זכויות ופיצויים לנוסעי לואו קוסט – ביטול או עיכוב טיסת ריינאייר / וויזאייר
דף הבית » זכויות ופיצויים לנוסעי לואו קוסט – ביטול או עיכוב טיסת ריינאייר / וויזאייר
ביטול/עיכוב טיסת ריינאייר/וויזאייר: זכויות ופיצויים לנוסעי לואו קוסט
זכויות ופיצויים לנוסעי לואו קוסט – האם חוק טיבי חל באופן שווה על כל חברות התעופה?
נתחיל מהשורה התחתונה והחשובה: כן. חוק שירותי תעופה (חוק טיבי) חל באופן שווה על כל חברות התעופה המפעילות טיסות מסחריות הממריאות מישראל או נוחתות בה, ללא קשר למוצא החברה, למודל העסקי שלה (חברה סדירה, לואו-קוסט, צ’רטר) או למחיר ששולם עבור הכרטיס.
אין הבדל בזכויות הבסיסיות:
- שירותי סיוע: הזכות למזון, שתיה, תקשורת, לינה והסעה (בהתאם למשך העיכוב/המתנה) חלה על כל החברות.
- בחירה בין החזר לטיסה חלופית: הזכות לבחור בין קבלת החזר כספי מלא לבין קבלת כרטיס טיסה חלופי במקרה של ביטול או עיכוב של 5+ שעות, חלה על כל החברות.
- פיצוי כספי סטטוטורי: הזכות לפיצוי כספי קבוע (לפי מרחק) במקרה של עיכוב של 8+ שעות או ביטול ללא פטור חוקי, חלה על כל החברות.
מהו הפיצוי הכספי הקבוע בחוק על עיכוב או ביטול טיסה?
אחת השאלות המרכזיות שמעסיקות נוסעים שחוו עיכוב בטיסה משמעותי (מעל 8 שעות) או ביטול טיסה ללא הודעה מוקדמת מספקת היא: מהו הפיצוי הכספי שמגיע לי? חוק טיבי קובע מנגנון פיצוי סטטוטורי, כלומר סכום קבוע מראש, שאינו תלוי במחיר הכרטיס ששולם, אלא במרחק האווירי של הטיסה המתוכננת.
נוסעים אשר חוו עיכוב של 8 שעות ומעלה בהמראה, או שטיסתם בוטלה בסמוך למועד ההמראה (ולא חל אחד הפטורים הקבועים בחוק), זכאים לפיצוי כספי זה, ובלבד שטרם חלפו 4 שנים ממועד הטיסה המקורי (תקופת ההתיישנות).
טבלת סכומי הפיצוי הסטטוטורי לפי חוק טיבי (מעודכן ל-2024, ייתכנו שינויים קלים):
מרחק אווירי בין נקודת המוצא ליעד הסופי | גובה הפיצוי הכספי (בקירוב) | דוגמאות ליעדים (מישראל) |
עד 2,000 ק”מ | 1,440 ₪ | פאפוס, כרתים, אתונה, רודוס |
מעל 2,000 ק”מ ועד 4,500 ק”מ | 2,310 ₪ | פריז, פרנקפורט, לונדון, רומא |
מעל 4,500 ק”מ | 3,460 ₪ | טורונטו, מיאמי, ניו יורק, בנגקוק |
חשוב להדגיש: סכומים אלו מגיעים בנוסף לזכותכם לקבל החזר כספי מלא אם בחרתם לבטל את הכרטיס, או לקבל טיסה חלופית ושירותי סיוע.
התמודדות עם סירוב חברות התעופה לשלם
למרות שהחוק ברור, פעמים רבות חברות התעופה מסרבות לשלם את הפיצוי הקבוע בחוק, תוך שהן מעלות טענות שונות (ולעיתים לא מבוססות) בדבר “נסיבות מיוחדות” או פטורים אחרים. הן עשויות לטעון לתקלה טכנית, למזג אוויר, או לסיבות אחרות, גם כאשר הפסיקה קבעה שטענות אלו אינן בהכרח פוטרות מפיצוי.
במקרים כאלה, כאשר חברת התעופה מתנערת מאחריותה, נדרשת התערבות של עורכי דין המומחים בתביעות נגד חברות תעופה. עורך דין מנוסה ידע לבחון את נסיבות המקרה, להעריך את סיכויי התביעה, ולהתמודד עם טענות ההגנה של חברת התעופה. עורך דין המתמחה בדיני תעופה יוכל להגיש תביעה נגד חברת תעופה, בין אם היא ישראלית ובין אם היא חברה זרה (גם כזו ללא נציגות פיזית בישראל, באמצעות מסירה לכתובתה הרשמית בחו”ל), ולפעול למיצוי זכויותיכם בבית המשפט.
האם מגיע פיצוי על ביטול/עיכוב עקב מלחמת “חרבות ברזל“?
סוגיה זו העסיקה נוסעים רבים. כפי שצוין קודם, הכנסת התערבה ואישרה (ביום 10.2.25, יש לוודא תאריך סופי) את חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה) (תיקון מס’ 2 והוראת שעה – חרבות ברזל), התשפ”ה – 2025.
חוק זה קובע פטור ספציפי מתשלום הפיצוי הכספי הסטטוטורי (לפי התוספת הראשונה) עבור טיסות שבוטלו או עוכבו מעל 8 שעות אך ורק בתאריכים הבאים:
- 7 באוקטובר 2023 ועד 30 בנובמבר 2023
- 12 באפריל 2024 עד 18 באפריל 2024
- 3 באוגוסט 2024 עד 8 באוגוסט 2024
- 1 באוקטובר 2024 עד 5 באוקטובר 2024
משמעות הדבר: אם טיסתכם בוטלה או עוכבה משמעותית בתאריך שאינו נכלל ברשימה זו, ייתכן מאוד שאתם כן זכאים לפיצוי כספי, גם אם חברת התעופה טוענת שהסיבה קשורה למצב הביטחוני. תיקון החוק מצומצם לתקופות אלו בלבד.
תביעת חברת תעופה: מתי ניתן לקבל “פיצויים לדוגמה“?
מעבר לפיצוי הסטטוטורי הרגיל, חוק טיבי מאפשר לבית המשפט לפסוק פיצויים לדוגמה בסכום של עד כ-11,540 ₪ לנוסע. פיצוי זה נועד להרתיע חברות תעופה מפני הפרה מכוונת של החוק וזלזול בזכויות הנוסעים.
מתי ניתן לדרוש ולפסוק פיצויים לדוגמה?
ניתן לדרוש פיצוי זה בתביעה, במיוחד אם עורכי דין תביעות נגד חברות תעופה בחנו את המקרה ומצאו כי חברת התעופה הפרה את החוק ביודעין. בית המשפט ישקול לפסוק פיצויים כאלה בהתחשב בקריטריונים הבאים (לפי סעיף 11(ב) לחוק):
- אכיפת החוק והרתעה מפני הפרתו: האם פסיקת פיצוי תרתיע את החברה ואחרות מהפרות דומות בעתיד?
- עידוד הנוסע למימוש זכויותיו: האם הפיצוי יעודד נוסעים אחרים לעמוד על זכויותיהם?
- הפרה חוזרת של חברת התעופה: האם מדובר בדפוס פעולה של החברה?
- חומרת ההפרה ונסיבותיה: עד כמה ההפרה הייתה חמורה ופוגענית? (למשל, אי מתן שירותי סיוע בסיסיים בתנאים קשים).
- שוויה הכספי של העסקה: מחיר כרטיס הטיסה המקורי.
הערכת גובה הפיצויים לדוגמה: מכיוון שמדובר בשיקול דעת רחב של בית המשפט, קשה להעריך מראש את הסכום המדויק שייפסק. עם זאת, מניסיון בתחום, במקרים ברורים של הפרה מכוונת, ניתן להעריך כי בתי המשפט עשויים לפסוק סכומים הנעים בין 2,000-2,500 לנוסע כפיצויים לדוגמה, במקרים חמורים במיוחד ניתן לתבוע סכום גבוה יותר.
לכן, אם חוויתם ביטול טיסה של חברת וויזאייר, או עיכוב משמעותי בטיסה של יונייטד איירליינס – הזכויות הבסיסיות שלכם לפי חוק טיבי זהות, וכך גם סכומי הפיצוי הסטטוטורי הפוטנציאליים.
אך למרות הזהות בזכויות החוקיות, בפועל, קיימים הבדלים באתגרים ובדרכי ההתמודדות מול סוגים שונים של חברות תעופה.
ביטול/עיכוב טיסת ריינאייר/וויזאייר (ואחרות): זכויות ופיצויים לנוסעי לואו קוסט
חברות הלואו-קוסט (Low-Cost Carriers – LCCs) כמו Ryanair, Wizz Air, EasyJet, ואחרות, שינו את פני התעופה והפכו את הטיסות לנגישות יותר. עם זאת, המודל העסקי שלהן, המתבסס על צמצום עלויות, מוביל לעיתים גם לשירות לקוחות פחות זמין ולנטייה גבוהה יותר לבטל או לשנות לוחות זמנים.
האם חוק טיבי חל על חברות לואו קוסט כמו ריינאייר וויזאייר?
כן, באופן חד משמעי! כפי שהודגש, חוק טיבי חל על כל הטיסות הממריאות מישראל או נוחתות בה, ללא קשר למחיר הכרטיס או למודל העסקי של החברה. גם אם שילמתם 15 אירו על כרטיס טיסה, אתם זכאים לאותן הגנות ופיצויים כמו נוסע ששילם אלפי דולרים בטיסה סדירה, כל עוד תנאי החוק מתקיימים (טיסה בוטלה/עוכבה 8+ שעות ללא פטור). פיצוי על טיסת לואו קוסט שבוטלה הוא זכותכם החוקית.
מתי טיסת לואו קוסט נחשבת “מבוטלת” לצורך החוק?
- הטיסה לא התקיימה כלל.
- הטיסה המריאה באיחור של 8 שעות ומעלה.
- סורבתם עלייה לטיסה (אובר-בוקינג).
- היעד או שעת ההגעה שונו מהותית.
קבלת פיצוי מריינאייר/וויזאייר – האתגרים והפתרונות
למרות שהחוק חל, מימוש הזכויות מול חברות לואו-קוסט זרות עשוי להיות מאתגר יותר בפועל:
- שירות לקוחות: לרוב מוגבל לערוצים מקוונים (טפסים באתר, צ’אטבוטים). קשה יותר להשיג נציג אנושי.
- זמני תגובה: התגובות לפנייה לקבלת פיצוי עשויות להיות איטיות.
- נטייה לדחות פניות: חברות אלו לעיתים דוחות פניות באופן כמעט אוטומטי, בתקווה שהנוסע יתייאש.
הפתרונות:
- תיעוד קפדני: שמרו צילומי מסך של כל פנייה מקוונת, אישורים אוטומטיים, ותשובות שקיבלתם.
- התמדה: אל תוותרו לאחר הסירוב הראשון. פנו שוב, תוך ציון הוראות החוק.
- הגשת תביעה בישראל: זהו הכלי היעיל ביותר.
איך מגישים תביעה נגד ריינאייר/וויזאייר או כל חברת תעופה אחרת בישראל?
התהליך זהה להגשת תביעה נגד כל חברה זרה אחרת:
- איתור הנציג לקבלת כתבי בי דין: חפשו באתר הממשלתי את הכתובת הרשמית של Ryanair DAC או Wizz Air Hungary Ltd בישראל.
- הכנת והגשת כתב תביעה: רצוי לבית המשפט לתביעות קטנות. ניסוח מקצועי על ידי עורך דין מומלץ במיוחד מול חברות אלו.
- מסירה חוקית: מסירת התביעה לנציג הרשמי בישראל.
הניסיון המשפטי מראה שגם חברות כמו ריינאייר וויזאייר, כאשר מוגשת נגדן תביעה מסודרת בישראל, לרוב יעדיפו להגיע לפשרה או שיחויבו בתשלום על ידי בית המשפט. ביטול טיסה של חברת ריינאייר או ביטול טיסה של חברת וויזאייר בהחלט יכולים להוביל לפיצוי אם פועלים נכון.
תביעת פיצוי מחברת תעופה זרה (כללי)
מעבר לחברות הלואו-קוסט, קיימות חברות תעופה זרות רבות אחרות הפועלות בישראל (לופטהנזה, אייר פראנס, בריטיש איירווייז, טורקיש איירליינס, יונייטד, דלתא ועוד רבות).
האם החוק הישראלי חל עליהן?
כן, כפי שהוסבר, חוק טיבי חל על כל טיסותיהן הממריאות מישראל או נוחתות בה.
אתגרים מיוחדים בתביעתן והיכן מגישים את התביעה?
האתגרים דומים לאלו שצוינו לגבי חברות לואו-קוסט (איתור נציג, התמודדות משפטית), אך לעיתים חברות הדגל הגדולות מפעילות מחלקות משפטיות מתוחכמות יותר. יחד עם זאת, הערכאה המועדפת להגשת התביעה היא עדיין בית המשפט בישראל (תביעות קטנות/שלום), ולא במדינת המוצא של החברה.
הפיצוי – זהה לחברות ישראליות
גם כאן, אם תנאי חוק טיבי מתקיימים, אתם זכאים לאותו פיצוי נגד חברת תעופה זרה (פיצוי סטטוטורי לפי מרחק) ולאותן הטבות שהייתם מקבלים מחברה ישראלית. ניתן גם לתבוע פיצויים לדוגמה אם החברה הזרה הפרה ביודעין את החוק הישראלי.
פטורים מחובת הפיצוי (גם לחברות זרות)
חברת תעופה זרה, כמו ישראלית, יכולה להיות פטורה מתשלום הפיצוי הכספי (אך לא משאר החובות!) בהתקיים תנאים מסוימים:
- הודעה מוקדמת מספקת: 14 יום מראש, או 7-14 יום עם טיסה חלופית העומדת בתנאים, או פחות מ-7 ימים עם טיסה חלופית העומדת בתנאים מחמירים יותר.
- נסיבות מיוחדות מוכחות: מזג אוויר קיצוני, מצב ביטחוני חריג ובלתי צפוי, שביתה מוגנת פתאומית. הנטל להוכיח זאת כבד ומוטל על החברה. תקלה טכנית כמעט אף פעם אינה מהווה פטור.
- פטור “חרבות ברזל“: רק בתאריכים הספציפיים שנקבעו בחוק (ראו פירוט במאמר הקודם).
התמודדות עם חברות לואו קוסט זרות (Ryanair, Wizz Air, EasyJet)
האם חוק טיבי חל על טיסות לואו קוסט? כן! המחיר הנמוך של הכרטיס אינו מקנה פטור מהוראות החוק בטיסות לישראל וממנה. פיצוי על טיסת לואו קוסט שבוטלה או עוכבה מגיע בדיוק באותם תנאים.
האתגרים והפתרונות:
- האתגר: חברות אלו ידועות לעיתים בשירות לקוחות פחות זמין (לרוב מקוון בלבד), תהליכי תביעה פנימיים מסורבלים, ונטייה לדחות פניות ראשוניות.
- הפתרון:
- תיעוד קפדני: שמרו כל התכתבות, צילום מסך, אישור.
- פנייה דרך הערוצים הרשמיים: השתמשו בטפסים המקוונים באתר שלהן, גם אם זה מרגיש כמו “לדבר לקיר”. זה חשוב להמשך.
- אל תוותרו: היו עקשנים. אם לא מקבלים מענה או מקבלים סירוב לא מבוסס, פנו להליך משפטי.
- תביעה בישראל: גם נגדן ניתן להגיש תביעה בישראל. איך מגישים תביעה נגד ריינאייר/וויזאייר בישראל? בדיוק כמו נגד כל חברה זרה אחרת – מאתרים את הנציג לקבלת כתבי בי דין ומגישים לבית המשפט המתאים.
הליך הגשת תביעה נגד חברת תעופה זרה בישראל
התהליך, הודות לחובת מינוי הכתובת למסירה, דומה להגשת תביעה נגד חברה ישראלית:
- איסוף ראיות ופנייה מוקדמת (מומלץ).
- בחירת בית המשפט: לרוב בית המשפט לתביעות קטנות (עד כ-38,000 ₪). הליך מהיר וזול. אין חובה לעו”ד, אך ניסוח התביעה על ידי עו”ד מומלץ. ניתן להגיש גם לבית משפט השלום בסכומים גבוהים יותר או מקרים מורכבים.
- כתיבת והגשת כתב התביעה: פרטו עובדות, בסיס משפטי (חוק טיבי), סעד מבוקש, צרפו נספחים.
- מסירה חוקית: מסירת כתב התביעה לכתובת הנציג של החברה הזרה בישראל.
- המשך ההליך: קבלת כתב הגנה, דיון בבית המשפט, קבלת פסק דין.
טיפ חשוב: בכתב התביעה, הנתבעת היא חברת התעופה הזרה עצמה, לא משרד עורכי הדין המייצג אותה. הכתובת למסירה היא רק הכתובת של הנציג בישראל.
סיכום ושאלות נפוצות
בין אם טסתם עם אל על, חברת לואו-קוסט כמו ריינאייר או וויזאייר, או כל חברת תעופה זרה אחרת, חוק טיבי מעניק לכם הגנה חשובה במקרה של עיכובים משמעותיים וביטולי טיסות בקווי ישראל. הזכויות לפיצוי ולהטבות אינן תלויות בחברת התעופה או במחיר הכרטיס.
שאלות ותשובות נפוצות זכויות ופיצויים לנוסעי לואו קוסט:
- שאלה 1: האם אפשר לתבוע חברה זרה כשהטיסה הוזמנה מאתר אינטרנט ישראלי?
- תשובה: לגבי הזכויות לפי חוק טיבי (פיצוי על עיכוב/ביטול) – כן, אם הטיסה עצמה קשורה לישראל. לגבי זכויות אחרות (כמו ביטול עסקה לפי חוק הגנת הצרכן) – תלוי אם האתר הישראלי פעל כסוכן או רק כמתווך.
- שאלה 2: תוך כמה זמן ניתן להגיש תביעה על עיכוב/ביטול טיסה?
- תשובה: לפי חוק טיבי הישראלי, תקופת ההתיישנות היא 4 שנים ממועד הטיסה המקורי. (בתקנות האירופאיות, התקופה משתנה לפי מדינה, לרוב 2-6 שנים).
- שאלה 3: האם הפיצוי תלוי בסוג הכרטיס (למשל, תיירים מול עסקים)?
- תשובה: לא. הפיצוי הסטטוטורי לפי חוק טיבי תלוי אך ורק במרחק הטיסה, ולא במחלקת השירות או במחיר הכרטיס.
- שאלה 4: מה ניתן לעשות אם חברת התעופה (ישראלית או זרה) מסרבת לפצות?
- תשובה: יש לשלוח מכתב דרישה מסודר, ואם אין מענה או הסירוב אינו מוצדק, מומלץ להגיש תביעה בבית המשפט לתביעות קטנות. פנייה לעורך דין תביעות תעופה יכולה לסייע רבות בניסוח התביעה ובניהול ההליך.
לסיום זכויות ופיצויים לנוסעי לואו קוסט, אל תחששו לעמוד על זכויותיכם מול כל חברת תעופה, גדולה או קטנה, ישראלית או זרה. החוק בישראל מספק לכם כלים משמעותיים. הכרת הזכויות, תיעוד מסודר, ופנייה נחושה (ובמידת הצורך, משפטית) הם המפתח לקבלת הפיצוי והסעד המגיעים לכם
כל המידע המופיע באתר אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי או לטיפול משפטי, והוא אינו מוגדר כייעוץ משפטי מכל סוג. המידע המופיע באתר “יצחק מימון משרדי עורכי דין” כפוף לשינויים ולתיקונים אותם יש לבדוק ואין להסתמך עליהם ללא ייעוץ מעורך דין בהתאם למקרה ולגופו של עניין.
זכויות ופיצויים לנוסעי לואו קוסט