רישום יתר בטיסה (Overbooking) – כיצד זה משפיע עליך הזכויות שלך?
המאמר מעודכן מיום 28.03.25
מה זה רישום יתר בטיסה (Overbooking) I מתי אפשר לתבוע ?
עולם התעופה המודרני מתאפיין בשיטות שיווק ושירות מורכבות, ואחד הנושאים הבולטים שעולים לעיתים קרובות הוא “רישום יתר בטיסה (Overbooking)“. במונח זה מתכוונים למצב שבו חברת תעופה מוכרת או מזמינה יותר כרטיסים ממספר המושבים הפיזיים הקיימים במטוס, מתוך הנחה סטטיסטית שחלק מהנוסעים לא יופיעו לטיסה. בפועל, לעיתים כל הנוסעים מגיעים, ואז נוצר מצב לא נעים בו אחדים “נשארים בחוץ” ונמנעת מהם העלייה למטוס.
במאמר זה נבין מדוע חברות התעופה מנהלות רישום יתר, מהן זכויות הנוסע במקרה שהוא סורב לטיסה בשל Overbooking, ומה ניתן לעשות כדי לממש את הזכויות הללו בצורה אפקטיבית.
מה זה רישום יתר ולמה הוא מתרחש? I פיצוי לפי החוק I זכויות הנוסע שסורב
האם מותר לחברה למכור יותר כרטיסים ממושבים?
- ההיגיון הכלכלי מאחורי רישום יתר: חברות תעופה יודעות שחלק מהנוסעים מבטלים או אינם מגיעים לטיסה. במקום להטיס מטוס עם מושבים ריקים, הן מעדיפות למכור מעט מעל הקיבולת כדי למקסם רווחים.
- תחשיב סטטיסטי: ברוב המקרים, האומדן מצליח וחברת התעופה אכן מספקת מקומות לכלל הנוסעים שהגיעו בפועל. אולם, כאשר האומדן משתבש, עלולה להיווצר בעיה של תפוסת-יתר במטוס.
- תחום גלובלי: Overbooking אינו מוגבל רק לישראל; זהו נוהג נפוץ גם באירופה, בארה”ב ובמדינות נוספות. אף על פי שישנם חוקים שונים בכל אזור, העיקרון דומה: להימנע מהפסדים כלכליים ולנסות למלא את המטוס בכמה שיותר נוסעים.
מה קורה כשאתה מגיע לטיסה וגילית שאין מקום?
- חיפוש מתנדבים: בדרך כלל, הצעד הראשון של חברת התעופה הוא להציע הטבות (למשל כסף, כרטיסי שדרוג, הטבות לחופשות עתידיות) למי שמוכן לוותר על מושבו מרצון.
- סירוב עלייה למטוס: אם לא נמצאו מתנדבים מספיקים, החברה עשויה לבחור נוסעים שייאלצו להישאר על הקרקע. זהו מצב לא נעים ובעל פוטנציאל לעוגמת נפש רבה.
- הזכות לפיצוי: ברוב מדינות העולם (כולל בישראל), קיימים חוקים המגדירים שהנוסע זכאי לפיצוי כספי ושירותי סיוע (לינה, ארוחות, הסעות) אם סורב מעלייה למטוס עקב רישום יתר. בישראל, חוק שירותי תעופה (“חוק טיבי”) מסדיר זאת ומגדיר סכומי פיצוי בהתאם למרחק הטיסה.
מהם בדיוק זכויותיך כנוסע במקרה של Overbooking?
- פיצוי כספי: לפי חוק טיבי, אם סורבת לעלות למטוס בשל רישום יתר, אתה זכאי לפיצוי כספי הנע בדרך כלל בין כמה מאות שקלים לאלפי שקלים (בהתאם למרחק הטיסה).
- טיסה חלופית: חברת התעופה חייבת להציע לך טיסה חלופית בהקדם האפשרי או במועד שנוח לך, ללא עלות נוספת.
- החזר על כרטיס הטיסה: אם אינך מעוניין בטיסה חלופית, אתה רשאי לדרוש החזר מלא של מחירי הכרטיס.
- שירותי סיוע: במצב שבו נאלצת להמתין לטיסה אחרת (למשל לינה לילה בשדה התעופה או שהות ממושכת), חברת התעופה חייבת לספק מזון, שתייה, והסעה למקום לינה (אם ההמתנה ארוכה).
איך מתבצע הפיצוי הלכה למעשה?
- פנייה לשירות הלקוחות: בשלב הראשון, יש לפנות לשירות הלקוחות של חברת התעופה ולדרוש את הזכויות המגיעות. מומלץ לעשות זאת בכתב (מייל או פנייה באתר רשמי) ולשמור עותק מהפנייה.
- מכתב דרישה רשמי: אם החברה מתעלמת או מסרבת לשלם פיצוי, ניתן לשקול לשלוח מכתב התראה באמצעות עו”ד.
- הגשת תביעה: תביעות נגד חברות תעופה על רישום יתר יכולות להיות מוגשות בבית משפט לתביעות קטנות. לרוב מדובר בסכומים שאינם גבוהים במיוחד, ולכן זהו נתיב משפטי מקובל.
טיפים שימושיים למניעת אי-נעימות
- הגעה מוקדמת לשדה התעופה: במקרה של רישום יתר, לעיתים מי שמגיע מאוחר יותר לשדה התעופה נמצא בסיכון גדול יותר להיוותר בחוץ. הקדימו את הגעתכם וצמצמו את הסיכוי לבעיה.
- צ’ק-אין אונליין: אם החברה מאפשרת צ’ק-אין מקוון מוקדם, זו דרך טובה “לשריין” את המקום ולמנוע הפתעות.
- הכנת מסמכים: שמרו כל תיעוד – כרטיס טיסה, מיילים, קבלות. במקרה של מחלוקת, הם ישרתו אתכם בהוכחת טענותיכם בבית המשפט או מול חברת התעופה.
סיכום רישום יתר בטיסה (Overbooking)
רישום יתר בטיסה (Overbooking) הוא תופעה גלובלית שנולדה מתוך שיקולים כלכליים של חברות התעופה. למרות ההבנה שברוב המקרים השיטה עובדת כמתוכנן, הרי שהנוסעים שמוצאים עצמם במצב לא נעים בו “אין להם כיסא במטוס” זכאים לפיצוי נרחב על פי החוק. חוקים בינלאומיים, וכמובן חוק טיבי בישראל, מגינים על הזכות של הנוסע לעלות לטיסה שהזמין בתום לב או לקבל פיצוי ופתרונות חלופיים במידה וזה לא אפשרי.
כדי להגן על עצמכם ולהבטיח שתקבלו את כל שמגיע לכם – חשוב שתכירו את ההוראות הבסיסיות של החוק ותתעדו כל שלב מול חברת התעופה. במקרה שהחברה מתנערת, ישנן דרכים משפטיות פשוטות יחסית (כגון תביעות קטנות) להבטיח שתקבלו את כספכם ושתעמדו על זכויותיכם.