הטיסה שלי התבטלה מה מגיע לי במקרה כזה?
דף הבית » הטיסה שלי התבטלה מה מגיע לי במקרה כזה?
בוטלה לכם הטיסה? שינו לכם את תנאי הטיסה? מהו הפיצוי בגין ביטול טיסה?
חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה) התשע”ב 2012, מסדיר את מערכת היחסים בין נוסע לבין מפעיל הטיסה בכל הקשור לטיסות ממדינת ישראל, אליה או בשטחה. טיסה שבוטלה מוגדרת בסעיף 1 לחוק כטיסה שלא התקיימה או כטיסה שהמריאה באיחור של שמונה שעות לפחות מהמועד הנקוב בכרטיס, הכל כמובן בתנאי שהגעתם במועד אל דלפק הבידוק של מפעיל הטיסה בשדה התעופה (סעיף 2).
שימו לב:
מועד ההמראה נקבע עפ”י המועד בו התנתקו גלגלי המטוס ממסלול ההמראה ולא ממועד ההתנתקות מהשרוול. בנוסף, בחוק נקבעו נסיבות לפיהן נוסע שטיסתו בוטלה לא יהיה זכאי לפיצוי כספי: (1) הטיסה בוטלה בשל נסיבות מיוחדות שלא היו בשליטתו, וגם אם היה עושה כל אשר ביכולתו, לא היה יכול למנוע את ביטולה בשל אותן נסיבות. (2) הטיסה בוטלה בשל שביתה או השבתה מוגנות. (3) הטיסה בוטלה כדי למנוע מחילול שבת או חג (סעיף 6 לחוק).
חשוב לזכור, גם כאשר מסלול הטיסה כולל חניית ביניים, עיכוב של טיסה אחת, גם אם אינו עולה על שמונה שעות, עשוי להוביל להחמצת טיסת ההמשך. לפיכך, בתי המשפט הטילו אחריות על חברות התעופה במקרים בהם הוחמצה טיסת הקישור. התוספת הראשונה לחוק קובעת את סכום הפיצוי עפ”י מרחק הטיסה מהיעד: עד 2,000 ק”מ – 1,320 ₪, עד 4,500 ק”מ 2,120 ₪, מעל 4,500 ק”מ 3,180 ₪.
הוראות סעיפים 3(א)(2) ו- 3(ב) לחוק שירותי תעופה קובעות כי במקרים בהם הטיסה בוטלה, ובמידה ובחרתם שלא לטוס בשל כך (נתון לבחירתכם עפ”י ס’ 6 לחוק) , יש להשיב לכם את מלוא הסכום ששולם על כרטיס הטיסה, לרבות כל תשלום ששולם בעד כרטיס הטיסה, ובכלל זה אגרות, היטלים, מסים ותשלומי חובה אחרים, וזאת בתוך 21 ימים מהיום שפניתם בכתב אל הספק/חברת התעופה/ סוכנות הנסיעות וכו’.
בסעיף 6(א)(2) לחוק שירותי תעופה נקבע כי נוסע שהונפק לו כרטיס טיסה לטיסה שבוטלה, יהיה זכאי לקבל ממפעיל טיסה או מהמארגן השבת התמורה, או כרטיס טיסה חלופי, לפי בחירתו של הנוסע.
סעיף 11. (א) לחוק התעופה קובע כי בית המשפט רשאי לפסוק לנוסע שהונפק לו כרטיס טיסה פיצויים שאינם תלויים בנזק (בסעיף זה – פיצויים לדוגמה), בסכום שלא יעלה על 10,590 שקלים חדשים, אם מצא כי נעשה ביודעין אחד מאלה:
(1) מפעיל טיסה או מארגן –
(א) לא נתן הטבות לנוסע שסירב להטיסו, בניגוד להוראות ס’ 5;
(ב) לא נתן הטבות לנוסע שטיסתו בוטלה, בניגוד להוראות ס’ 6;
(ג) לא נתן הטבות לנוסע שטיסתו המריאה באיחור, בניגוד להוראות ס’ 7
(ד) לא נתן הטבות לנוסע שמועד ההמראה של טיסתו הוקדם, בניגוד להוראות ס’ 8.
(ה) לא נתן פיצוי כספי בשל שינוי בתנאי כרטיס הטיסה כאמור בתוספת השנייה, לנוסע שהועבר למחלקה ברמה נמוכה יותר מזו הנקובה בכרטיס הטיסה שלו, בניגוד להוראות סעיף 9(ב)
אם חלילה תצטרכו להתמודד עם מקרים בנושא זה או אם אהבתם את לקרוא על הנושא. להלן מספר פסקי דין בנושא אשר יכולים לתת לכם כיוון ראשוני וכללי על הנושא המרתק הזה:
רת”ק 12149-12-18 אוקראינה אינטרנשיונל איירליינס נ’ מירוז ואח’, ת”ק 28902-03-20, ת”ק 32765-06-16, ת”ק 43651-11-19. דנ”א 5738/14, ת”ק 13634-12-19, ת”ק 30400-10-14, ת”ק 47879-05-15, רת”ק 6589-11-18, תא”מ 8866-12-15 , ת”ק 1460-12-15, ת”ק 37262-03-16, תא”מ 32766-03-16 , ת”ק 10838-12-17.
אי מתן סיוע או שיקולים כלכליים של חברות התעופה?
בת”א 64298-03-15 יעקבי ואח’ נ’ אל על, שם פסק בית המשפט הנכבד כי יש מקום לחייב את הנתבעת בפיצוי התובעים בשל הימנעות ממתן סיוע לתובעים. כך גם בת”ק 43651-11-19, שם נקבע כי הרציונל מאחורי מתן שירותי סיוע הינו לסייע לנוסעים שחל שינוי בלתי מתוכנן במועד טיסתם והם נאלצים להמתין עד שטיסתו יוצאת לפועל על ידי מפעיל הטיסה.
בת”ק 32765-06-16 ברגר ואח’ נ’ איירליינס נקבע כי הגם שהצדדים הסכימו כי הוצע לתובעים משקאות ומזון, הנתבעת אישרה כי לא הציעה פתרונות שהייה במלון ושירותי הסעה. בית המשפט הנכבד קבע כי לפי קו זה, הלכה למעשה, הנתבעת (חברת התעופה) טענה כי אין כדאיות מבחינת השקעת המשאבים להוציא את התובעים להמתנה בתנאים נוחים יותר כפי שמורה המחוקק. בית המשפט קבע כי טענה זו אין להלום. קבלת טענה שכזו תייתר אף היא את הוראות החוק מקום שמפעיל אווירי יטען להגנתו כי לא היה ברור אימתי התקלה תתוקן ולפיכך עדיף היה להשאיר את הנוסעים “תחת השגחת” המפעיל עת לפי זמנו שלו”.
לסיכום:
טיסה שבוטלה היא טיסה שהתעכבה למעלה מ 8 שעות.
במקרים בהם הטיסה בוטלה, ובמידה ובחרתם שלא לטוס בשל כך (נתון לבחירתכם עפ”י ס’ 6 לחוק) , יש להשיב לכם את מלוא הסכום ששולם על כרטיס הטיסה, לרבות כל תשלום ששולם בעד כרטיס הטיסה, ובכלל זה אגרות, היטלים, מסים ותשלומי חובה אחרים, וזאת בתוך 21 ימים מהיום שפניתם בכתב אל הספק/חברת התעופה/ סוכנות הנסיעות וכו’.
התוספת הראשונה לחוק קובעת את סכום הפיצוי עפ”י מרחק הטיסה מהיעד: עד 2,000 ק”מ – 1,320 ₪, עד 4,500 ק”מ 2,120 ₪, מעל 4,500 ק”מ 3,180 ₪.
בית המשפט רשאי לפסוק לנוסע שהונפק לו כרטיס טיסה פיצויים שאינם תלויים בנזק (בסעיף זה – פיצויים לדוגמה), בסכום שלא יעלה על 10,590 שקלים חדשים.
חשוב להתייעץ רק עם עורך דין מוסמך ובעל ניסיון בנושא זה. משרדנו עוסק רבות בתחום. נשמח לעמוד לשירותכם.