זכויות נוסעים כאשר טיסה מתבטלת
דף הבית » זכויות נוסעים כאשר טיסה מתבטלת
זכויות נוסעים כאשר טיסה מתבטלת – מתי מגיע פיצוי על טיסה מבוטלת וכמה? כל התשובות לפי חוק טיבי
חוויתם עיכוב משמעותי? טיסתכם בוטלה ללא התראה מספקת? חברת התעופה מסרבת לשלם את הפיצוי המגיע לכם על פי חוק? לצערנו, מקרים אלו שכיחים למדי בעולם התעופה, ונוסעים רבים מוצאים עצמם חסרי אונים מול חברות תעופה, ישראליות וזרות כאחד, אשר לעיתים מתנערות מאחריותן. הגשת תביעה נגד חברת תעופה היא לעיתים הדרך היחידה לקבל את הפיצוי ולהגן על זכויותיכם כצרכנים.
חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה), התשע”ב-2012 (להלן: “חוק טיבי” או “החוק”) נועד בדיוק למצבים אלו. הוא קובע משטר אחריות מוגבר על חברות התעופה, ומחייב אותן לספק סיוע, פתרונות חלופיים, ובמקרים רבים גם פיצוי כספי לנוסעים שטיסתם שובשה. אולם, הדרך לקבלת הפיצוי אינה תמיד פשוטה, וחברות התעופה לעיתים מערערות על חובותיהן.
מדריך זכויות נוסעים כאשר טיסה מתבטלת ילווה אתכם צעד אחר צעד בתהליך של תביעות תעופה. נסביר מתי כדאי לשקול הגשת תביעה, איך תובעים חברת תעופה בצורה נכונה (בדגש על תביעות קטנות נגד חברת תעופה), נדון בטענות הגנה נפוצות של חברות תעופה וכיצד הפסיקה מתייחסת אליהן, נפרט את סוגי הפיצויים שניתן לדרוש (כולל פיצויים לדוגמה), ונסביר מדוע פנייה לעורך דין תביעות תעופה המתמחה בייצוג נוסעים נגד חברות תעופה יכולה להיות קריטית להצלחתכם.
זכויות נוסעים כאשר טיסה מתבטלת – מתי כדאי לשקול הגשת תביעה נגד חברת תעופה?
ההחלטה האם לפתוח בהליך משפטי ולתבוע חברת תעופה דורשת שיקול דעת. לא כל אי נעימות מצדיקה תביעה. עם זאת, ישנם מצבים ברורים שבהם הגשת תביעה נגד חברת תעופה היא הצעד הנכון והמתבקש:
סירוב לשלם פיצוי סטטוטורי המגיע על פי חוק טיבי
זהו המקרה הנפוץ והברור ביותר. על פי סעיף 6(א)(3) לחוק טיבי, אם טיסתכם בוטלה (כלומר, לא התקיימה או המריאה באיחור של 8 שעות ומעלה) ללא הודעה מוקדמת מספקת (כמפורט בחוק) ולא התקיים פטור חוקי (כמו “נסיבות מיוחדות” מוכחות), אתם זכאים לפיצוי כספי קבוע (סטטוטורי). אם פניתם לחברת התעופה בדרישה מסודרת והיא מסרבת לשלם את הפיצוי או מתעלמת מפנייתכם מעבר ל-45 הימים הקבועים בחוק, הגשת תביעה היא הדרך לאכוף את זכותכם.
סירוב לספק הטבות חובה אחרות (שירותי סיוע, החזר/טיסה חלופית)
חוק טיבי (סעיפים 3, 6 ו-7) מחייב חברות תעופה לספק הטבות נוספות במקרה של עיכובים וביטולים:
- שירותי סיוע: מזון, שתיה, שירותי תקשורת, וכן לינה והסעות במקרה של המתנה לילית (גם אם יש פטור מפיצוי כספי!).
- הבחירה בין החזר כספי לטיסה חלופית: במקרה של ביטול או עיכוב של 5+ שעות, הנוסע זכאי לבחור בין קבלת מלוא התמורה ששילם (תוך 21 יום) לבין קבלת כרטיס טיסה חלופי.
אם חברת התעופה הפרה ביודעין אחת מחובות אלו – למשל, סירבה לספק מלון למרות המתנה לילית, או כפתה עליכם טיסה חלופית במקום החזר – הגשת תביעה היא הכרחית. מעבר לכך שבית המשפט יכול לחייב את החברה בהחזר הוצאותיכם, הפרה מודעת כזו מהווה בסיס חזק לתביעת פיצויים לדוגמה משמעותיים לפי סעיף 11 לחוק.
נזקים כספיים מוכחים מעבר לפיצוי הסטטוטורי
הפיצוי הסטטוטורי (כ-1,440 ₪ עד 3,460 ₪) נועד בעיקר לפצות על אי הנוחות ועוגמת הנפש הכללית. אולם, לעיתים העיכוב או הביטול גורמים לנזקים כלכליים ישירים ומוכחים הגבוהים מסכום זה. דוגמאות לכך כוללות: הפסד ימי עבודה, אובדן חופשה יקרה ששולמה מראש, הפסד טיסות המשך שנרכשו בנפרד, ביטול הזמנות מלון או רכב ללא אפשרות החזר, או אף הפסד הזדמנות עסקית קונקרטית. אם נגרמו לכם נזקים כאלה ואתם יכולים להוכיח אותם ואת הקשר הסיבתי לאירוע הטיסה, ניתן להגיש תביעה נזיקית ולדרוש פיצוי על הנזק הממשי (לרוב בבית משפט השלום).
מהו רישום יתר (Overbooking) ולמה חברות תעופה עושות זאת?
רישום יתר הוא נוהג שבו חברת תעופה מוכרת במכוון יותר כרטיסים ממספר המושבים האמיתי במטוס לטיסה מסוימת. הרעיון נעוץ ברצון למלא את המטוס ככל האפשר, בהתאם להסתברות שחלק מהנוסעים יבטלו או לא יתייצבו ברגע האחרון (No-show). כאשר בפועל מופיעים יותר נוסעים ממקומות זמינים, נוצר מצב של אוברבוקינג (רישום יתר) שעלול להוביל לסירוב העלאה למטוס (denied boarding) לנוסע שמעוניין לטוס למרות הכרטיס שהוא מחזיק.
זכויות נוסעים כאשר טיסה מתבטלת – מה קורה אם לא נותנים לי לעלות לטיסה בגלל אוברבוקינג?
תשובה: לפי “חוק שירותי תעופה” (חוק טיבי), אם סורבה עלייתך לטיסה בגלל רישום יתר, מגיעים לך מספר זכויות בו-זמנית:
- פיצוי כספי סטטוטורי: הסכום נקבע לפי מרחק הטיסה (כ-1,440 ₪ לטיסה עד 2,000 ק”מ, 2,310 ₪ לטיסה של 2,000–4,500 ק”מ, ו-3,460 ₪ לטיסה מעל 4,500 ק”מ).
- שירותי סיוע מיידיים: מזון, שתייה, שירותי תקשורת, ובמידת הצורך לינה והסעות.
- זכות בחירה: הנוסע רשאי לבחור בין החזר כספי מלא על הכרטיס (השבת תמורה) או לקבל כרטיס טיסה חלופי (במועד המוקדם ביותר האפשרי, או בזמן אחר שנוח לו).
מומלץ מאוד לתעד את הסירוב בכתב ולשמור תיעוד רלוונטי (כרטיס טיסה, אישורי הזמנה וכו’).
זכויות נוסעים כאשר טיסה מתבטלת – כמה פיצוי מגיע אם לא נתנו לי לעלות בגלל Overbooking?
תשובה: נוסע שהורד מטיסה בשל אוברבוקינג זכאי לפיצוי כספי בנוסף לשירותי הסיוע ובחירת החזר/חלופי. החוק (חוק שירותי תעופה) קובע טווחי פיצוי לפי מרחק. גובה הפיצוי לפי חוק טיבי אחיד ואינו תלוי במחיר הכרטיס, אלא במרחק האווירי בין נקודת המוצא ליעד הסופי. להלן הטבלה המרכזת את סכומי הפיצוי העדכניים
מרחק הטיסה | גובה הפיצוי הכספי (בקירוב) | דוגמאות ליעדים (מישראל) |
עד 2,000 ק”מ | 1,440 ₪ | אתונה, לרנקה, רודוס |
מעל 2,000 ק”מ ועד 4,500 ק”מ | 2,310 ₪ | ברלין, לונדון, פריז, רומא |
מעל 4,500 ק”מ | 3,460 ₪ | ניו יורק, בנגקוק, טורונטו |
הפיצוי אמור להיות משולם תוך 45 ימים ממועד פנייתכם בכתב לחברה.
זכויות נוסעים כאשר טיסה מתבטלת – האם חברת התעופה חייבת לחפש מתנדבים לפני שסורבת להטיס אותי?
תשובה: כן. לפי סעיף 5(א) לחוק שירותי תעופה, על החברה לפנות לכל הנוסעים המתאימים באותה טיסה ולנסות למצוא מתנדבים שמסכימים לוותר על מקומם תמורת הטבה מוסכמת – בטרם תיאלץ נוסעים שלא מרצונם לרדת. החברה צריכה להוכיח בפועל שהיא עשתה מאמץ סביר למצוא מתנדבים טרם כפתה על נוסע לא לעלות.
זכויות נוסעים כאשר טיסה מתבטלת – אפשר לקבל פיצוי נוסף מעבר לפיצוי הסטטוטורי באוברבוקינג?
תשובה: יש מצבים שבהם כן. סעיף 11 לחוק שירותי תעופה מאפשר לדרוש “פיצוי לדוגמה” (עד כ-11,540 ₪, צמוד למדד) אם החברה הפרה במודע סעיפים מרכזיים בחוק, למשל לא חיפשה מתנדבים, לא סיפקה סיוע, או לא כיבדה את בחירת הנוסע בין החזר לכרטיס חלופי. זהו פיצוי עונשי נוסף, שאינו מותנה בהוכחת נזק כספי.
מהן הזכויות אם הטיסה הוקדמה יותר מ-8 שעות בלי התראה?
תשובה: החוק רואה הקדמה של מעל 8 שעות (בהודעה של פחות מ-14 יום) כמצב שמקביל ל”ביטול טיסה”. כלומר:
- מגיע לך פיצוי כספי 1,440–3,460 ₪ (לפי המרחק)
- זכות לבחור: לקבל חזרה את כספך עבור הטיסה או לדרוש כרטיס חלופי לתאריך מוקדם או מאוחר יותר שמתאים לך.
כמה פיצוי כספי מגיע אם טיסה הוקדמה מעל 8 שעות?
תשובה: הפיצוי זהה לפיצוי על ביטול טיסה, מדורג לפי המרחק. גובה הפיצוי לפי חוק טיבי אחיד ואינו תלוי במחיר הכרטיס, אלא במרחק האווירי בין נקודת המוצא ליעד הסופי. להלן הטבלה המרכזת את סכומי הפיצוי העדכניים
מרחק הטיסה | גובה הפיצוי הכספי (בקירוב) | דוגמאות ליעדים (מישראל) |
עד 2,000 ק”מ | 1,440 ₪ | אתונה, לרנקה, רודוס |
מעל 2,000 ק”מ ועד 4,500 ק”מ | 2,310 ₪ | ברלין, לונדון, פריז, רומא |
מעל 4,500 ק”מ | 3,460 ₪ | ניו יורק, בנגקוק, טורונטו |
הפיצוי אמור להיות משולם תוך 45 ימים ממועד פנייתכם בכתב לחברה.
בסיס החישוב צמוד למדד, כך ששווה לבדוק עדכונים. פיצוי זה מגיע בנוסף לבחירה בין החזר לכרטיס חלופי.
מה הדין כשמדובר בהקדמה פחות מ-8 שעות, אבל עדיין משמעותית?
תשובה:
סעיף 8(א) לחוק שירותי תעופה קובע שאם הטיסה הוקדמה בין 5 שעות ל-8 שעות (עם הודעה קצרה מ-14 ימים), אין פיצוי כספי, אך הנוסע זכאי לבחור בין השבת התמורה לכרטיס טיסה חלופי. כלומר, הפיצוי הכספי מתעורר רק בהקדמה של יותר מ-8 שעות.
האם אפשר לתבוע פיצוי מיוחד על הקדמה טיסה משמעותית?
תשובה: לעיתים כן, כשהקדמה מהותית מונעת מהנוסע להגיע לטיסה. אם החברה לא כיבדה את הוראות החוק – למשל לא הציעה פיצוי על הקדמה מעל 8 שעות, או טענה לפטור לא מוצדק – ניתן לבקש גם “פיצוי לדוגמה” (עד 11,540 ₪). החוק דורש שהחברה תראה נסיבה מיוחדת לפטור, אחרת הנוסע יקבל את הפיצוי הסטטוטורי + אפשרות לפיצויים לדוגמה.
מהי טיסת המשך (קונקשן) ומה התנאי הקריטי לזכויות הנוסע?
תשובה: טיסת קונקשן היא מסלול ליעד סופי המחייב עצירת ביניים והחלפת מטוס. התנאי המשמעותי הוא שכל קטעי המסע יהיו באותה הזמנה (כרטיס יחיד). אם הזמנות בוצעו בנפרד, האחריות של חברת התעופה הראשונה מסתיימת בדרך כלל בנקודת הביניים.
החמצתי טיסת המשך בגלל עיכוב במקטע הראשון – מה זכויותיי?
תשובה: אם כל הטיסות הוזמנו בכרטיס אחד, חברת התעופה מחויבת:
- שירותי סיוע – מזון, שתייה, תקשורת, ולעיתים לינה והסעות בלילה.
- טיסה חלופית – לתאם כרטיס אחר ליעד הסופי מהר ככל הניתן.
- החזר הוצאות – שמרו קבלות, בפרט אם החברה לא דאגה לסיוע הנדרש.
כשאיחור בטיסה הראשונה גורם לאיחור כולל של מעל 8 שעות בהגעה הסופית, זה נחשב “ביטול” לפי חוק טיבי, ומגיע פיצוי כספי נוסף מעבר לסיוע.
מה לעשות בשדה אם הפסדתי טיסת קונקשן באותה הזמנה?
תשובה: פנו לנציג חברת התעופה בהקדם ודרשו טיסה חלופית ושירותי סיוע. תעדו הכל: כרטיסים, אישורי עיכוב, Boarding Pass וכו’. הוכחה לנזק (כמו הוצאות מזון או לינה) צריכה להישמר בקבלות.
האם יש פיצוי על האיחור בהגעה הסופית כשמדובר בקונקשן?
תשובה: כן. ברוב המקרים, אם ההגעה הסופית מתעכבת מעל 8 שעות עקב עיכוב מוקדם, החוק רואה בזה “ביטול” ומאפשר פיצוי כספי לפי המרחק: 1,440–3,460 ₪. בנוסף לכך, מגיעים שירותי הסיוע, והנוסע יכול לתבוע גם על הוצאות שלא כוסו.
פסקי דין לדוגמה בנושאי קונקשן:
- ת”ק 30400-10-14 חרמש נ’ אליטליה: בית המשפט פסק שטיסת ההמשך שלא התאפשר להגיע אליה בשל עיכוב נחשבת “טיסה שלא התקיימה”, ולכן איחור מעל 8 שעות מזכה בפיצוי.
- ת”ק 47879-05-15 נגד לופטהנזה: נקבע ש”החמצת טיסה מחמת עיכוב” נופלת תחת הגדרת “טיסה שבוטלה” בחוק.
זכויות נוסעים כאשר טיסה מתבטלת – האם ביטול טיסת המשך גם מאפשר פיצוי?
תשובה: כן. אם ביטלו את טיסת הקונקשן או לא אפשרו לכם לעלות, והגעתם ליעד באיחור גדול (8+ שעות), תוכלו לקבל פיצוי כספי לפי סך המרחק המקורי. זה בדרך כלל 1,440 ₪ עבור טיסה עד 2,000 ק”מ, 2,310 ₪ ל-2,000–4,500 ק”מ, או 3,460 ₪ אם מעל 4,500 ק”מ. הסכומים הללו מוצמדים למדד.
חוק שירותי תעופה (“טיבי”) מטפל בסירוב העלאה למטוס עקב אוברבוקינג, בהקדמה רבה של טיסות ובטיסות קונקשן שהוחמצו, על אותו עיקרון: אם נגרם איחור או ביטול בפועל, מגיע פיצוי כספי ועוד זכויות. חובה על חברות תעופה לחפש מתנדבים באוברבוקינג ולספק חלופות הוגנות בהקדמת טיסות משמעותית. טיסות המשך באותה הזמנה מחייבות את החברה לדאוג לנוסע עד היעד הסופי, ואם נוצר איחור גדול (8+ שעות), הוא בר-פיצוי.
בכל המקרים, מומלץ לתעד ביסודיות ולפנות בכתב לחברה אם מתעורר סירוב או חוסר מענה, ואף לשקול הגשת תביעה במקרה הצורך.
עוגמת נפש משמעותית והתנהלות לקויה של החברה
האם כדאי לתבוע על עוגמת נפש בטיסה? התשובה מורכבת. אמנם הפיצוי הסטטוטורי מגלם פיצוי מסוים על עוגמת נפש, אך במקרים שבהם התנהלות חברת התעופה הייתה מזלזלת, פוגענית, או גרמה לסבל ניכר מעבר לאי הנוחות הרגילה (למשל, השארת נוסעים ללא מידע או סיוע שעות ארוכות בתנאים קשים), בהחלט יש מקום לתבוע פיצוי נוסף בגין עוגמת נפש. כאמור, סעיף 11 לחוק טיבי מאפשר גם פסיקת פיצויים לדוגמה במקרים של הפרה מכוונת, שיכולים לשקף גם את עוגמת הנפש המוגברת.
איך מגישים תביעה נגד חברת תעופה? שלב אחר שלב
החלטתם להגיש תביעה? הנה מדריך מעשי לתהליך:
שלב מקדים: פנייה נוספת ואיסוף ראיות
- מכתב התראה: לפני הגשת התביעה, מומלץ לשלוח לחברת התעופה מכתב התראה אחרון, המפרט את דרישותיכם ומציין כוונה לפנות לערכאות אם לא ייענו.
- איסוף מסמכים והוכחות: זהו השלב החשוב ביותר להכנת התיק. אספו ושמרו כל מסמך רלוונטי: כרטיסי טיסה, אישורי הזמנה, כרטיסי עלייה למטוס, התכתבויות עם החברה, קבלות על הוצאות, צילומי מסך, תיעוד של עיכובים/ביטולים, ואם רלוונטי, אישורים על נזקים נוספים.
זכויות נוסעים כאשר טיסה מתבטלת – בחירת בית המשפט המתאים
- בית המשפט לתביעות קטנות: הבחירה המועדפת לרוב תביעות תעופה לפי חוק טיבי, כאשר הסכום הנתבע (לרוב הפיצוי הסטטוטורי + הוצאות קטנות) אינו עולה על תקרת הסמכות (כ-38,000 ₪, נכון ל-2024). היתרונות: הליך מהיר, אגרה נמוכה, פחות פורמליות, ואין חובה לייצוג עורך דין (אם כי מומלץ).
- בית משפט השלום: לתביעות בסכומים גבוהים יותר, או במקרים מורכבים מבחינה עובדתית או משפטית, כולל תביעות נזיקין משמעותיות. כאן ייצוג על ידי עורך דין תביעות תעופה חיוני.
הגשת כתב התביעה
- כתיבת כתב התביעה: המסמך צריך לכלול את פרטי הצדדים, תיאור עובדתי מפורט ומסודר של האירועים, הבסיס המשפטי (סעיפי חוק טיבי הרלוונטיים), והסעד המבוקש (פירוט הסכומים הנתבעים – פיצוי סטטוטורי, החזר הוצאות, פיצויים לדוגמה, הוצאות משפט).
- צירוף נספחים: יש לצרף את כל המסמכים וההוכחות שאספתם.
- הגשה ומסירה: מגישים את כתב התביעה והנספחים למזכירות בית המשפט (או באופן מקוון), משלמים אגרה, ומקבלים עותק חתום. את העותק החתום יש למסור לחברת התעופה הנתבעת במסירה חוקית (לכתובת הרשמית שלה להמצאת כתבי בי-דין).
ההליך המשפטי
לאחר הגשת התביעה ומסירתה, חברת התעופה תגיש כתב הגנה. לאחר מכן, ייקבע מועד לדיון. בתביעות קטנות, הדיון לרוב קצר וענייני. בבית משפט השלום, ההליך ארוך יותר. בסיום ההליך, יינתן פסק דין.
משטר האחריות המוגברת והתמודדות עם טענות הגנה
חשוב להבין שחוק טיבי מטיל על חברות התעופה אחריות מוגברת מאוד, כמעט מוחלטת, כפי שכינתה זאת הפסיקה (עניין מושקטל). הנטל להוכיח פטור מאחריות מוטל במלואו על חברת התעופה, ומדובר בנטל כבד (רת”ק 12149-12-18 אוקראינה נ’ מירוז).
טענת “נסיבות מיוחדות” – תקלה טכנית? לא כל כך מהר
חברות תעופה מרבות לטעון שתקלה טכנית היא “נסיבה מיוחדת” הפוטרת מפיצוי. הפסיקה הישראלית והאירופאית דוחה טענה זו כפטור אוטומטי. נקבע כי תחזוקת מטוסים והתמודדות עם תקלות ובלאי הן חלק אינהרנטי וצפוי מפעילותה של חברת תעופה. כדי לזכות בפטור, על החברה להוכיח שהתקלה הייתה חריגה ביותר, בלתי צפויה, בלתי נשלטת, ושלא ניתן היה למנוע את השלכותיה גם בנקיטת כל האמצעים הסבירים (תחזוקה מונעת, חלקי חילוף, מטוס חלופי). תקלות שגרתיות או כאלו הנובעות מתחזוקה לקויה אינן פוטרות מפיצוי (ת”א 69167-11-16 רגב נ’ אל-על, ת”ק 32988-10-12 גסקו נ’ ארקיע).
מהו הפיצוי הכספי הקבוע בחוק על עיכוב או ביטול טיסה?
אחת השאלות המרכזיות שמעסיקות נוסעים שחוו עיכוב בטיסה משמעותי (מעל 8 שעות) או ביטול טיסה ללא הודעה מוקדמת מספקת היא: מהו הפיצוי הכספי שמגיע לי? חוק טיבי קובע מנגנון פיצוי סטטוטורי, כלומר סכום קבוע מראש, שאינו תלוי במחיר הכרטיס ששולם, אלא במרחק האווירי של הטיסה המתוכננת.
נוסעים אשר חוו עיכוב של 8 שעות ומעלה בהמראה, או שטיסתם בוטלה בסמוך למועד ההמראה (ולא חל אחד הפטורים הקבועים בחוק), זכאים לפיצוי כספי זה, ובלבד שטרם חלפו 4 שנים ממועד הטיסה המקורי (תקופת ההתיישנות).
טבלת סכומי הפיצוי הסטטוטורי לפי חוק טיבי (מעודכן ל-2024, ייתכנו שינויים קלים):
מרחק אווירי בין נקודת המוצא ליעד הסופי | גובה הפיצוי הכספי (בקירוב) | דוגמאות ליעדים (מישראל) |
עד 2,000 ק”מ | 1,440 ₪ | פאפוס, כרתים, אתונה, רודוס |
מעל 2,000 ק”מ ועד 4,500 ק”מ | 2,310 ₪ | פריז, פרנקפורט, לונדון, רומא |
מעל 4,500 ק”מ | 3,460 ₪ | טורונטו, מיאמי, ניו יורק, בנגקוק |
חשוב להדגיש: סכומים אלו מגיעים בנוסף לזכותכם לקבל החזר כספי מלא אם בחרתם לבטל את הכרטיס, או לקבל טיסה חלופית ושירותי סיוע.
זכויות נוסעים כאשר טיסה מתבטלת – התמודדות עם סירוב חברות התעופה לשלם
למרות שהחוק ברור, פעמים רבות חברות התעופה מסרבות לשלם את הפיצוי הקבוע בחוק, תוך שהן מעלות טענות שונות (ולעיתים לא מבוססות) בדבר “נסיבות מיוחדות” או פטורים אחרים. הן עשויות לטעון לתקלה טכנית, למזג אוויר, או לסיבות אחרות, גם כאשר הפסיקה קבעה שטענות אלו אינן בהכרח פוטרות מפיצוי.
במקרים כאלה, כאשר חברת התעופה מתנערת מאחריותה, נדרשת התערבות של עורכי דין המומחים בתביעות נגד חברות תעופה. עורך דין מנוסה ידע לבחון את נסיבות המקרה, להעריך את סיכויי התביעה, ולהתמודד עם טענות ההגנה של חברת התעופה. עורך דין המתמחה בדיני תעופה יוכל להגיש תביעה נגד חברת תעופה, בין אם היא ישראלית ובין אם היא חברה זרה (גם כזו ללא נציגות פיזית בישראל, באמצעות מסירה לכתובתה הרשמית בחו”ל), ולפעול למיצוי זכויותיכם בבית המשפט.
האם מגיע פיצוי על ביטול/עיכוב עקב מלחמת “חרבות ברזל“?
סוגיה זו העסיקה נוסעים רבים. כפי שצוין קודם, הכנסת התערבה ואישרה (ביום 10.2.25, יש לוודא תאריך סופי) את חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה) (תיקון מס’ 2 והוראת שעה – חרבות ברזל), התשפ”ה – 2025.
חוק זה קובע פטור ספציפי מתשלום הפיצוי הכספי הסטטוטורי (לפי התוספת הראשונה) עבור טיסות שבוטלו או עוכבו מעל 8 שעות אך ורק בתאריכים הבאים:
- 7 באוקטובר 2023 ועד 30 בנובמבר 2023
- 12 באפריל 2024 עד 18 באפריל 2024
- 3 באוגוסט 2024 עד 8 באוגוסט 2024
- 1 באוקטובר 2024 עד 5 באוקטובר 2024
משמעות הדבר: אם טיסתכם בוטלה או עוכבה משמעותית בתאריך שאינו נכלל ברשימה זו, ייתכן מאוד שאתם כן זכאים לפיצוי כספי, גם אם חברת התעופה טוענת שהסיבה קשורה למצב הביטחוני. תיקון החוק מצומצם לתקופות אלו בלבד.
פיצויים לדוגמה (סעיף 11 לחוק טיבי)
בית המשפט רשאי לפסוק פיצוי נוסף, ללא הוכחת נזק, בסכום של עד כ-11,540 ₪ לנוסע, אם חברת התעופה הפרה ביודעין את חובותיה הקבועות בחוק, כגון:
- אי מתן שירותי סיוע (מזון, לינה וכו’).
- אי מתן אפשרות בחירה בין החזר לטיסה חלופית.
- סירוב להטיס נוסע (אובר-בוקינג) ללא הצדקה.
- אי מתן פיצוי על הורדה בדרגה.
מטרת הפיצויים לדוגמה: להרתיע חברות תעופה מפני הפרות מכוונות, לעודד נוסעים לעמוד על זכויותיהם, ולהעניש על התנהגות חמורה. בית המשפט שוקל את חומרת ההפרה, האם הייתה הפרה חוזרת, ואת הצורך בהרתעה. הניסיון מראה שבמקרים ברורים של הפרה מכוונת, בתי המשפט פוסקים פיצויים לדוגמה בסכומים של אלפי שקלים בודדים לנוסע, ובמקרים חמורים אף יותר.
סוגיות נוספות בתביעות תעופה
- תביעת חברת תעופה זרה: כאמור, הדבר אפשרי וחוק טיבי חל. יש לוודא מסירה חוקית לכתובת הנכונה.
- תביעה ייצוגית: אפשרית במקרים של הפרה שיטתית הפוגעת בנוסעים רבים.
- התיישנות: יש להגיש תביעה לפי חוק טיבי תוך 4 שנים ממועד הטיסה המקורי.
חשיבות הפנייה לעורך דין המתמחה בדיני תעופה
התמודדות משפטית מול מחלקות משפטיות של חברות תעופה דורשת מומחיות. עורך דין תביעות תעופה מכיר לעומק את חוק טיבי, את התקנות האירופאיות (כאשר רלוונטי), את הפסקי דין נגד חברות תעופה ואת התקדימים המשפטיים, ואת טקטיקות הפעולה של החברות.
מתי כדאי לפנות לעורך דין תעופה? כמעט תמיד כאשר שוקלים הגשת תביעה, ובמיוחד כאשר:
- החברה מעלה טענות משפטיות מורכבות.
- תובעים נזקים נוספים או פיצויים לדוגמה.
- מדובר בחברת תעופה זרה.
- הסכום הנתבע גבוה.
ייצוג נוסעים נגד חברות תעופה על ידי עורך דין לטיסה שבוטלה או עוכבה מגדיל משמעותית את סיכויי ההצלחה, חוסך זמן וטרחה, ומבטיח הצגה מיטבית של טענותיכם. איך לבחור עורך דין מתאים? חפשו משרד עם ניסיון מוכח ומומחיות ספציפית בדיני תעופה ובתביעות צרכניות מסוג זה.
לסיכום זכויות נוסעים כאשר טיסה מתבטלת: אם זכויותיכם כנוסעים הופרו על ידי חברת תעופה, אל תהססו לפעול. תביעה נגד חברת תעופה היא זכותכם והדרך להבטיח שתקבלו את הפיצוי והסעד המגיעים לכם על פי חוק טיבי. אספו ראיות, פנו לחברה, ואם צריך, הגישו תביעה – רצוי בליווי מקצועי של עורך דין המתמחה בתחום, שידע לנווט אתכם בהצלחה במבוך המשפטי ולהשיג עבורכם את התוצאה המיטבית.
כל המידע המופיע באתר אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי או לטיפול משפטי, והוא אינו מוגדר כייעוץ משפטי מכל סוג. המידע המופיע באתר “יצחק מימון משרדי עורכי דין” כפוף לשינויים ולתיקונים אותם יש לבדוק ואין להסתמך עליהם ללא ייעוץ מעורך דין בהתאם למקרה ולגופו של עניין.