דילוג תחנות בטיסה
המאמר מעודכן מיום 28.03.25
מה המשמעות המשפטית של דילוג תחנות? I מתי מותר?
לא מעט נוסעים מוצאים את עצמם מתמודדים עם עיכובים מפתיעים בטיסות. לעיתים, העיכוב נובע מנסיבות שאינן מקנות פיצוי כספי, אך במקרים רבים אחרים החוק דווקא מחייב את חברת התעופה לשלם לנוסעים פיצוי. רוצים לדעת מתי זה קורה ואיך זה פועל? המשיכו לקרוא ותקבלו את כל הפרטים הדרושים לכם בנושא פיצוי על עיכוב בטיסה.
- מה נחשב דילוג בתחנה?
- מתי ניתן לקבל פיצוי על עיכוב בטיסה?
- פיצוי לפי חוק שירותי תעופה
עיכוב של שעתיים או יותר (עד 5 שעות)
אם הטיסה התעכבה בשעתיים ומעלה, אתם זכאים לקבל מהחברה “שירותי סיוע” – הכוללים בין היתר מזון, שתייה ואפשרות לבצע שיחות טלפון. בשלב זה עדיין לא מגיע לכם פיצוי כספי.
עיכוב של 5 עד 8 שעות
במקרה של עיכוב בטיסה הנמשך בין חמש לשמונה שעות, לנוסעים ישנה זכות לקבל את שירותי הסיוע שהוזכרו לעיל, וכן האפשרות לבחור באחד משני מסלולים:
- ביטול כרטיס הטיסה וקבלת החזר מלא של הכסף ששולם.
- קבלת כרטיס טיסה חלופי בתיאום עם חברת התעופה. חשוב לדעת שגם במצב זה, לא קיימת זכאות לפיצוי כספי.
עיכוב של מעל 8 שעות – כאן מגיע פיצוי כספי!
בהתאם לחוק הטיבי, טיסה המתעכבת למעלה משמונה שעות נחשבת למעשה לטיסה שבוטלה. במצב כזה חברת התעופה מחויבת להעניק לכם פיצוי כספי נוסף על שירותי הסיוע הנדרשים בחוק. מעבר לכך, היא מחויבת להציע לכם כרטיס חלופי או להשיב לכם את מלוא עלות כרטיס הטיסה המקורי, לפי בקשתכם.
מה מגיע לנוסע שטיסתו קוצרה ללא הסכמתו?
גובה הפיצוי הכספי – בהתאם למרחק הטיסה
החוק קובע את שיעור הפיצוי על בסיס המרחק בין נקודת המוצא ליעד הסופי:
מרחק בין היעדים | גובה הפיצוי | דוגמה אפשרית |
עד 2,000 ק”מ | 1,440 ₪ | ישראל – קפריסין / יוון/ גיאורגיה וכד’ |
מעל 2,000 ק”מ ועד 4,500 ק”מ | 2,310 ₪ | ישראל – גרמניה / אנגליה/ ספרד וכד’ |
מעל 4,500 ק”מ | 3,460 ₪ | ישראל – ארצות הברית / תאילנד / דרום אמריקה וכד’ |
האם ניתן להפחית את סכום הפיצוי?
אכן, לחברת התעופה יש אפשרות להפחית את הפיצוי בחצי (50%) אם הנוסע הסכים לקבל כרטיס חלופי ובפועל הגיע באיחור שאינו עולה על:
- שעתיים איחור (ליעד המרוחק עד 2,000 ק”מ).
- שלוש שעות איחור (ליעד המרוחק בין 2,000 ל-4,500 ק”מ).
- ארבע שעות איחור (למרחק העולה על 4,500 ק”מ).
כלומר, אם חברת התעופה מספקת טיסה חלופית בזמן המאפשר עמידה בתנאי האיחור הנ”ל – היא רשאית להפחית את גובה הפיצוי ב-50%.
מצבים שבהם לא מגיע פיצוי על עיכוב בטיסה
ישנן סיטואציות מסוימות שבהן הנוסעים אינם זכאים לפיצוי. לדוגמה:
- אם קיבלתם הודעה על העיכוב לפחות 14 ימים לפני מועד הטיסה.
- אם הטיסה נרכשה בחינם או בתעריף שאינו פתוח לציבור הרחב.
- אם חברת התעופה מוכיחה שהעיכוב נגרם מנסיבות חריגות (כגון שביתות, מלחמה, אסונות טבע, פגעי מזג אוויר, אירועים ביטחוניים וכד’).
עיכוב בטיסות פנים – גם כאן מגיע פיצוי
החוק הישראלי מכסה גם טיסות פנים-ארציות כאשר העיכוב עולה על ארבע שעות מהמועד המתוכנן להמראה. הסכומים משתנים בהתאם לנתיב הטיסה:
- טיסות בין נתב”ג או חיפה לאילת: פיצוי של 270 ₪.
מה לגבי “אובר בוקינג” או תקלות טכניות?
במקרים של “אובר בוקינג” (רישום יתר הגורם לכך שלא כל הנוסעים עולים לטיסה) או עיכוב עקב תקלות טכניות שאינן בגדר “כוח עליון”, בדרך כלל תחויב חברת התעופה לפצות אתכם, בכפוף לעמידה בתנאי החוק.
העברתם אתכם למחלקה אחרת? מגיע לכם פיצוי נוסף
לפעמים, מעבר לאיחור בטיסה, נוסעים מגלים כי הועברו למחלקה שונה מזו שהוזמנה מראש. במקרים של שדרוג ממחלקה נמוכה לגבוהה יותר – החברה לא תדרוש תשלום נוסף. אבל אם הנוסע “שונמך” ממחלקה גבוהה לנמוכה, חברת התעופה מחויבת לפצותו באחוז מסוים ממחיר הכרטיס ששילם:
- מעבר ממחלקה ראשונה למחלקת עסקים: החזר של 60%.
- מעבר מעסקים לתיירים: החזר של 80%.
- מעבר מראשונה לתיירים: החזר של 90%.
- בטיסות של מעל 4,500 ק”מ, כאשר הנוסע יורד ממחלקה ראשונה או עסקים לתיירים, יינתן החזר של 100% ממחיר הכרטיס ששולם (במקרים ספציפיים המוגדרים בחוק).
מה קורה אם חברת התעופה מסרבת לפצות?
לא פעם, פונים נוסעים ישירות לחברת התעופה בדרישה לפיצוי, וזו מסרבת. עם זאת, על פי החוק, אם הסירוב אינו מוצדק, עלולה החברה לשאת בפיצוי נוסף העלול להגיע עד 11,540 ₪, ללא צורך בהוכחת נזק.
כדאי לדעת כי במקרה שבו חברת התעופה לא מגיבה או דוחה את דרישת הפיצוי במהלך 45 ימים, מומלץ להתייעץ עם עו”ד המתמחה בדיני תעופה. במצבים רבים, הגשת תביעה לבית המשפט מובילה לחיוב חברת התעופה בתשלום מלא ואף מעבר לכך.
שאלות נפוצות
פספסתי טיסת המשך בגלל עיכוב במקטע הראשון. האם אני זכאי לפיצוי?
כן, אם בסופו של דבר הגעתם ליעד הסופי באיחור של 8 שעות או יותר עקב פספוס טיסת ההמשך, ובתנאי ששני מקטעי הטיסה הופעלו על ידי אותה חברת תעופה.
רכשתי כרטיס באמצעות קוד של חברה אחת, אבל בפועל טסתי עם שתי חברות. ממי דורשים פיצוי?
באופן כללי, הפיצוי נדרש מחברת התעופה המפעילה בפועל את הטיסה הראשונה (כלומר, אותה חברה שהפעילה את המקטע הראשוני), גם אם המקטע השני התבצע על ידי חברה אחרת – וזאת בתנאי שהטיסה השנייה הייתה תחת אותו קוד של החברה הראשונה.
מהן “נסיבות מיוחדות” הפוטרות את חברת התעופה מפיצוי?
נסיבות שאינן בשליטת חברת התעופה, כמו פגעי מזג אוויר קיצוניים, שביתות, מלחמות, אירועים ביטחוניים או אסונות טבע – עשויות להיחשב כנסיבות מיוחדות ולפטור את החברה מתשלום פיצוי.
מתי מחשבים את זמן “ההמראה” לעניין העיכוב?
חישוב האיחור נעשה לפי הרגע שבו המטוס מנתק מגע ממסלול ההמראה (ולא מרגע כניסת הנוסעים למטוס או סגירת דלתותיו).
האם אפשר לבקש פיצוי לפי התקנה האירופית EC 261/04?
בתי המשפט בישראל קבעו שלא ניתן לתבוע על פי התקנה האירופית, אך במקרים מסוימים ניתן לנסות לבקש פיצוי ישירות משירות הלקוחות של חברת התעופה, אם היא פועלת במדינות החלות על התקנה.
מסקנה: אל תוותרו על הזכויות שלכם
אם טיסתכם התעכבה בארבע השנים האחרונות מעל ל-8 שעות, ייתכן שמגיע לכם פיצוי כספי מכוח חוק הטיבי. במידה וחברת התעופה מסרבת לפצות או מתעלמת מפניותיכם, מומלץ להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתחום דיני התעופה כדי לבדוק את זכאותכם ולהגיש תביעה אם יש צורך בכך.
התעכבה לכם הטיסה? אל תהססו להתייעץ ולברר את זכויותיכם – ייתכן שמגיע לכם פיצוי נכבד!
כתב ופורסם על ידי עו”ד יצחק מימון, משרד עורכי דין לדיני תעופה.