האם מגיע פיצוי כספי על ביטול טיסה עקב מלחמה?
דף הבית » האם מגיע פיצוי כספי על ביטול טיסה עקב מלחמה?
ביטול טיסה בצל המלחמה: זכויותיך לאור תיקון “חרבות ברזל” לחוק טיבי (2024)
ביטול טיסה הוא אחד התרחישים המתסכלים ביותר עבור כל נוסע. תוכניות משתבשות, הוצאות יורדות לטמיון, ותחושת חוסר האונים גוברת. בשנים האחרונות, ובמיוחד מאז אירועי אוקטובר 2023, נוסעים רבים בישראל נאלצו להתמודד עם ביטולי טיסות תכופים עקב המצב הביטחוני. מצב זה העלה שאלות משפטיות מורכבות בנוגע לזכאות לפיצויים: האם טיסה מבוטלת עקב מלחמה פוטרת את חברת התעופה מחובותיה? האם דין ביטול טיסה בתחילת המלחמה כדין ביטול בתוך “שגרת מלחמה”?
חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה), התשע”ב-2012, המכונה “חוק טיבי“, נועד להגן על זכויות נוסעים בטיסה במקרים של ביטולים ועיכובים. החוק מטיל על חברות התעופה אחריות מוגברת, כמעט מוחלטת, לספק לנוסעים סיוע, אפשרויות חלופיות (כמו החזר כספי על טיסה או כרטיס טיסה חלופי), ובמקרים רבים גם פיצוי כספי סטטוטורי. עם זאת, החוק כולל גם חריגים, ובמיוחד את הפטור במקרה של “נסיבות מיוחדות” שלא היו בשליטת חברת התעופה. השאלה המרכזית היא האם וכיצד מצב מלחמה נכנס תחת הגדרה זו.
לאחרונה, המחוקק הישראלי התערב ישירות בסוגיה זו באמצעות תיקון ספציפי לחוק. מדריך זה ינתח את המצב המשפטי המורכב סביב ביטול טיסה בנסיבות מלחמה, יסביר את משמעות תיקון חוק שירותי תעופה (תיקון והוראת שעה – חרבות ברזל), התשפ”ה – 2025, ויבהיר מהן זכויות נוסעים במקרה של ביטול טיסה בתקופה זו, תוך התמקדות בזכאות לפיצוי על טיסה מבוטלת.
האם מלחמה היא “נסיבה מיוחדת” הפוטרת מפיצוי? ההלכה והמציאות הישראלית
סעיף 6(ה)(1) לחוק טיבי קובע כי חברת תעופה תהיה פטורה מתשלום פיצוי כספי אם תוכיח שהטיסה בוטלה בשל “נסיבות מיוחדות שלא היו בשליטתה”, וגם אם הייתה עושה כל שביכולתה, לא הייתה יכולה למנוע את הביטול. חברות תעופה רבות מנסות לטעון כי מצב מלחמה מהווה נסיבה מיוחדת שכזו באופן אוטומטי.
אולם, ההלכה הפסוקה בישראל לאורך השנים נטתה לראות את המציאות הביטחונית במדינה כחלק מהסיכונים שעל גופים עסקיים, כולל חברות תעופה, לקחת בחשבון. כבר בע”א 715/78 כץ נ’ נצחוני מזרחי, קבע בית המשפט העליון כי “בענייני מלחמה ושלום הבלתי צפוי הוא לעולם בגדר הצפוי עבור אדם מישראל”. בעיקרון, לא ניתן לפטור באופן גורף חברות תעופה מאחריותן רק בגלל קיומה של מלחמה ברקע.
חשוב להבחין בין מצבים שונים:
- פרוץ מלחמה פתאומי או הסלמה דרמטית ובלתי צפויה: במצב כזה, בסמוך מאוד למועד הטיסה, ייתכן שיש מקום לראות באירוע נסיבה מיוחדת אמיתית, שלא ניתן היה להיערך אליה.
- ביטול טיסה בתוך “שגרת מלחמה“: כאשר המלחמה נמשכת תקופה, וביטול הטיסה נובע משיקולים תפעוליים או שינוי מדיניות של חברת התעופה (למשל, החלטה לצמצם קווים לישראל משיקולי כדאיות או ניהול סיכונים), קשה יותר לקבל את הטענה לנסיבות מיוחדות בלתי נשלטות. חברות התעופה אמורות להיערך ולהתאים את פעילותן למצב המתמשך.
כפי שנקבע בפסיקה (עניין מושקטל), משטר האחריות בחוק טיבי הוא מוגבר מאוד, והנטל להוכיח קיומן של נסיבות מיוחדות מוטל באופן מלא ומשמעותי על חברת התעופה (ראו גם רת”ק 12149-12-18 אוקראינה אינטרנשיונל איירליינס נ’ מירוז). פטור גורף מפיצוי רק בגלל המצב הביטחוני אינו עולה בקנה אחד עם תכלית החוק הצרכני, שנועד להגן על הנוסע ולא להותירו ללא סעד הולם במקרה של טיסה מבוטלת.
תיקון “חרבות ברזל” לחוק טיבי: הפטור הספציפי והשלכותיו
על רקע המורכבות והדיונים המשפטיים סביב ביטולי הטיסות מאז אוקטובר 2023, הכנסת התערבה וקבעה הוראת שעה מיוחדת. ביום 10.2.25 (התאריך במקור, יש לוודא את התאריך המדויק לאישור הסופי) אושר חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה) (תיקון מס’ 2 והוראת שעה – חרבות ברזל), התשפ”ה – 2025.
מה קובע התיקון?
התיקון קובע באופן מפורש וספציפי כי חברות התעופה יהיו פטורות מתשלום הפיצוי הכספי הסטטוטורי הקבוע בתוספת הראשונה לחוק (הפיצוי המחושב לפי מרחק הטיסה) עבור טיסות שבוטלו (או עוכבו מעל 8 שעות) אך ורק בתאריכים הבאים:
- 08.10.2023 ועד 30.11.2023
- 12.04.2024 ועד 18.04.2024
- 01.08.2024 ועד 08.08.2024
- 01.10.2024 ועד 05.10.2024
מה המשמעות המעשית?
- אם הטיסה שלכם בוטלה בתאריכים הנ”ל: לצערכם, לא תהיו זכאים לפיצוי הכספי הסטטוטורי, גם אם לא היו נסיבות מיוחדות אחרות. חשוב מאוד: אתם עדיין זכאים לשאר ההטבות הקבועות בחוק במקרה של ביטול: הזכות לבחור בין החזר כספי על טיסה לבין כרטיס טיסה חלופי, וכן שירותי סיוע (מזון, שתיה, לינה במידת הצורך).
- אם הטיסה שלכם בוטלה בתאריך שאינו כלול ברשימה זו: תיקון החוק אינו חל! במקרה כזה, ייתכן מאוד שאתם כן זכאים לפיצוי כספי בנוסף לשאר ההטבות. חברת התעופה לא יכולה להסתמך אוטומטית על המלחמה כ”נסיבה מיוחדת”, אלא אם תוכיח שהתקיים אירוע חריג ובלתי נשלט בסמוך למועד הטיסה הספציפי. עצם העובדה שהמחוקק בחר תאריכים ספציפיים מלמדת שבשאר התקופות, הכללים הרגילים של חוק טיבי חלים, לרבות החובה לפצות (אלא אם מתקיים פטור אחר).
פסק הדין בת”ק 39505-11-24 טייב נ’ ישראייר, שדן בטיסה שבוטלה עקב מתקפת המנע בלבנון ב-25.08.24 (תאריך שלא נכלל בפטור), מחזק גישה זו. בית המשפט חייב את ישראייר בפיצוי משמעותי, וקבע כי חברת התעופה אינה יכולה להסתמך על עצם קיום המלחמה כפטור אוטומטי.
זכויותיכם הבסיסיות במקרה של ביטול טיסה (שאינו בתאריכי הפטור)
כאשר טיסה בוטלה (לא התקיימה או עוכבה 8+ שעות) ולא חל הפטור הספציפי של “חרבות ברזל” או פטור אחר (כמו הודעה מוקדמת מספקת או נסיבות מיוחדות מוכחות), אתם זכאים למכלול ההטבות הבאות לפי סעיף 6(א) לחוק טיבי:
- הזכות לבחור: החזר כספי או טיסה חלופית
סעיף 6(א)(2) קובע במפורש כי הנוסע זכאי לבחור בין:
- השבת תמורה: קבלת מלוא הסכום ששולם עבור הכרטיס (כולל מיסים ואגרות) תוך 21 יום מפנייתו בכתב.
- כרטיס טיסה חלופי: ליעד הסופי, בתנאים דומים ככל האפשר, במועד המוקדם ביותר האפשרי או במועד מאוחר יותר בתיאום עם הנוסע (ובכפוף למקומות פנויים).
הדגשה חשובה: הבחירה היא של הנוסע בלבד. חברת התעופה מחויבת להציג בפניכם את שתי האפשרויות ולאפשר לכם לבחור, כפי שנקבע בפסיקה (למשל, ת”ק 47775-10-21 זוהר טל נ’ ריינאייר). חובת הגילוי והיידוע המוטלת על חברת התעופה במקרה של ביטול היא מוגברת (סעיף 14 לחוק, כפי שפורש בתא”מ 47505-05-17 סיזוב נ’ אל על).
- הזכות לשירותי סיוע
כל עוד אתם ממתינים לטיסה חלופית או עד לקבלת החלטה, אתם זכאים לשירותי סיוע ללא תשלום: מזון ומשקאות, שירותי תקשורת, ובמידת הצורך (המתנה לילית) גם לינה במלון והסעות.
- הזכות לפיצוי כספי סטטוטורי
בנוסף לשתי הזכויות הראשונות, אתם זכאים לפיצוי על טיסה מבוטלת. גובה הפיצוי בגין ביטול טיסה נקבע לפי מרחק הטיסה, כפי שמפורט בטבלה שהוצגה קודם (1,440 ₪ / 2,310 ₪ / 3,460 ₪, בקירוב).
- הפחתת הפיצוי: אם בחרתם בטיסה חלופית, הפיצוי עשוי להיות מופחת ב-50% רק אם הגעתם ליעד באיחור שלא עלה על 4/5/6 שעות (בהתאמה למרחק), בהשוואה למועד הנחיתה המקורי.
פיצויים לדוגמה – כשהחברה מזלזלת בזכויותיכם
מעבר לפיצוי הסטטוטורי, סעיף 11 לחוק טיבי מאפשר לבית המשפט לפסוק פיצויים לדוגמה (ללא הוכחת נזק) בסכום של עד 11,540 ₪ לנוסע. פיצוי זה נועד להעניש ולהרתיע חברות תעופה שמפרות ביודעין את חובותיהן. בית המשפט רשאי לפסוק פיצויים כאלה אם חברת התעופה, למשל:
- לא סיפקה שירותי סיוע כנדרש.
- לא הציעה את הבחירה בין החזר לטיסה חלופית.
- סירבה לשלם פיצוי כספי המגיע על פי חוק ללא הצדקה.
- לא השיבה לפניות הנוסע במועדים הקבועים בחוק.
בבואו לקבוע את גובה הפיצויים לדוגמה, בית המשפט מתחשב בחומרת ההפרה, בצורך בהרתעה ובעידוד נוסעים לעמוד על זכויותיהם.
איך לפעול בפועל?
- תיעוד: שמרו את כל המסמכים (כרטיסים, התכתבויות, קבלות).
- פנייה לחברה: פנו בכתב ודרשו את המגיע לכם (החזר/חלופי, סיוע, פיצוי).
- תביעה: אם אין מענה או מענה שלילי לא מוצדק, שקלו הגשת תביעה (לרוב בתביעות קטנות).
- ייעוץ משפטי: במקרים מורכבים, סירוב עיקש של החברה, או רצון לתבוע נזקים נוספים/פיצויים לדוגמה – מומלץ לפנות לעורך דין המתמחה בדיני תעופה.
לסיכום: המצב הביטחוני בישראל יצר מורכבות משפטית בנוגע לביטולי טיסות. תיקון “חרבות ברזל” לחוק טיבי קבע פטור ספציפי מפיצוי כספי לתקופות מוגדרות בלבד. אם טיסתכם בוטלה מחוץ לתקופות אלו, זכויותיכם לפי חוק טיבי, כולל הזכות הפוטנציאלית לפיצוי כספי, נותרו בעינן. אל תוותרו על המגיע לכם – הכירו את זכויותיכם, פעלו בצורה מסודרת, ובמידת הצורך, פנו לסיוע מקצועי