נזק לכבודה/ איבוד כבודה – פיצוי בגין איבוד מזוודה
דף הבית » נזק לכבודה/ איבוד כבודה – פיצוי בגין איבוד מזוודה
פיצוי בגין איבוד כבודה – מהו הפיצוי שניתן לקבל במקרה והמזוודה בטיסה שלכם אבדה?
אין ספק שמקרים כגון איבוד מזוודה או איחור בקבלת המזוודה יכולים לגרום לעוגמת נפש רבה, אשר מתבטאת לעיתים באי נוחות, התעסקות מיותרת בדאגה, ביטול זמנכם מהחופשה, רכישת ביגוד או אולי חלילה אובדן של ציוד אישי יקר.
האם אתם זכאים לפיצוי בעקבות איחור בקבלת המזוודה או בעקבות אובדן המזוודה?
המסגרת הנורמטיבית בנושא זה מושתתת על הוראות חוק התובלה האווירית, התש”ם-1980 (להלן: “חוק התובלה האווירית“). חוק זה החיל בישראל את אמנת ורשה מ- 12.10.1929 ואת הפרוטוקול המתקן שלה – פרוטוקול האג מ- 28.09.1955. מאוחר יותר העניק החוק בשנת 2011 תוקף חוקי לאמנה לאיחוד כללים מסוימים בדבר תובלה בין-לאומית באוויר, שנחתמה במונטריאול ביום 28.05.1999 (להלן: “אמנת מונטריאול“).
האחריות לכבודה קבועה בסעיף 18(1) לאמנה, כדלקמן:
“…המוביל אחראי לנזק שנגרם במקרה של השמדה, אובדן או נזק לכל כבודה רשומה, אם האירוע שגרם לנזק שנגרם כך התרחש בזמן ההובלה באוויר…”.
באשר לנזק כתוצאה מאיחור קובע סעיף 19 לאמנה:
“המוביל יישא באחריות לנזק שנגרם מחמת איחור בתובלה אווירית של נוסעים, כבודה או טובין”.
לפי סעיף 18(2) לאמנה, הובלה באוויר מורכבת מפרק הזמן שבו מצויים הכבודה או המטען באחריות המוביל בין אם בנמל התעופה או במטוס או במקרה של נחיתה מחוץ לנמל התעופה – בכל מקום שהוא.
לאור האמור באמנה, הרי שהמוביל הוא האחראי לכבודה מרגע שנמסרה לידיו אף אם העמסתה נעשתה בידי רשות שדות התעופה.
יחד עם זאת, לזכות המוביל עומדת ההגנה בסעיף 20 (1) לאמנה, הקובע:
“לא יישא המוביל באחריות אם יוכיח שהוא, משמשיו וסוכניו נקטו בכל האמצעים הדרושים למניעת הנזק או שלא הייתה בידיו או בידיהם כל אפשרות לנקוט בהם”.
כלומר, נטל הראיה מונח על כתפי המוביל. לכן חשוב מאוד לוודא כי המזוודה תויגה כנדרש ע”י דיילי הקרקע, משום שמרגע שהמזוודה הונחה על מסוע המטענים והליך השינוע החל, אין לחברת התעופה כל שליטה לגבי מיקומו של התיק בנקודת זמן מסוימת. לפיכך, חשוב לשמור את התיעוד על כך, אפילו על ידי צילום התג שהיה על גבי המזוודה.
אמנת כמונטריאול קובעת מגבלה של סכום פיצויי במקרה של איחור או אובדן של כבודה (1,131 זכויות משיכה מיוחדות לנוסע – 1,800 דולרים לכל נוסע).
עם זאת, חשוב לזכור כי פיצוי בגין איחור בקבלת המזוודה יהיה מן הסתם נמוך יותר מהפיצוי בגין איבוד המזוודה.
דוגמאות לפסקי דין בנושא כבודה
ברת”ק (ת”א) 23465-07-17 איבריה נ’ פלישר קבע בית המשפט בהתייחס להוראה האמורה כי “הסעיף מטיל על המוביל אחריות לפיצוי הניזוק במידה והיה איחור בקבלת הכבודה, אלא אם כן יוכיח, כי פעל באופן סביר כדי למנוע את הנזק או שהדבר היה בלתי אפשרי מבחינתו … משהאמנה קבעה סכום מרבי כולל, שבגינו יכול ויפוצה הנוסע הרי שבכך יש הבעת עמדה והתייחסות של החותמות על האמנה, כי זהו גדר הסיכון שעל חברת התעופה לקחת על עצמה.
הערעור על פסק הדין (23465-07-17) נדחה על ידי כב’ השופטת רביד אשר קבעה כי על פי ההלכה המחייבת בישראל, אכן ניתן לפסוק לנוסעים “פיצוי בגין נזק נפשי ועוגמת נפש במופרד וללא קשר לקיומו של נזק גופני”, והותירה את פסק הדין שניתן על-ידי בית משפט תביעות קטנות על כנו. יוער, כי לעמדה זו הצטרף גם כב’ השופט שנלר שפסק כי: “מקובלת עלי המסקנה לפיה מחד גיסא תוכר אותה עוגמת נפש כתוצאה מהעיכוב, ומאידך גיסא, גם האמור כפוף לתקרת הפיצוי… ” בהמשך לכך ציין כב’ השופט שנלר: “כי לעיתים הנזק “הנפשי” דהיינו אותה עוגמת הנפש בגין איחור, עולה עשרות מונים מעיכוב של העדר כבודה וכד’ ואין מקום כי מוביל שלא הצליח לעמוד בנטל הפוטרו מאחריות לא יפצה את הניזוק בגין עוגמת הנפש, אך כאמור תוך מקבלת תקרת הפיצוי”.
בנוסף, בת”ק 29029-06-17 גלדסטון נ’ פגאסוס, ובת”ק 13208-03-16 מלאיב נ’ ישראייר התייחס בית המשפט, בין היתר, לסוגיה של הוראות סעיף 29 לאמנה ושלל את האפשרות שסעיף זה מגביל את רכיבי הנזק בגינם ניתן לתבוע.
בת”ק 14290-03-17 מצא בית המשפט בהתנהלות הנתבעת טעם לפגם, ופסק כי הנתבעת לא שקדה באופן ראוי על השבת המזוודה לתובעים במהירות רצויה, והמזוודה הושבה ימים רבים לאחר מכן, ללא כל הסבר משכנע. התובעים תיארו שירות מזלזל בפנייתם, אשר אילץ אותם לפנות חזור ושנה לנתבעת בניסיון לברר מה עלה בגורל המזוודה, ולבזבז מזמן חופשתם בניסיון להבין להיכן נשלחה. במקרה זה חייב בית המשפט את הנתבעת בסך של 4,000 ₪ עבור החזר הוצאותיהם של התובעים, ובסך של 5,000 ₪ בגין עוגמת נפש, ובהוצאות משפט בסך של 500 ₪.
האם ניתן לקבל גם פיצוי בגין עוגמת נפש בעקבות איחור בקבלת המזוודה או בעקבות אובדן המזוודה?
אכן, בפסיקה ניתן למצוא קביעות, לפיהן בשנים האחרונות ניתן למצוא יותר ויותר פסקי דין בהם נקבע כי ניתן לפסוק פיצויים אפילו בגין עוגמת נפש על אף הוראות האמנה, וחרף יחוד העילה.
לעניין זה ראו פסק דינו של בית המשפט העליון ברע”א 8456/19 איבריה נתיבי אוויר ספרדיים נגד פלישר, שם נקבע כי ניתן לפסוק פיצוי לא ממוני בגין עוגמת נפש גם כנגד מוביל אווירי למרות אמנת מונטריאול.
חברת התעופה איבדה לי את המזוודה מה עושים?
במידה והיה לכם מקרה של אבדן מזוודה או כאשר מדובר במקרים של איחור בקבלת המזוודה, חובה עליכם למלא דו”ח עוד בנמל התעופה. חשוב להבין כי צעד זה הינו קריטי, משום שדו”ח זה מהווה תנאי בסיסי להוכחת אובדן הכבודה ואינו ניתן להשלמה בדיעבד.
בנוסף, מומלץ להגיש תלונה על כך לחברת התעופה מיד בקרות האירוע, ללא כל דחייה. חשוב שהפניה שלכם תעשה בכתב ולא פניה בעל פה מול הנציגים בשדה נניח או למשל בפניה טלפונית עם שירות הלקוחות של חברת התעופה. המלצתי היא לשלוח מייל מפורט על המקרה בנוסף לדו”ח התלונה.
בנוסף, חשוב מאוד לשמור את כל הקבלות שיש לכם על רכישת הציוד שרכשתם בעקבות אובדן המזוודה על מנת שיהיה לכם תיעוד על כך .
אין במאמר זה כדי להוות ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי.