עורך דין תביעה נגד חברת תעופה

חוק טיבי עיכוב טיסה

לפי חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה), נוסע אשר הונפק לו כרטיס טיסה לטיסה שבוטלה יהיה זכאי לקבל ממארגן הטיסה או מהמפעיל שירותי סיוע, השבת תמורה או כרטיס טיסה חלופי לפי בחירתו ופיצוי כספי.

ביטולי טיסות

עולם התעופה טומן בחובו סיכונים ואי נעימויות המתרחשים לצערנו חדשות לבקרים. חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה), התשע”ב-2012, מסדיר את מערכת היחסים בין נוסע לבין מפעיל הטיסה בכל הקשור לטיסות ממדינת ישראל, אליה או בשטחה. טיסה שבוטלה מוגדרת בסעיף 1 לחוק שירותי תעופה כטיסה שלא התקיימה או כטיסה שהמריאה באיחור של שמונה שעות לפחות מהמועד הנקוב בכרטיס. מועד ההמראה נקבע עפ”י המועד בו התנתקו גלגלי המטוס ממסלול ההמראה ולא ממועד ההתנתקות מהשרוול

מהן זכויותיו של נוסע שהונפק לו כרטיס ל”טיסה שבוטלה”. באילו מקרים ניתן לקבל פיצוי במקרים כגון: פיצוי על עיכוב בטיסה? עיכוב בטיסה פיצוי ? החזר כספי על ביטול טיסה?

סעיף 6(א) לחוק קובע, כי נוסע שהונפק לו כרטיס ל”טיסה שבוטלה” יהיה זכאי לקבל ממפעיל הטיסה או מהמארגן את ההטבות האלה במצטבר: (1) שירותי סיוע (2) השבת תמורה או כרטיס טיסה חלופי לפי בחירת הנוסע  (3) פיצוי כספי כאמור בתוספת הראשונה לחוק. 

ביטול טיסה או ביטול כרטיס טיסה:

פיצוי על דחיית טיסה: התוספת הראשונה לחוק שירותי תעופה קובעת את סכום הפיצוי עפ”י מרחק הטיסה מהיעד: עד 2,000 ק”מ – 1,440 ₪, עד 4,500 ק”מ – 2,310 ₪, מעל 4,500 ק”מ – 3,460 ₪. 

טיסת צ’רטר מה זה

מה ההבדל בין טיסת צ’רטר לבין טיסה רגילה?

חוק טיבי אינו עושה הפרדה בין סוגי הטיסות אשר ממריאות מתחומי מדינת ישראל או אליה, לפיכך, חוק התעופה רלוונטי גם עבור טיסות לואו קוסט, טיסות צ’רטר וכו’. כמו כן החוק רלוונטי גם במקרים הנוסעים טסו בטיסות הכוללות חניות ביניים (קונקשיין).

הטיסה שלכם המריאה בעיכוב של עד 2-5 שעות ביחס למועד הנקוב בכרטיס הטיסה?

עיכוב בטיסה מעל 3 שעות – הנוסע יהיה זכאי לקבל מחברת תעופה שירותי סיוע כגון שיחת טלפון, מזון ומשקאות. אך לא קיימת לנוסע זכאות לפיצוי כספי בגין העיכוב בטיסה.

עיכוב בטיסה מעל 5 שעות – הטיסה שלכם המריאה בעיכוב של עד 5-8 שעות ביחס למועד הנקוב בכרטיס הטיסה?

הנוסע יהיה זכאי להשבת התמורה עבור כרטיס הטיסה או בחירת כרטיס טיסה חלופי, מזון ומשקאות, שיחות טלפון, ובמקרים חריגים אף לינה והסעה. אך לא קיימת לנוסע זכאות לפיצוי כספי בגין העיכוב בטיסה.

עיכוב בטיסה מעל 8 שעות – הטיסה שלכם המריאה באיחור של מעל 8 שעות ביחס למועד הנקוב בכרטיס הטיסה?

הטיסה תיחשב כ”טיסה שבוטלה” בהתאם לסעיף 1 לחוק שירותי תעופה. לפיכך, הנוסע יהיה זכאי לפיצוי כספי בגין העיכוב בטיסה.

כמו כן חשוב לזכור כי אם נניח במהלך המתנתכם לטיסה החלופית או כאשר המתנתם לטיסה שהתעכבה, נאלצתם לשלם עבור הוצאות כגון: תחבורה ציבורית, מוניות, מזון ושתייה, שירותי תקשורת, לינה במלון. חובה עליכם לשמור את כל הקבלות בגין הוצאות אלו, משום שעל חברות התעופה להשיב לכם את העלויות הללו.

האם בכל מקרה שהטיסה בוטלה תהיו זכאים לפיצוי? מה קורה במקרים בהם מדובר בביטולי טיסות / ביטול טיסה / ביטול כרטיס טיסה:

בחוק שירותי תעופה נקבעו נסיבות לפיהן נוסע שטיסתו בוטלה לא יהיה זכאי לפיצוי כספי (1) הטיסה בוטלה בשל נסיבות מיוחדות שלא היו בשליטתו, וגם אם היה עושה כל אשר ביכולתו, לא היה יכול למנוע את ביטולה בשל אותן נסיבות (2) הטיסה בוטלה בשל שביתה או השבתה מוגנות (3) הטיסה בוטלה כדי למנוע חילול שבת או חג. בנוסף, יהיו מקרים נוספים כגון (4) במידה והנוסע קיבל הודעה על עיכוב הטיסה או ביטולה 14 ימים מראש (5) במידה ועברתם את מגבלת ההתיישנות, היינו, מעל 4 שנים מיום ביטולה או עיכובה של הטיסה (6) במידה ומדובר בטיסה שבוטלה בין התאריכים 01.03.2020 -16.07.2021 בשל משבר הקורונה (7) במידה ונוסעים בחרו לקבל כרטיס טיסה חלופי אך הגיעו ליעד באיחור. הכל כאמור תלוי במקרה שלכם ותלוי במשתנים רבים כגון מרחק הטיסה ומספר השעות שאיחרתם אל היעד משעת ההגעה המקורית.

חוק טיבי טיסות

בית המשפט רשאי לפסוק לנוסע שהונפק לו כרטיס טיסה פיצויים שאינם תלויים בנזק (פיצויים לדוגמה), סכום שלא יעלה על  11,540 ₪ אם מצא כי נעשה ביודעין על ידי מפעיל טיסה או מארגן אחד מאלה: (א) לא נתן הטבות לנוסע שסירב להטיסו, בניגוד להוראות סעיף 5. (ב) לא נתן הטבות לנוסע שטיסתו בוטלה, בניגוד להוראות סעיף (6)ג. לא נתן הטבות לנוסע שטיסתו המריאה באיחור, בניגוד להוראות סעיף 7.

לעניין פיצויים לדוגמה אשר הושתו על חברות התעופה גם בתקופת קורונה, יפים דבריו של כבוד השופט ארניה בת”ק 12039-06-21 זהר לוי נ’ אל על:

… גם בסיטואציה של מגיפה, הנתבעת אינה פטורה מהוראות החוק, ואינה עומדת מעליו. המחוקק שקל בדברי החקיקה המפורטים לעיל את האינטרס של כלל המפעילים אשר שטחו את טענותיהם בפניו ביחס לתיקון הוראותיו, ובוודאי את האינטרס של הנתבעת שהינה המוביל הלאומי של מדינת ישראל, ומנגד את האינטרס הצרכני, וקבע נוסחת איזון מסוימת, אותה התאים מעת לעת – בהתאם להתפתחות הנסיבות הנוגעות לנגיף הקורונה“.  ובהמשך … “על הנתבעת היה לעמוד בנוסחת איזון זו, בדיוק כפי שנקבעה גם אם הדבר קשה לה או אינו נח לה. אי עמידה בנוסחה זו מעוררת חשש שהנתבעת נוקטת בשיטת “מצליח” מתוך הנחה שלא כל הצרכנים יבואו לתבוע ממנה את זכויותיהם, ובכך תצא נשכרת”.

מה קורה בהם ביטול הטיסה היה בעקבות מלחמה:

בת”ק  66475-05-24 נקבע כי הנתבעת לא עמדה בחובותיה בהתאם לס’ 6 לחוק, הרי שיש מקום לפסוק לתובעים פיצויים לדוג’. עוד נקבע כי היה מדובר בהפרה חמורה, בהיות העיכוב בן 21 שעות, כזה אשר הצריך לינה וארוחות, וכן נוכח התעלמותה של הנתבעת מפניות התובעים בזמן ההמתנה וגם לאחריה. השתלשלות העניינים מעלה,  כי ככל התובעים לא היו נזקקים לפניה להליך המשפטי, לא היו מקבלים מהנתבעת כל פיצוי על הנזק שנגרם להם, ויש מקום להרתיע את הנתבעת מהתנהלות שכזו עתיד לבוא (ראו למשל: ת”א 25168-04-18 אורי אשר ורדי נ’ אל על נתיבי אוויר לישראל בע”מ, ת”ק 35646-04-17 מאיר דנן וארבעה נוספים נ’ אייר פראנס, ת”ק 55162-06-22 דורית מוריה נ’ השטיח המעופף בע”מ (.

לסיכום, נקבע כי הנתבעת תשלם לתובעים פיצוי סטטוטורי בסך של 3460 ₪ (בהתאם לתוספת הראשונה לחוק) לכל אחד מהם בצירוף סך של 6500 ₪ פיצויים לדוג’ לכל אחד מהם. בסך הכל נקבע כי על הנתבעת לשלם לתובעים סך של 19920 ₪. בנוסף שילמה הנתבעת לתובעים סך של 1000 ₪ הוצאות משפט.

פסק דין מרתק בנושא זה הוא הליך ת”א 55048-12-16 אשר סקר את נושא זה בתקופת מבצע צוק איתן .הפסיקה קבעה כי למונח “נסיבות מיוחדות” יש להעניק פרשנות מצמצמת ביותר, ולפיה רק מקום בו קיים כוח עליון, כגון מזג אוויר פתאומי ובלתי צפוי, אסון טבע, מלחמה, שביתה וכיו”ב, יש הצדקה למתן פטור כאמור (ראו למשל: תא”מ 69167-11-16, תא”מ 24393-01-17, תא”מ 38107-07-17 כנגד חברות תעופה מובילות. כך למשל נדונה תביעה עקב אי ניצול חבילת טיול מאורגן שלא יצאה אל הפועל עקב מבצע צוק איתן, רת”ק 65768-06-15, ת”ק 22887-12-14.

כך גם במקרים של זיכוי נוסעים בעלות השהות בבתי המלון באנטליה משך שהותם המוארכת בשל ביטול טיסה עקב מבצע צוק איתן (שירותי סיוע מסוג שהייה בבית מלון ומזון) ת”ק 45457-12-1, ת”ק 23154-11-15. במקרים של זכאות לפיצוי בגין קיצור חופשה בחו”ל עקב מבצע צוק איתן בניגוד לרצון הנוסע והשבתו לאלתר בטיסת חירום ראו רת”ק 35583-09-15, ת”ק 48566-02-15, ת”ק 53591-01-15, 18270-11-14.

אכן בפסיקה הקיימת ישנה תמימות דעים בשאלת תחולת סעיף הפטור החריג על מצב מלחמתי, כגון מלחמה או מבצע מלחמתי. אלא, שפטור זה אינו מוחלט והוא חל אך לעניין הפיצוי הקבוע בתוספת הראשונה (הפיצוי הסטטוטורי), ואינו חל על שירותי הסיוע והשבת התמורה או כרטיס טיסה חלופי !!

לאחרונה הביע בית המשפט המחוזי בחיפה עמדה זו בריש גלי במסגרת ת”צ (מחוזי-חי’) דהן נ’ ישראייר, שם דחה בית המשפט את טענת שלילת הזכאות לשירותי סיוע לפי סעיף 6(א)(1) של חוק שירותי תעופה, במקרה בו טיסה בוטלה בשל “נסיבות מיוחדות” שלא היו בשליטת המשיבה, בציינו כי “… סעיף 6(ה)(1) פוטר מפעיל טיסה מפיצוי כספי של נוסע בהתקיים ‘נסיבות מיוחדות’, אולם הוא לא פוטר אותו מחובתו להעניק שירותי סיוע לפי סעיף 6(א)(1).  עולה כי מתן פטור מלא בנסיבות מיוחדות כגון מלחמה/מבצע מלחמתי, תוך הטלת העול על כתפיו של הנוסע, אינו עולה בקנה אחד עם העקרונות עליהם נשען החוק, ואינו מתיישב עם הרציונל העומד ביסוד חקיקתו, לרבות מעמדו הצרכני, קרי אי הותרת הנוסע ללא סיוע במצב בו מבוטלת טיסה בנסיבות כגון אלו.

עקרונות אלו, נועדו להציב מנגנון המבטיח מענה חקיקתי להוצאות הכספיות, נוסף על נזקים שאינם ממוניים הנגרמים להם משיבוש תכוניותיהם” עקב ביטול טיסה, במטרה לקבוע אמות מידה לזכאות להטבות ולסיוע, להם יהיה זכאי הנוסע על פי המדרג שנקבע בחוק.

 

מה קורה אם חברת התעופה הקדימה לכם את הטיסה?

במידה וחברת התעופה הקדימה את המראת הטיסה ביותר משמונה שעות וקיבלתם על כך הודעה פחות מ 14 ימים, אתם זכאים לקבל מחברת התעופה פיצוי כספי על כך.

להוסיף את החוק מכתבי התביעה שלי

 

האם ניתן לקבל פיצוי מסוכנות הנסיעות?

 

חוק טיבי או בשמו המלא חוק שירותי תעופה חל על מפעיל או מארגן טיסה בלבד. לפיכך, ברוב המקרים הוא אינו חל על סוכנויות הנסיעות. עם זאת, על סוכנות הנסיעות חלה החובה לסייע לנוסעים. על אף האמור, יהיו מקרים בהם גם לסוכנות הנסיעות תהיה החובה לפצות נוסעים במקרים בהם סוכנות הנסיעות שכרה מקומות בטיסה. 

לתיאום פגישה מקצועית

או השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם

קטגוריות משנה

לקוחות ממליצים

עומרי ליטבק
קרא עוד
"עורך דין מקצוען, אמין ומיוחד"
אורטל סרוסי
קרא עוד
"קשוב, בנאדם לפני הכל, נמצא במקצוע למען שליחות"
ולדימיר גרשנזון
קרא עוד
"תותח על חלל, שירות מיוחד, מקצועי ביותר"
מורן קרסקס
קרא עוד
"עורך דין יצירתי, נחוש, הופך עולמות בשביל הלקוחות שלו"
י.ה
קרא עוד
"עו"ד יצחק נתן לי הרגשה שהוא ממש נכנס לנעליים שלי, כאב את כאבי וניצח את מלחמתי, תודה על הכל איש יקר"
בובה לוי
קרא עוד
"לוחם צדק, איש אמת, יישר כוח"
תניר בראון
קרא עוד
"היה שם בשבילי בשעות לא שעות, הגיע, טיפל, רץ ממקום למקום, אין כמוך יצחק"

מאמרים נוספים

פיצוי עקב ביטול טיסה

מאת: עו"ד יצחק מימון

ביטול טיסה במהלך מלחמת חרבות ברזל

מאת: עו"ד יצחק מימון

ביטולי טיסות

מאת: עו"ד יצחק מימון

פיצוי במקרה של טיסה שהתבטלה

מאת: עו"ד יצחק מימון

תביעות נגד חברות תעופה

מאת: עו"ד יצחק מימון

ביטול טיסה על ידי חברות תעופה

מאת: עו"ד יצחק מימון

ביטול טיסה בעקבות מלחמה

מאת: עו"ד יצחק מימון

פיצוי על ביטול טיסה

פיצוי על ביטול טיסה

מאת: עו"ד יצחק מימון

טיסה אשר לא מתאפשר לעלות עליה ובעקבות כך היא הוחמצה, באה בגדרם של המצבים שאותם ביקש חוק שירותי תעופה לכסות.

חברת התעופה סגרה את שער העלייה למטוס

מאת: עו"ד יצחק מימון

מהן זכויותיו של נוסע שהונפק לו כרטיס ל”טיסה שבוטלה”?

מאת: עו"ד יצחק מימון

פיצוי בגין ביטול או עיכוב טיסה

מאת: עו"ד יצחק מימון

מהי תביעה קטנה?

מאת: עו"ד יצחק מימון

עו"ד יצחק מימון

עו"ד יצחק מימון

עו"ד יצחק מימון
נעים מאד, עו"ד יצחק מימון 👋
איך אני יכול לעזור לך?
וואטסאפ דברו איתי
דילוג לתוכן