ביטול טיסה בגלל מלחמה
דף הבית » ביטול טיסה בגלל מלחמה
מה הפיצוי על טיסה שהתבטלה בזמן חרבות ברזל?
במהלך מצבי חירום צבאיים, המחוקק אף הגדיר תיקוני חוק זמניים (הוראות שעה), בהם פטר את חברות התעופה מחובת התשלום של הפיצוי הכספי למי שטיסתו בוטלה בתאריכים מסוימים שצוינו בחוק. אולם, גם בתקופות כאלה, אין פטור גורף מחובת מתן מזון, שתייה או לינה לנוסעים. חברות התעופה אינן רשאיות להתעלם מנוסעים רק משום שהן פטורות מלשלם את הפיצוי הכספי.
פטור מפיצוי (הוראת שעה חרבות ברזל) – חוק טיבי
לאחר פרוץ מלחמת “חרבות ברזל”, הגיעה חקיקה מיוחדת (הוראת שעה) שפטרה את חברות התעופה מחובת הפיצוי הכספי בגין טיסות שבוטלו במועדים ספציפיים. המשמעות: אם הטיסה שלכם בוטלה בימים שכלולים בהוראת השעה, לא תוכלו לתבוע פיצוי כספי מכוח חוק טיבי. בתיקון זה נקבע כי חברות התעופה יהיו פטורות מלפצות נוסעים בהתאם לתוספת הראשונה לחוק, בגין טיסות שבוטלו או התעכבו מעל שמונה שעות, בין התאריכים הבאים:
08.10.23-30.11.23
12.04.24-18.04.24
01.08.24-08.08.24
01.10.24.05.10.24
שנית, התיקון מקצר את תקופת ההודעה המוקדמת לנוסעים על שינוי בטיסה מ-14 ימים ל-3 ימים, עבור טיסות שתוכננו בין 1 בדצמבר 2023 ל-29 בפברואר 2024 בלבד.
מתיקון זה לחוק ניתן למעשה ללמוד שהמחוקק ישב על המדוכה, בחן את האירועים המיוחדים שהתרחשו ב- 18 החודשים האחרונים, במהלכן מצויה המדינה במלחמה וקבע תאריכים מוגבלים מאוד בהם יתאפשר לחברות התעופה שלא לפצות את הנוסע שטיסתו בוטלה בגין הפיצוי הכספי כאמור בתוקפת הראשונה.
לפיכך, משישב המחוקק על המדוכה והוציא מלפניו דבר חקיקה העוסק במציאות קונקרטית, יש לפרשו ככל שניתן בהתאם לרצון המחוקק ולאינטרסים השונים העומדים בבסיס מעשה החקיקה.
עצם העובדה שהמחוקק בחר לקבוע מועדים ספציפיים, מחייב הגעה למסקנה אחת והיא כי המועדים שלא נכללו בסעיפים 2א(1)-(4) ואינם נכנסים אף למצבים המתוארים בסעיפים 1(ה), מובילים למסקנה כי הנתבעת אינה יכולה לטעון לגביהם כי הם חוסים תחת הוראת ס’ 6ה(1) לחוק שירותי תעופה.
האם ניתן לקבל פיצוי על פי חוק טיבי על טיסות שבוטלו בזמן מלחמת “חרבות ברזל”?
ראשית, חשוב לזכור כי תיקון הוראת שעה חרבות ברזל בחוק טיבי, החריגה מועדים ספציפיים בהם חברת התעופה תוכל שלא לפצות נוסעים בפיצוי בהתאם למרחק הטיסה. לכן, במידה והטיסה שלכם בוטלה שלא בתאריכים שנקבעו בתיקון, יתכן שעדיין תהיו זכאים לפיצוי.
עם זאת, ישנם פסקי דין בהם חברות התעופה לא פיצוי נוסעים בעקבות המצב הבטחוני. אחד מהם והוא גם פסק דין שחברות התעופה מאוד אוהבות לציין/לטעון אותו בהקשר זה הוא רת”ק (מחוזי נצרת) 22801-08-24 Wizz Air. שם דן בית המשפט במקרה שבו התובעים צפויים היו לטוס ארצה מלונדון באמצעות חברת התעופה, ביום 14.4.2024 בשעה 11:00. הטיסה בוטלה משום שבלילה שקדם לטיסה פתחה איראן במתקפת טילים וכטב”מים על ישראל. כעשר שעות לפני שהתחוללה המתקפה ביטלה חברת התעופה את הטיסה, בעקבות המתקפה. במקרה זה הפך המחוזי את פסק הדין של בית משפט השלום לתביעות קטנות. שימו לב, חשוב לזכור שמדובר בפסק דין אשר ממילא עסק בתאריך שהוחרג בתיקון הוראת שעה חרבות ברזל (12.04.24-18.04.24).
פסקי דין על פי חוק טיבי בהם קיבלו נוסעים פיצוי בטיסות שבוטלו בזמן מלחמת “חרבות ברזל”?
ת”ק 39505-11-24 טייב נ’ ישראייר. דן בית המשפט במקרה בו טיסת התובעת בוטלה ביום 25.08.24 (ביום מתקפת המנע של ישראל בלבנון) שאינו נכלל בתקופות שהוחרגו לפי תיקון החוק. נפסק כי כדי לפטור עצמה מתשלום פיצוי, על חברת התעופה להציג ראיות ברורות לאירוע ביטחוני בלתי צפוי שהשפיע במישרין על הטיסה – דבר שלא נעשה. לפיכך, הפיצוי לא נשלל. במקרה זה חייב בית המשפט את הנתבעת לשלם לתובעים סך כולל של 13,708 שקלים.
ת”ק 41687-09-24 נ’ EasyJet. דן בית המשפט במקרה בו טיסות התובעים למילאנו ובחזרה, שהיו מתוכננות לימים27.4.24 ו 03.05.24 בוטלו 11 ימים לפני ההמראה. הנתבעת הסתמכה על טענה כללית בדבר המצב הביטחוני, אך מאחר שמועדים אלו אינם מוחרגים בחוק – נפסק פיצוי של 2,310 ₪ לכל אחד מהתובעים.
ת”ק 34096-09-24 נ’ ישראייר ואח’. דן בית המשפט במקרה בו התובעים רכשו טיסות לבודפשט וחזרה, אך חלו שינויים במועדי הטיסות – אחת מהן בוטלה 29.08.24 והשנייה שונתה ביום 03.09.24 בגין הפגיעה בתכנון הנסיעה ובאיחורים, נפסק כי הנתבעת תשלם 23,600 ₪.
ת”ק 39460-11-24 יניב סלומון ואח’ נ’ אייר סיישל. דן בית המשפט במקרה בו הטיסה שבוטלה הייתה אמורה להתקיים ביום 03.10.24 מועד שנכלל בתקופות שהוחרגו מתשלום פיצוי לפי החוק (מלחמת חרבות ברזל). עם זאת, התובעים דרשו פיצוי בגין נזקים נלווים. בית המשפט חייב את הנתבעת לשלם לתובעים את ההוצאות בסך 8,786 ₪, ועוד 1,500 ₪ בגין הוצאות משפט ואגרה.
ת”ק 60727-09-24 נ’ אייר אינדיה לימיטד. דן בית המשפט במקרה בו שתי טיסות של התובעים הלוך בתאריך 11.8.24 וחזור בתאריך 01.09.24 בוטלו מספר ימים לפני ההמראה. בעקבות כך הועברו לטיסות חלופיות יקרות יותר. נפסק כי על הנתבעת לשלם 4,620 ₪ וכן 750 ₪ הוצאות משפט.
ת”ק 52801-09-24 נ’ ארקיע. שם דן בית המשפט במקרה בו טיסה שהייתה אמורה להמריא ביום 11.08.24 הוקדמה ולמעשה בוטלה. נקבע כי התובעת זכאית להשבת דמי כרטיס, פיצוי סטטוטורי ופיצויים לדוגמה בסך כולל של 12,216 ₪, בתוספת 1,000 ₪ הוצאות משפט.
סכום הפיצוי נקבע בתוספת הראשונה לחוק שירותי תעופה והוא מדורג לפי מרחק הטיסה בין נקודת המוצא ליעד: עבור טיסה עד 2,000 ק”מ – פיצוי על סך 1,440 ₪ טיסה בין 2,000 ק”מ ל-4,500 ק”מ – פיצוי על סך 2,310 ₪; ועבור טיסה מעל 4,500 ק”מ – פיצוי על סך 3,460 ₪.
חוק טיבי מטיל על חברות התעופה “חובות יידוע” – הן אמורות לפרסם מידע גלוי לעין בדלפקי הצ’ק-אין ובאזורים רלוונטיים בשדה התעופה, ובו להסביר מהן ההטבות המגיעות לנוסעים במקרה של עיכוב, ביטול או הקדמה של הטיסה. כמו כן, על החברה לעדכן אתכם באופן יזום ברגע שמתגלה שיבוש משמעותי. למרבה הצער, לעיתים הנוסעים מגלים שהנציג חסר מידע או מתעלם מפניותיהם. במצב כזה, כדאי להראות לו את סעיפי החוק הרלוונטיים או להפנות לאתר האינטרנט של חברת התעופה שבו היא מחויבת לפרסם מידע על הזכויות. אם הנציג עדיין מסרב להכיר בזכאותכם, בקשו ממנו בכתב להבהיר את העמדה (למשל, באמצעות מייל או תיעוד במסמך).
תיעוד כל פנייה
ככל שתתעדו את הניסיונות שלכם לקבל את ההטבות והסיוע, תגבשו תשתית ראייתית מוצקה יותר אם תגיעו להליך משפטי. תיעוד יכול להתבצע בצורת צילומי מסך, הודעות דוא”ל, הקלטת קול או וידאו. כדאי לזכור שבמערכות בתי המשפט לתביעות קטנות, הוכחות כאלה יכולות לשכנע את השופט שנציג חברת התעופה התעלם מכם במכוון, ובכך להגדיל את הסיכוי שתוכלו לתבוע גם “פיצויים לדוגמה” בהתאם לסעיף 11 לחוק התעופה בגין הפרת החוק ביודעין.
פיצויים לדוגמה בשל התעלמות
חוק שירותי תעופה מאפשר לבית המשפט לפסוק “פיצויים לדוגמה” בסכומים של עד כ־11,540-לכל נוסע, כאשר חברת התעופה הפרה ביודעין את חובותיה. אם תוכלו להוכיח שהתעלמו מהפניות שלכם לשירותי סיוע, או שסירבו לתת לכם את ההטבות שמגיעות לכם בחוק, יש סיכוי שבית המשפט יראה בכך עילה לפסיקת פיצויים עונשיים נוספים – מעבר לפיצויים הבסיסיים על ביטול הטיסה.
החזר כספי חוק טיבי – מתי ואיך?
ביטול הטיסה או עיכוב של חמש שעות ומעלה
כאשר הטיסה מתעכבת מעל חמש שעות, עומדת לכם אפשרות לבקש ביטול מוחלט של הכרטיס וקבלת החזר מלא עבורו (כולל מסי נמל והיטלים). אם תבחרו באפשרות זו, אינכם נוסעים בטיסה החלופית שמציעה החברה – אתם פשוט מוותרים על הנסיעה. במקרה כזה, לחברה יש 21 ימים להחזיר לכם את הכסף בפועל, מרגע שפניתם אליה בכתב.
כרטיס חלופי במקום ההחזר
בהרבה מקרים חברת התעופה תציע לכם כרטיס חלופי ליעד הסופי. אם תסכימו לקבל את הכרטיס – גם אם זה יוציא אתכם לדרך יום למחרת או באיחור משמעותי – לא תהיו זכאים במקביל להחזר כספי. במילים אחרות, ברגע שבחרתם לטוס בטיסה החלופית שחברת התעופה סיפקה, ויתרתם על זכותכם לקבל את כספכם חזרה (אם כי לא ויתרתם בהכרח על הזכות לפיצוי כספי, במידה והאיחור חצה שמונה שעות).
קחו בחשבון שאם הטיסה החלופית מביאה אתכם ליעד באיחור הגדול משמונה שעות לעומת המועד המקורי, ייתכן שתהיו זכאים לפיצוי כספי, גם אם בפועל כן טסתם והגעתם.
נקודות עיקריות שכדאי לזכור:
- בתוך שעתיים של עיכוב: זכאות למזון, שתייה ושירותי תקשורת.
- בין חמש לשמונה שעות עיכוב: זכאות למזון, שתייה, תקשורת ולינה (אם יש לילה).
- מעל שמונה שעות או ביטול טיסה: פיצוי כספי בנוסף להטבות.
- פטור מהפיצוי: יינתן רק בנסיבות מיוחדות כגון מזג אוויר קיצוני, מלחמה או שביתה מוגנת. גם אז, חובת מתן שירותי סיוע נשמרת.
- פיצויים לדוגמה: אפשריים במקרים של הפרה ביודעין, כלומר התעלמות בוטה מהחוק.
- תקופת התיישנות: החוק מאפשר לתבוע בתוך ארבע שנים מיום הטיסה.
- התנהלות נכונה בשדה: פנייה לנציג, בקשה לשוברים, תיעוד השיחות והדחיות, והחלטה מושכלת אם לטוס או לבטל.
- פנייה לחברת התעופה: רצוי בכתב, מסודרת, עם פירוט ברור של הדרישה והזכויות.
- תביעה בבית משפט לתביעות קטנות: פתרון סביר במקרה שהחברה מסרבת להיענות לכם.
בשורה התחתונה, אם נקלעתם למצב של עיכוב או ביטול טיסה, חבל לבזבז זמן על תסכול ובירורים לא יעילים: גשו ישירות לדרוש את הזכויות שלכם, סמכו על ההיגיון שהמחוקק קבע במטרה להגן עליכם, וזכרו שכל פנייה שלכם צריכה להיתמך בתיעוד ברור.
אין לראות במאמר זה ייעוץ משפטי מחייב. בכל מקרה של ספק, מומלץ לפנות לייעוץ משפטי מקצועי