ביטול טיסה על ידי חברת תעופה
דף הבית » ביטול טיסה על ידי חברת תעופה
עיכוב טיסה? המדריך המלא (2025) לפיצוי כספי ומימוש זכויותיך
המאמר פורסם ביום 29.03.25
עיכוב טיסה הוא תרחיש שכיח בעולם התעופה. נוסעים רבים – בין אם מדובר במשפחות, אנשי עסקים, קבוצות טיול או יחידים היוצאים לחופשה – מוצאים את עצמם ממתינים זמן רב בשדה התעופה, לעיתים בחוסר ודאות ובעוגמת נפש גדולה. טיסה באיחור עלולה לשבש לוח זמנים מתוכנן, לגרום להחמצת פגישות או אירועים חשובים, ולא פעם גם מובילה להוצאות נוספות ולא צפויות, כגון הזמנת לינה חלופית, עלויות תחבורה / רכב להשכרה, או החלפה של כרטיסי המשך. לעיתים אנו נתקלים במציאות פחות נעימה: עיכוב טיסה. מצב שבו טיסה התעכבה או טיסה באיחור יכול לשבש תוכניות, לגרום להפסדים כספיים ולעוגמת נפש רבה. החדשות הטובות הן שאתם לא לבד, והחוק הישראלי מגן עליכם. חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה), התשע”ב-2012, המוכר יותר בכינוי “חוק טיבי” קובע שורה של זכויות נוסעים בטיסה ומנגנוני פיצוי במקרים של שיבושים בלוחות הזמנים.
המחוקק הישראלי חוקק את חוק שירותי תעופה (הידוע בכינויו “חוק טיבי”). חוק זה מסדיר את זכויות הנוסעים בטיסה ואת האפשרות לקבל פיצוי כספי על עיכוב בטיסה או במקרה של ביטול טיסה. מאמר זה נועד להעניק הסבר מפורט ומעמיק באשר לתנאים, לנהלים ולמנגנוני הפיצוי השונים, תוך התייחסות לכל היבט: טיסות פנים, טיסות בינלאומיות, אוברבוקינג, שינוי מחלקה, החמצת קונקשן, מצבי מלחמה וחירום (כמו “חרבות ברזל”), ועוד.
מדריך מקיף זה יספק לכם את כל המידע הדרוש כדי להבין את זכויותיכם, לדעת מתי עיכוב טיסה מזכה בפיצוי לפי החוק, מה גובה הפיצוי הכספי על עיכוב בטיסה שאתם עשויים לקבל, וכיצד לפעול כדי לממש את זכויותיכם מול חברות התעופה. נצלול לעומק החוק, נסביר את המונחים החשובים, נפרט את סכומי הפיצוי לפי חוק טיבי, ונספק לכם כלים מעשיים להתמודדות עם מצבים מתסכלים אלו.
לאורך המאמר נתייחס לנושאים כגון טיסה התעכבה, טיסה נדחתה, פיצוי על איחור בטיסת קונקשן תביעה נגד חברת תעופה ,החמצת טיסת המשך, פיצוי על שינוי מועד טיסה, ועוד. כל זאת כדי להבטיח לכם הנוסעים כיסוי מקיף ככל הניתן של הנושא, לרבות האפשרויות להגיש תביעה ולדרוש פיצוי על טיסה מבוטלת
מה נחשב עיכוב טיסה לפי חוק שירותי תעופה (חוק טיבי)?
השאלה הראשונה והבסיסית היא – מתי מצב שבו טיסה התעכבה נחשב רשמית לעיכוב טיסה המזכה בזכויות על פי חוק טיבי? החוק אינו מגדיר “עיכוב” באופן כללי, אלא קובע רף ספציפי שמעבר לו קמות לנוסע זכויות שונות.
עיכוב טיסה מוגדר, על פי רוב, כמצב שבו המטוס אינו יוצא במועדו המקורי, בהתאם לכרטיס הטיסה או למועד שהחברה התחייבה עליו. אולם, השאלה המהותית היא כמה זמן איחור נחשב עיכוב המזכה בפיצוי?
בדיוק לשם כך נקבעו בחוק טיבי (ובחקיקה הבינלאומית המקבילה) קריטריונים ברורים המבדילים בין עיכוב קצר או “סביר”, שאינו מזכה בפיצוי כספי, לבין עיכוב משמעותי או מצב של ביטול בפועל.
סעיף 1(2) לחוק התעופה (חוק טיבי) קובע כי טיסה שבוטלה היא טיסה: (1) טיסה שלא התקיימה, (2) טיסה שהמריאה באיחור של שמונה שעות לפחות מהמועד הנקוב בכרטיס הטיסה או באיחור הקבוע לפי סעיף 6(ח).
סעיף ההגדרות בחוק טיבי המגדיר טיסה שבוטלה כטיסה שלא התקיימה או שהמריאה באיחור של מעל ל-8 שעות. מאחר ובענייננו הטיסה לא התקיימה במועדה המתכונן, הרי שברי כי מדובר בטיסה שבוטלה המזכה את התובעים בהטבות המפורטות בס’ 6(א) לחוק שירותי תעופה. כעת, נותר לבחון אילו מבין ההטבות שקובע ס’ 6(א) לחוק שירותי תעופה וכפועל יוצא מכך אילו מבין רכיבי התביעה יש לפסוק לתובעים בנסיבות העניין.
איך מחשבים עיכוב טיסה?
חשוב להבין שנקודת הזמן הקובעת אינה רגע סגירת דלתות המטוס או תחילת ההסעה על המסלול. על פי הפסיקה בישראל, מועד “ההמראה” לצורך חישוב העיכוב הוא הרגע שבו גלגלי המטוס ניתקים פיזית ממסלול ההמראה. זוהי פרשנות התואמת את רוח החוק הצרכני, המבקש להגן על הנוסע. לכן, ההשוואה תמיד תהיה בין שעת ההמראה המקורית שצוינה בכרטיס הטיסה לבין שעת ההמראה בפועל (ניתוק הגלגלים).
עיכוב בטיסה חוקי:
חשוב לציין שלא כל עיכוב, גם כזה הגורם אי נוחות, הוא בהכרח “לא חוקי”. חברות תעופה פועלות בסביבה מורכבת ויכולים להיות עיכובים קלים הנובעים מסיבות תפעוליות לגיטימיות. חוק שירותי תעופה נכנס לתמונה כאשר העיכוב חוצה רף מסוים, המוגדר בחוק, ומאותו רגע קמות לנוסע זכויות ספציפיות. עיכוב של פחות משעתיים, לדוגמה, לרוב לא יקנה זכויות מיוחדות על פי החוק, למעט הזכות הכללית לשירות סביר.
זכויות נוסעים במקרה של עיכוב טיסה – מה מגיע לכם?
חוק טיבי קובע מדרג של זכויות נוסעים במקרה של עיכוב טיסה, התלוי במשך העיכוב בפועל. ככל שההמתנה ארוכה יותר, כך הזכויות המגיעות לכם רבות ומקיפות יותר. חשוב להכיר את הזכויות הללו ולדרוש אותן מחברת התעופה בזמן אמת, ככל הניתן.
עיכוב של שעתיים עד חמש שעות: זכאות למזון, שתיה ושירותי תקשורת
כאשר טיסה התעכבה וההמראה מתבצעת באיחור של שעתיים לפחות מהמועד המקורי, אתם זכאים לקבל שירותי סיוע מחברת התעופה, ללא תשלום. שירותי סיוע אלו כוללים:
- מזון ומשקאות: בהתאם לזמן ההמתנה.
- שירותי תקשורת: אפשרות לביצוע שתי שיחות טלפון ושליחת הודעה באמצעות פקס או דואר אלקטרוני.
זכויות אלו נועדו להקל על ההמתנה ולהבטיח שצרכים בסיסיים של הנוסעים מסופקים בזמן העיכוב. חברות התעופה מחויבות להעמיד נציג בשדה התעופה שיוכל לסייע לנוסעים לממש זכויות אלו. אם נציג אינו זמין או מסרב לסייע, חשוב לתעד זאת.
עיכוב של 5 עד 8 שעות: זכות לביטול וקבלת החזר או טיסה חלופית
במקרה של טיסה באיחור של חמש שעות ומעלה, אך פחות משמונה שעות, הזכויות שלכם מתרחבות משמעותית. בנוסף לשירותי הסיוע (מזון, שתיה ותקשורת), אתם זכאים לבחור באחת משתי האפשרויות הבאות:
- השבת התמורה: ביטול כרטיס הטיסה וקבלת החזר כספי מלא עבורו, לרבות כל האגרות, ההיטלים והמיסים ששולמו. ההחזר אמור להתבצע תוך 21 ימים ממועד פנייתכם בכתב לחברת התעופה.
- כרטיס טיסה חלופי: קבלת כרטיס טיסה ליעד המקורי שלכם, במועד המוקדם ביותר האפשרי ובתנאים דומים ככל האפשר לתנאי הכרטיס המקורי, או במועד מאוחר יותר שנוח לכם, בכפוף לזמינות המקומות.
הבחירה בין שתי האפשרויות היא שלכם בלבד. חשוב לציין שאם בחרתם להמתין ולטוס בטיסה המעוכבת המקורית (כלומר, לא ביטלתם את הכרטיס ולא ביקשתם טיסה חלופית), לא תהיו זכאים להחזר כספי על הכרטיס, אך עדיין תהיו זכאים לשירותי הסיוע.
לינה במקרה של המתנה בלילה: אם העיכוב של 5-8 שעות מחייב המתנה בשדה התעופה למשך הלילה (לפני הטיסה המעוכבת או טיסה חלופית), חברת התעופה מחויבת לספק לכם גם לינה בבית מלון על חשבונה, וכן שירותי הסעה הלוך ושוב בין שדה התעופה למלון.
עיכוב מעל 8 שעות: דין ביטול טיסה וזכאות לפיצוי כספי
כאן מגיעים לשלב המשמעותי ביותר מבחינת פיצוי על עיכוב טיסה. על פי חוק טיבי, טיסה שהמריאה באיחור של שמונה שעות או יותר מהמועד המקורי שנקבע בכרטיס הטיסה, דינה כדין טיסה מבוטלת לצורך הזכאות לפיצוי כספי.
במקרה כזה, בנוסף לכל הזכויות שפורטו לעיל (שירותי סיוע, הזכות לבחור בין החזר כספי לטיסה חלופית, ולינה במידת הצורך), אתם זכאים גם לפיצוי כספי על עיכוב בטיסה. גובה הפיצוי אינו תלוי במחיר ששילמתם על הכרטיס, אלא נקבע על פי מרחק הטיסה, כפי שנפרט בסעיף הבא.
שאלה נפוצה היא: האם מגיע לי מלון אם הטיסה התעכבה כל הלילה? התשובה היא כן. כאמור, אם העיכוב חוצה את רף חמש השעות (וכמובן אם הוא חוצה את רף שמונה השעות) ומצריך המתנה של לילה, חברת התעופה חייבת לספק לינה והסעות על חשבונה, בנוסף לכל זכות אחרת המגיעה לכם.
פיצוי כספי על עיכוב בטיסה – כמה כסף מגיע לי?
כאשר טיסה התעכבה בשמונה שעות ומעלה, וכפי שהוסבר, דינה כדין טיסה שבוטלה, קמה הזכאות לפיצוי כספי על עיכוב בטיסה. פיצוי בגין טיסה מאוחרת זו הוא פיצוי סטטוטורי, כלומר, סכום קבוע הקבוע בחוק, שאינו תלוי בנזק הספציפי שנגרם לכם (אם כי ניתן לתבוע נזקים נוספים בנסיבות מסוימות, כפי שנפרט בהמשך).
חישוב הפיצוי לפי מרחק הטיסה
גובה הפיצוי לפי חוק טיבי נקבע בהתאם למרחק האווירי בין נקודת המוצא לנקודת היעד הסופית של הטיסה שלכם, כמפורט בטבלה הבאה (הסכומים מעודכנים מעת לעת, מומלץ לבדוק את הסכום העדכני):
מרחק הטיסה | גובה הפיצוי הכספי | דוגמאות ליעדים (מישראל) |
עד 2,000 ק”מ | 1,440 ₪ | אתונה, לרנקה, רודוס |
מעל 2,000 ק”מ ועד 4,500 ק”מ | 2,310 ₪ | ברלין, לונדון, פריז, רומא |
מעל 4,500 ק”מ | 3,460 ₪ | ניו יורק, בנגקוק, טורונט |
חשוב להדגיש: סכומים אלו הם בנוסף לזכותכם לקבל החזר כספי מלא אם בחרתם לבטל את הכרטיס, או לקבל טיסה חלופית. הפיצוי הכספי משולם תוך 45 ימים מהמועד בו פניתם בכתב לחברת התעופה בדרישה לקבלו. התשלום צריך להתבצע במזומן, בהעברה בנקאית או בהמחאה, אלא אם הסכמתם בכתב לאמצעי תשלום אחר (כמו שובר לטיסה עתידית).
האם חברת התעופה יכולה להפחית את הפיצוי?
כן, ישנם מקרים בהם חברת התעופה רשאית להפחית את סכום הפיצוי הכספי ב-50%. הדבר אפשרי רק אם בחרתם לקבל כרטיס טיסה חלופי (ולא החזר כספי), וגם אז, רק אם הטיסה החלופית עמדה בתנאים מסוימים לגבי מועד הנחיתה ביעד הסופי בהשוואה למועד הנחיתה המקורי:
- בטיסות עד 2,000 ק”מ: אם הטיסה החלופית נחתה באיחור של עד שעתיים מהמועד המקורי.
- בטיסות בין 2,000 ל-4,500 ק”מ: אם הטיסה החלופית נחתה באיחור של עד שלוש שעות מהמועד המקורי.
- בטיסות מעל 4,500 ק”מ: אם הטיסה החלופית נחתה באיחור של עד ארבע שעות מהמועד המקורי.
אם הטיסה החלופית שלקחתם לא עמדה בתנאים אלו (כלומר, האיחור בנחיתה היה גדול יותר), אתם זכאים לפיצוי המלא ללא הפחתה.
שאלה לדוגמה: מה גובה הפיצוי על עיכוב טיסה לניו יורק? טיסה לניו יורק היא מעל 4,500 ק”מ. אם הטיסה התעכבה ביותר משמונה שעות, הפיצוי הבסיסי הוא כ-3,460 ₪. אם בחרתם בטיסה חלופית והגעתם באיחור של עד 4 שעות מהמועד המקורי, הפיצוי יופחת ל-1,730 ₪. אם הגעתם באיחור גדול מ-4 שעות, תקבלו את הפיצוי המלא.
מתי לא מגיע פיצוי על עיכוב טיסה?
למרות ההגנה הרחבה שמעניק חוק טיבי, ישנם מצבים בהם לא מגיע פיצוי כספי על עיכוב טיסה, גם אם העיכוב היה משמעותי (מעל 8 שעות). חשוב להכיר את החריגים הללו:
הודעה מראש: אם חברת התעופה הודיעה לכם על השינוי בלוח הזמנים (שגרם לעיכוב בפועל) לפחות 14 ימים לפני מועד הטיסה המקורי, היא פטורה מתשלום פיצוי כספי (אך עדיין עשויה להיות חייבת בהשבת תמורה או מתן טיסה חלופית, תלוי בנסיבות השינוי).
כרטיס טיסה ללא תמורה או בתעריף מיוחד: אם קיבלתם את כרטיס הטיסה בחינם, או במסגרת תעריף מיוחד שאינו זמין לציבור הרחב (למשל, כרטיסי עובד, הטבות מיוחדות ממועדונים סגורים), לרוב לא תהיו זכאים לפיצוי הכספי הסטטוטורי.
נסיבות מיוחדות שלא היו בשליטת חברת התעופה: זהו הפטור המשמעותי והשכיח ביותר שחברות תעופה מנסות לטעון לו. החוק קובע כי חברת התעופה פטורה מפיצוי אם תוכיח שהעיכוב נגרם בשל “נסיבות מיוחדות” שלא היו בשליטתה, וגם אם הייתה עושה כל שביכולתה, לא הייתה יכולה למנוע את העיכוב בשל אותן נסיבות.
דוגמאות לנסיבות מיוחדות המוכרות לרוב:
מזג אוויר קיצוני: סופות קשות, ערפל כבד, סופות שלגים המשביתות את שדה התעופה.
אירועים ביטחוניים: התרעות ביטחוניות, סגירת מרחב אווירי, מלחמה (ראו הרחבה בהמשך).
שביתות פתאומיות: שביתות המשפיעות על פעילות שדה התעופה או חברת התעופה (שביתות פקחי טיסה, דיילים, טייסים וכד’), שלא ניתן היה לצפותן.
מגבלות בלתי צפויות של פיקוח הטיסה.
האם תקלה טכנית נחשבת נסיבה מיוחדת? זו סוגיה מורכבת. הפסיקה בישראל קבעה כי לא כל תקלה טכנית פוטרת אוטומטית מפיצוי. חברת התעופה צריכה להוכיח שהתקלה הייתה חריגה, בלתי צפויה, ולא נבעה מתחזוקה לקויה או מבלאי רגיל שניתן וצריך לצפות. תקר בצמיג או תקלה שגרתית לרוב לא ייחשבו כ”נסיבה מיוחדת” הפוטרת מפיצוי.
חשוב לזכור: גם אם קיימות נסיבות מיוחדות הפוטרות מפיצוי כספי, חברת התעופה עדיין חייבת לספק את שירותי הסיוע (מזון, שתיה, לינה במידת הצורך וכו’).
פיצוי במקרה של מלחמת “חרבות ברזל“: בעקבות מלחמת “חרבות ברזל”, הכנסת אישרה הוראת שעה מיוחדת (תיקון מס’ 2 לחוק טיבי) הפוטרת חברות תעופה מתשלום פיצוי כספי סטטוטורי (לפי התוספת הראשונה לחוק) בגין טיסות שבוטלו או התעכבו מעל שמונה שעות בתקופות זמן ספציפיות הקשורות למצב הביטחוני. התקופות שנקבעו בפטור הן: 7 באוקטובר 2023 עד 30 בנובמבר 2023; 12 באפריל 2024 עד 18 באפריל 2024; 3 באוגוסט 2024 עד 8 באוגוסט 2024; 1 באוקטובר 2024 עד 5 באוקטובר 2024.
אם טיסתכם עוכבה או בוטלה בתאריכים שאינם כלולים ברשימה זו, ייתכן ואתם עדיין זכאים לפיצוי כספי, גם אם חברת התעופה טוענת שהסיבה קשורה למצב הביטחוני (יש לבחון כל מקרה לגופו).
לשאלה: הטיסה התעכבה בגלל מזג אוויר, האם מגיע לי פיצוי? התשובה היא שלרוב לא. מזג אוויר קיצוני נחשב ל”נסיבה מיוחדת” הפוטרת מפיצוי כספי, אך עדיין מגיעים לכם שירותי סיוע.
איך מגישים תביעה לפיצוי על עיכוב טיסה?
חוויתם עיכוב טיסה משמעותי (מעל 8 שעות) ואתם סבורים שמגיע לכם פיצוי כספי? השלב הבא הוא לפעול למימוש זכויותיכם.
פנייה ראשונית לחברת התעופה: הצעד הראשון והמומלץ הוא לפנות בכתב (מייל, פקס, מכתב רשום) לחברת התעופה. בפנייה יש לציין את פרטי הטיסה (מספר טיסה, תאריך, יעד), משך העיכוב, ולדרוש את הפיצוי הכספי המגיע לכם על פי חוק טיבי, בצירוף פרטי חשבון בנק או כתובת למשלוח המחאה. מומלץ לצרף צילום של כרטיס הטיסה וכל מסמך רלוונטי אחר. חברת התעופה מחויבת להשיב לפנייתכם ולשלם את הפיצוי (אם הוא מגיע) תוך 45 ימים. חברות תעופה רבות מציעות טופס פיצוי על טיסה ייעודי באתר האינטרנט שלהן – כדאי לבדוק זאת.
שמירת מסמכים: חשוב ביותר לשמור את כל המסמכים הקשורים לטיסה ולעיכוב: כרטיסי טיסה מקוריים, כרטיסי עלייה למטוס (Boarding Pass), אישורי הזמנה, קבלות על הוצאות שנגרמו עקב העיכוב (מזון, לינה, נסיעות), ותיעוד של כל התקשורת עם חברת התעופה.
אם חברת התעופה מסרבת או לא מגיבה: אם חברת התעופה דוחה את פנייתכם בטענה שאינכם זכאים לפיצוי (למשל, בטענת “נסיבות מיוחדות”), או אם היא פשוט לא מגיבה תוך 45 ימים, תוכלו לשקול הגשת תביעה נגד חברת תעופה.
הגשת תביעה לבית המשפט:
תביעות קטנות: לרוב, סכום הפיצוי הסטטוטורי (עד כ-3,500 ₪ לנוסע) נמצא בתחום הסמכות של בית המשפט לתביעות קטנות. הליך זה נחשב מהיר וזול יחסית, ואינו מחייב ייצוג על ידי עורך דין (אם כי ייצוג יכול לעזור). ניתן להגיש תביעות קטנות נגד חברת תעופה באופן מקוון או במזכירות בית המשפט.
בית משפט השלום: אם סכום התביעה הכולל (למשל, אם תובעים גם נזקים נוספים או עבור מספר נוסעים) עולה על תקרת הסמכות של תביעות קטנות, או אם המקרה מורכב במיוחד, ניתן להגיש את התביעה לבית משפט השלום, רצוי בליווי עורך דין.
אילו מסמכים צריך לצרף לתביעה? יש לצרף את כתב התביעה המפרט את עילת התביעה והסעד המבוקש, יחד עם כל המסמכים הרלוונטיים ששמרתם (כרטיסי טיסה, קבלות, התכתבויות וכו’).
שאלה נפוצה: לאן לפנות קודם? לחברת התעופה או לבית המשפט? תמיד מומלץ לפנות קודם לחברת התעופה. החוק מחייב אותה להשיב תוך 45 יום, ולעיתים קרובות ניתן להגיע לפתרון ללא צורך בהליך משפטי. רק אם הפנייה נדחית או לא נענית, כדאי לשקול פנייה לערכאות.
פיצוי על הוצאות נלוות שנגרמו עקב העיכוב
מעבר לפיצוי הכספי הסטטוטורי הקבוע בחוק טיבי, במקרים מסוימים, עיכוב משמעותי בטיסה עלול לגרום לנוסעים נזקים כספיים נוספים והוצאות נלוות. האם ניתן לתבוע גם פיצוי בגין הוצאות נוספות עקב עיכוב טיסה?
התשובה מורכבת ותלויה בנסיבות המקרה וביכולת להוכיח את הנזק ואת הקשר הסיבתי בינו לבין העיכוב. הפיצוי הסטטוטורי נועד לכסות את אי הנוחות הכללית ועוגמת הנפש הבסיסית הנגרמת מעיכוב משמעותי. עם זאת, אם נגרמו לכם נזקים כספיים ישירים ומוכחים כתוצאה מהעיכוב, ייתכן ותוכלו לתבוע אותם בנפרד (לרוב במסגרת תביעה בבית משפט השלום, לא בתביעות קטנות):
- פיצוי על הפסד ימי עבודה: אם העיכוב גרם לכם להפסיד ימי עבודה מוכחים.
- פיצוי על הפסד חופשה / מלון / השכרת רכב: אם שילמתם מראש על חופשה, מלון, רכב שכור וכדומה, ולא יכולתם לנצלם עקב העיכוב (בכפוף לכך שלא ניתן היה לקבל החזר מהספקים עצמם).
- פיצוי על הפסד טיסת המשך: אם רכשתם טיסת המשך בנפרד (לא כחלק מאותה הזמנה) והפסדתם אותה עקב העיכוב בטיסה הראשונה. (אם הטיסות נרכשו יחד, לרוב חברת התעופה אחראית לארגן לכם טיסה חלופית).
- פיצוי על הפסד עסקה: במקרים נדירים וקשים להוכחה, אם ניתן להראות שהעיכוב גרם ישירות להפסד עסקה משמעותית.
- פיצוי על עוגמת נפש: בנוסף לפיצוי הסטטוטורי, ניתן לבקש פיצוי נוסף על עוגמת נפש, במיוחד אם התנהלות חברת התעופה הייתה לקויה במיוחד (למשל, אי מתן שירותי סיוע, יחס מזלזל). סעיף 11 לחוק טיבי מאפשר לבתי המשפט לפסוק “פיצויים לדוגמה” (ללא הוכחת נזק) בסכום של עד כ-11,540 ₪ לנוסע, אם חברת התעופה הפרה ביודעין את חובותיה למתן הטבות או פיצוי.
חשוב: תביעת נזקים אלו מורכבת יותר מתביעת הפיצוי הסטטוטורי ומחייבת הוכחת הנזק והקשר הסיבתי. מומלץ מאוד להתייעץ עם עורך דין המתמחה בדיני תעופה לפני הגשת תביעה כזו.