בהגעה של מזוודה – כל עוד הכבודה נמסרה לחזקתה במהלך הבידוק.
האחריות חלה על:
- נזק פיזי למזוודה (שברים, קרעים, גלגלים שנשברו)
- איחור בקבלת הכבודה (Delayed baggage)
- אובדן מוחלט של הכבודה (Lost baggage)
- חפצים חסרים מתוך המזוודה (Theft or loss)
המסגרת הנורמטיבית הרלוונטית מושתתת על הוראות חוק התובלה האווירית, התש”ם-1980 (להלן: “חוק התובלה האווירית“). חוק זה החיל בישראל את אמנת ורשה מ- 12.10.1929 ואת הפרוטוקול המתקן שלה – פרוטוקול האג מ- 28.09.1955. מאוחר יותר העניק החוק בשנת 2011 תוקף חוקי לאמנה לאיחוד כללים מסוימים בדבר תובלה בין-לאומית באוויר, שנחתמה במונטריאול ביום 28.05.1999 (להלן: “אמנת מונטריאול“).
מהו הפיצוי המקסימלי האפשרי?
סעיף 10 לחוק התובלה האווירית קובע: “אחריותו של המוביל, עובדיו וסוכניו לפי חוק זה לנזק, לרבות לנזק שנגרם עקב מותו של נוסע, תבוא במקום אחריותו לפי כל דין אחר, ולא תישמע כל תביעה לפיצוי על אותו נזק שלא על פי חוק זה, תהא עילתה הסכם, עוולה אזרחית או כל עילה אחרת ויהיו התובעים אשר יהיו.”
כעולה מלשון סעיף 10 לחוק התובלה האווירית, הסעיף קבע את כלל ייחוד העילה ופטור מאחריות לפי דינים אחרים. מקום בו כבודה לא הגיעה ליעודה חלה אמנת מונטריאול, המסדירה את אחריותו של מוביל אווירי ואשר הוענק לה כאמור תוקף חוקי במסגרת חוק התובלה האווירית
אמנת כמונטריאול קובעת מגבלה של סכום פיצויי במקרה של איחור או אובדן של כבודה (1,131 זכויות משיכה מיוחדות לנוסע – 1,800 דולרים לכל נוסע).
במקרים מסוימים, ניתן לדרוש פיצוי גבוה יותר – אם הוכחתם ערך גבוה של החפצים שניזוקו, או אם הוספתם ביטוח מיוחד.
איך פועלים אם המזוודה אבדה, איחרה או ניזוקה?
- דווחו מיד בדלפק “אובדן כבודה“ (Lost & Found) בשדה התעופה.
- בקשו למלא טופס PIR – Property Irregularity Report – זהו מסמך חובה.
- צלמו את הנזק או את המקום הריק במסוע.
- שמרו את כרטיסי הטיסה, תג הכבודה והקבלות על ההוצאות.
- שלחו מכתב דרישה לחברה – תוך 7 ימים לנזק פיזי, או תוך 21 ימים לעיכוב/אובדן.
מה ניתן לדרוש?
- החזר כספי על רכישת בגדים או ציוד חיוני בזמן העיכוב
- פיצוי על הנזק למזוודה עצמה (תמונות + הערכת שווי)
- פיצוי על חפצים חסרים או גנובים (אם ניתן להוכיח)
- עוגמת נפש במקרים חריגים – לעיתים במסגרת תביעה נפרדת
ככל שתהיו מאורגנים יותר במסמכים ובתיעוד – כך תגדל הסבירות לקבלת הפיצוי במלואו.
שאלות נפוצות
האם מגיע פיצוי גם אם קיבלתי את המזוודה אחרי יומיים?
כן. ניתן לדרוש החזר על הוצאות לביגוד וציוד הכרחי במהלך ההמתנה.
מה אם רק המזוודה עצמה ניזוקה?
גם נזק למזוודה בלבד מזכה בפיצוי – יש להציג תמונות והוכחת שווי.
האם ניתן לתבוע גם לפי החוק הישראלי?
כן, במקרים מסוימים ניתן לשלב גם את חוק שירותי תעופה.
האם כדאי להיעזר בעורך דין?
אם חברת התעופה מסרבת לשלם, או אם הנזק משמעותי – מומלץ בהחלט.
דוגמאות לפסקי דין בנושא אובדן כבודה או נזק לכבודה
בת”ק 14290-03-17 פלישר נ’ איבריה איירליינס מצא בית המשפט בהתנהלות הנתבעת טעם לפגם, ופסק כי הנתבעת לא שקדה באופן ראוי על השבת המזוודה לתובעים במהירות רצויה, והמזוודה הושבה ימים רבים לאחר מכן, ללא כל הסבר משכנע. התובעים תיארו שירות מזלזל בפנייתם, אשר אילץ אותם לפנות חזור ושנה לנתבעת בניסיון לברר מה עלה בגורל המזוודה, ולבזבז מזמן חופשתם בניסיון להבין להיכן נשלחה. במקרה זה חייב בית המשפט את הנתבעת בסך של 4,000 ₪ עבור החזר הוצאותיהם של התובעים, ובסך של 5,000 ₪ בגין עוגמת נפש, ובהוצאות משפט בסך של 500 ₪.
הערעור על פסק הדין (23465-07-17) של איבריה איירליינס נדחה על ידי כב’ השופטת רביד אשר קבעה כי על פי ההלכה המחייבת בישראל, אכן ניתן לפסוק לנוסעים “פיצוי בגין נזק נפשי ועוגמת נפש במופרד וללא קשר לקיומו של נזק גופני”, והותירה את פסק הדין שניתן על-ידי בית משפט תביעות קטנות על כנו. יוער, כי לעמדה זו הצטרף גם כב’ השופט שנלר שפסק כי: “מקובלת עלי המסקנה לפיה מחד גיסא תוכר אותה עוגמת נפש כתוצאה מהעיכוב, ומאידך גיסא, גם האמור כפוף לתקרת הפיצוי… ” בהמשך לכך ציין כב’ השופט שנלר: “כי לעיתים הנזק “הנפשי” דהיינו אותה עוגמת הנפש בגין איחור, עולה עשרות מונים מעיכוב של העדר כבודה וכד’ ואין מקום כי מוביל שלא הצליח לעמוד בנטל הפוטרו מאחריות לא יפצה את הניזוק בגין עוגמת הנפש, אך כאמור תוך מקבלת תקרת הפיצוי”.
בת”ק בלום ואח’ נ’UKRAINIAN AIRLINES , סקר בית המשפט את הפסיקה בסוגיית פיצוי בגין עוגמת נפש במסגרת חוק התובלה האווירית ופסק כי “בשאלת הזכות לתבוע פיצוי בלתי ממוני בגין עוגמת נפש במקרה דנא אין לי אלא לצרף, בכל הכבוד, את דעתי לדעת פוסקים קודמים בעניין זה, אשר קבעו כי שלילת פיצויים עונשיים ופיצויים לדוגמה בסעיף 29 לאמנת מונטריאול אין בה כדי לשלול פסיקת פיצוי בגין עוגמת נפש” … “זאת בהעדר כל הוראה באמנה המגבילה את טיבם של ראשי הנזק בני הפיצוי, להבדיל מסכום הפיצוי המרבי (ראו בר”ע 2630/04 איבריה נ’ בן עזר, ע”א 1346/05 איבריה נ’ ד”ר לורבר ואח’, תל”א 14968/09, ת”ק 4420-12-14 כהן ואח’ אייר פראנס, ת”ק 47879-05-15 ארצי נגד לופטהנזה
סיכום
נזק למזוודה או אובדן כבודה אינו דבר שצריך “לספוג” בשקט. חברות התעופה מחויבות לפצות אתכם ולרוב ייענו לדרישה ברורה, מפורטת ומבוססת במסמכים.
אם הכבודה שלכם ניזוקה, אבדה או התעכבה – אל תהססו לדרוש את שמגיע לכם. משרדנו מסייע לנוסעים בהגשת דרישות פיצוי ואף תביעות במקרים מורכבים. נשמח לבדוק את זכאותכם ללא התחייבות.