פיצוי במקרה של טיסה שהוקדמה

איך מוגדר ביטול טיסה ומתי מגיע פיצוי כספי?

הגדרת “טיסה שבוטלה” לפי החוק

רובנו רגילים לשמוע על עיכובים, אך מסתבר שגם “הקדמת טיסה” עשויה להיות בעיה. דמיינו מצב בו קיבלתם הודעה מהחברה שהטיסה שלכם במקום לצאת ב־17:00, תצא ב־08:00. לכאורה, אולי זה נראה סביר ואפילו נוח למי שרוצה להקדים להגיע ליעדו, אבל עבור אחרים – מדובר בבעיה משמעותית אם הם לא יכולים להגיע לשדה התעופה בזמן החדש.

לא כל עיכוב מוגדר אוטומטית כ”ביטול”. ככל שהטיסה המריאה בסופו של דבר בתוך פחות משמונה שעות מהמועד שתוכנן, היא עדיין תיחשב לטיסה “מעוכבת” בלבד, אשר מזכה את הנוסעים בשירותי סיוע (מזון, שתייה, תקשורת, לינה אם צריך וכו’) – אך לא אוטומטית בפיצוי כספי. ברגע שהעיכוב חוצה את רף שמונה השעות, רואה החוק בטיסה הזו כטיסה שבוטלה. באותה שורה, החוק מתייחס גם למקרים שבהם הטיסה הוקדמה ביותר משמונה שעות (ואתם מקבלים על כך הודעה מאוחרת) כאילו היא בוטלה, משום שהזזת טיסה הרבה קודם מהזמן המקורי עלולה לפגוע משמעותית בתוכניות הנוסעים.

סכום הפיצוי לפי מרחק הטיסה

כאשר הטיסה בוטלה (או התעכבה מעל שמונה שעות), אתם זכאים לפיצוי כספי ללא הוכחת נזק. סכום הפיצוי תלוי במרחק בין נמל המוצא לנמל היעד הסופי, ומעודכן מעת לעת על־פי מדד המחירים לצרכן. בגרסת החוק העדכנית לשנת 2024, למשל, הסכומים המשוערים הם:

  • עד 2,000 ק”מ: כ־1,440 ש”ח
  • 2,000 עד 4,500 ק”מ: כ־2,310 ש”ח
  • מעל 4,500 ק”מ: כ־3,460 ש”ח

מה הפיצוי בטיסה שהוקדמה?

על פי חוק שירותי תעופה, הקדמת טיסה ביותר מ-8 שעות כאשר ההודעה על כך ניתנה פחות מ-14 ימים לפני מועד הטיסה, נחשבת כ”טיסה שבוטלה” ומזכה את הנוסעים בפיצוי כספי ובהטבות נוספות.

סעיף 8. (ב) לחוק טיבי קובע כי: נוסע שהונפק לו כרטיס טיסה לטיסה שמועד המראתה הוקדם ביותר משמונה שעות, וקיבל הודעה על כך כאמור בסעיף קטן (א), יהיה זכאי להטבות אלה:

(1) פיצוי כספי כאמור בתוספת הראשונה – פיצוי לפי מרחק הטיסה מנקודת המוצא אל נקודת היעד.

(2) השבת תמורה או כרטיס טיסה חלופי, לפי בחירתו של הנוסע.

לפיכך, בהתאם לס’ 8 לחוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה),  תשע”ב-2012 הנוסעים זכאים לכרטיס טיסה חלופי או השבת דמי הטיסה, בהתאם לבחירתכם וכן לפיצוי הנקוב בתוספת הראשונה לחוק.

מתן פטור מלא, תוך הטלת העול על כתפיו של הנוסע, אינו עולה בקנה אחד עם העקרונות עליהם נשען החוק דנן, ואינו מתיישב עם הרציונל העומד ביסוד חקיקתו, לרבות מעמדו הצרכני, קרי, הותרת הנוסעים ללא סיוע במצב בו למעשה מבוטלת טיסה.

חשוב לזכור כי על חברת התעופה לעשות כל שביכולתה, כדרישת הסעיף, על מנת למנוע את ביטול הטיסה.

פסקי דין בנושא הקדמת טיסה – מהשנה האחרונה

בת”ק 34096-09-24 דן בית המשפט במקרה שבו טיסת החזור של התובעים הוקדמה בתשע שעות. שם נפסק כי בהתאם לסעיף 8(ב) לחוק, מדובר בטיסה שבוטלה. התובעים עשו שימוש בכרטיסי הטיסה ולכן אינם זכאים להשבה. עם זאת, זכאים הם לפיצוי הסטטוטורי הקבוע בתוספת הראשונה לחוק בסך של 2,310 ש”ח לכל נוסע, ובסך הכל לסך של 11,550 ₪ בגין הטיסה חזור. “פרשנות דווקנית של המונח “טיסה שבוטלה” עשויה להביא לתוצאות בלתי רצויות המעוותות את רצון המחוקק. תכליתו של חוק שירותי תעופה הייתה להטיל אחריות בלעדית על מפעיל הטיסה לפיצוי הנוסע בגין מחדלים שאינם באשמתו, והגורמים לאי הגעת הנוסע ליעדו במועד. פרשנות תכליתית המאפשרת הכללת טיסה שהוחמצה מבחינתו של הנוסע (על אף שיצאה בזמן מבחינת נוסעים אחרים), וזאת בשל מחדלי מפעיל הטיסה, עולה בקנה אחד עם חוק שירותי תעופה ומטרותיו”.  (מתוך פסק הדין)

בת”ק 19193-12-24 נ’ ישראייר דן בית המשפט במקרה שבו התובעים רכשו כרטיסי טיסה לבודפשט ליום 20.8.24. הטיסה הייתה אמורה להמריא בשעה 19:25 אך יום קודם לטיסה קיבלו התובעים בשעות הבוקר הודעה כי שעת ההמראה הוקדמה ל- 09:20, משמע הקדמת שעת ההמראה ב- 10 שעות וחמש דקות. במקרה זה חייב בית המשפט את הנתבעת לשלם לתובעים סכום של 13,723 ₪.

בת”ק 52801-09-24 נ’ ארקיע דן בית המשפט במקרה שבו טיסה אשר הזמינה התובעת מהנתבעת, אשר הייתה אמורה להמריא מפריז לישראל בתאריך 11.8.23 הוקדמה. במקרה זה הנתבעת שלחה לתובעת הודעה על הקדמת הטיסה על הקדמתה ליום 10.8.23 שלושה ימים טרם מועד הטיסה המקורי. בכתב ההגנה, טענה הנתבעת כי הקדמת הטיסה נבעה בשל אירוע “חריג בלתי צפוי ונדיר” אשר לא היה בשליטתה – תקלה במנוע המטוס אשר גרמה להשבתתו. במקרה זה חייב בית המשפט את הנתבעת לשלם לתובעת סך של 12,216 ₪.

ת”ק 64094-01-22 נגד ישראייר “סעיף 8 בחוק שירותי תעופה, על שני סעיפיו הקטנים, קובע מהן ההטבות להן זכאי נוסע שטיסתו המריאה באיחור, כדלקמן: “(א) נוסע שהונפק לו כרטיס טיסה לטיסה שהמריאה באיחור של שעתיים לפחות מהמועד הנקוב בכרטיס הטיסה, זכאי לקבל ממפעיל הטיסה או מהמארגן מזון ומשקאות ושירותי תקשורת.”

תק (49131-06-23 נגד ארקיע “בחוק נתונה לחברות תעופה הרשות לערוך שינויים בתכנית הטיסה עד 14 ימים לפני מועד הטיסה. אמנם, רשות זו ניתנת בהקשרים אחרים… אך יש בכך כדי ללמד כי שינוי שנעשה זמן קצר לפני הטיסה, אשר אינו מאפשר לנוסעים להיערך מחדש, אינו גורע מחובתה של חברת תעופה לפצות את נוסעיה בגין הכרוך בשינוי כאמור.”

ת”ק 52801-09-24 נ’ ארקיע. שם דן בית המשפט במקרה בו טיסה שהייתה אמורה להמריא ביום 11.08.24 הוקדמה ולמעשה בוטלה. נקבע כי התובעת זכאית להשבת דמי כרטיס, פיצוי סטטוטורי ופיצויים לדוגמה בסך כולל של 12,216  ₪, בתוספת 1,000 ₪ הוצאות משפט.

מהן זכויות הנוסע במקרה של הקדמת טיסה?

פסקי הדין הללו הן רק חלק קטן מאוד ממאות פסקי דין אחרים בנושא. לכן, חשוב לזכור ולהבין שהנטל להוכיח כי חברת התעופה עשתה כל שביכולתה על מנת למנוע את ביטולה של הטיסה. לא כל טענה בעלמא של חברות תעופה יקימו להן את הפטור. לפיכך, ישנם מקרים רבים בהם נוסעים קיבלו פיצויים יפים ואף את הנזקים העקיפים שנגרמו להם בשל הקדמת הטיסה.

כיצד לממש את הזכויות שלכם?

דרישת הסבר בכתב: אם קיבלתם הודעת הקדמה, דרשו מחברת התעופה לפרט את השעה המקורית, השעה החדשה והאם מוצעת חלופה למי שלא יכול לטוס מוקדם יותר.

תביעות קטנות: אם החברה מסרבת להכיר באחריותה, ניתן לשקול הגשת תביעה קטנה, ולהתבסס על עיקרון ש”הקדמה משמעותית” שינתה את תנאי הכרטיס שלכם.

תיעוד הוצאות: אם נגרמו לכם הוצאות נוספות עקב ההקדמה (למשל לינה, מוניות ליליות), שמרו חשבוניות. הן יכולות להיות חלק מתביעה לפיצוי.

החזר כספי: אם ההקדמה אינה מתאימה ללוח הזמנים שלכם, ולמעשה מונעת מכם לטוס, ייתכן שתוכלו לדרוש החזר מלא של הכרטיס או הצעה לטיסה אחרת שאינה מקודמת.

פיצוי כספי: אם ההקדמה גדולה מספיק וגורמת לנוסע נזק משמעותי, ייתכן שהחוק רואה בכך כ”ביטול” הטיסה המקורית והצעת טיסה חדשה. במקרה זה, ייתכן שתהיו זכאים לפיצוי על פי חוק טיבי, אם בתי המשפט קיבלו טענה שהקדמה היא למעשה ביטול של הטיסה המקורית.

תקשורת מוקדמת: על החברה להודיע לכם מראש ובזמן סביר לגבי ההקדמה. אם הודיעו ממש ברגע האחרון, ואתם לא מספיקים להגיע לטיסה, זה עשוי לחזק את טענתכם לפיצוי.

סיכום

הקדמת טיסה מעל 8 שעות, כאשר ההודעה על כך ניתנה פחות מ-14 ימים לפני מועד הטיסה, נחשבת ל”טיסה שבוטלה” על פי החוק. במקרה כזה, הנוסעים זכאים לפיצוי כספי, להשבת תמורה או כרטיס חלופי לפי בחירתם, ולשירותי סיוע. הודעה מוקדמת על שינוי בזמני הטיסה צריכה להינתן לפחות 14 ימים מראש כדי שחברת התעופה תהיה פטורה מתשלום פיצוי.

אין לראות במאמר זה ייעוץ משפטי מחייב. בכל מקרה של ספק, מומלץ לפנות לייעוץ משפטי מקצועי

 

 

לתיאום פגישה מקצועית

או השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם

קטגוריות משנה

לקוחות ממליצים

עומרי ליטבק
קרא עוד
"עורך דין מקצוען, אמין ומיוחד"
אורטל סרוסי
קרא עוד
"קשוב, בנאדם לפני הכל, נמצא במקצוע למען שליחות"
ולדימיר גרשנזון
קרא עוד
"תותח על חלל, שירות מיוחד, מקצועי ביותר"
מורן קרסקס
קרא עוד
"עורך דין יצירתי, נחוש, הופך עולמות בשביל הלקוחות שלו"
י.ה
קרא עוד
"עו"ד יצחק נתן לי הרגשה שהוא ממש נכנס לנעליים שלי, כאב את כאבי וניצח את מלחמתי, תודה על הכל איש יקר"
בובה לוי
קרא עוד
"לוחם צדק, איש אמת, יישר כוח"
תניר בראון
קרא עוד
"היה שם בשבילי בשעות לא שעות, הגיע, טיפל, רץ ממקום למקום, אין כמוך יצחק"

מאמרים נוספים

תביעת חברת תעופה זרה: מי חייב לעמוד בדיני ישראל?

מאת: עו"ד יצחק מימון

ביטול טיסה מלחמת חרבות ברזל – האם מגיע לי פיצוי?

מאת: עו"ד יצחק מימון

ביטול טיסה בגלל שביתה – האם מגיע לי פיצוי?

מאת: עו"ד יצחק מימון

תביעה נגד חברת תעופה זרה

ביטול טיסה תקלה טכנית – האם מגיע לי פיצוי?

מאת: עו"ד יצחק מימון

פיצוי על טיסת המשך שבוטלה

אי הגעה לטיסה NO SHOW מה הזכאות לפיצוי ?

מאת: עו"ד יצחק מימון

פיצוי על איחור בטיסה

פספסתי טיסת המשך – האם מגיע לי פיצוי?

מאת: עו"ד יצחק מימון

תביעות בגין עיכוב או איחור בטיסה

הקדמת טיסה – מה עושים? מה הפיצוי שמגיע לי?

מאת: עו"ד יצחק מימון

רישום יתר בטיסה / אובר בוקינג – מה הזכויות שלי ?

מאת: עו"ד יצחק מימון

ביטולי טיסות – כל מה שצריך לדעת – פיצוי תוך 45 יום

מאת: עו"ד יצחק מימון

אי הגעה לטיסה NO SHOW מה הזכאות לפיצוי ?

מאת: עו"ד יצחק מימון

רישום יתר בטיסה – אובר בוקינג (Overbooking) – איך מקבלים פיצוי ?

מאת: עו"ד יצחק מימון

ביטולי טיסות – מה חשוב לדעת כדי לקבל פיצוי?

מאת: עו"ד יצחק מימון

פיצוי על ביטול טיסה - מה הזכויות שלי?

פיצוי על ביטול טיסה – מה הזכויות שלי?

מאת: עו"ד יצחק מימון

טיסה שהתעכבה או הוקדמה

טיסה שהתעכבה או הוקדמה? מה הזכויות שלכם (כולל דוגמאות של פסקי דין)

מאת: עו"ד יצחק מימון

אובר בוקינג

אובר בוקינג? הטיסה הוקדמה? פספסתי קונקשן? כל הזכויות והפיצויים המגיעים לכם

מאת: עו"ד יצחק מימון

מזוודה אבדה או ניזוקה בטיסה? המדריך המלא לזכויות וקבלת פיצוי (2025)

מזוודה אבדה או ניזוקה בטיסה? המדריך המלא לזכויות וקבלת פיצוי (2025)

מאת: עו"ד יצחק מימון

החזר כספי על כרטיס טיסה שלא נוצל – זכויות הנוסע לפי החוק

החזר כספי על כרטיס טיסה שלא נוצל – זכויות הנוסע לפי החוק

מאת: עו"ד יצחק מימון

כיצד להגיש תביעה נגד חברת תעופה זרה – מדריך לנוסעים

כיצד להגיש תביעה נגד חברת תעופה זרה – מדריך לנוסעים

מאת: עו"ד יצחק מימון

אי הגעה לטיסה NO SHOW

אי הגעה לטיסה (NO SHOW) – האם מגיע לכם פיצוי או החזר?

מאת: עו"ד יצחק מימון

חוק טיבי (חוק התעופה) – מה אומר חוק שירותי תעופה על ביטול ועיכוב טיסה

מאת: עו"ד יצחק מימון

דילוג תחנות בטיסה

דילוג תחנות בטיסה – מה הזכויות שלכם כשמסלול הטיסה משתנה

מאת: עו"ד יצחק מימון

פיצוי על עיכוב בהגעת מזוודה - מה עושים כשהכבודה מאחרת?

פיצוי על עיכוב בהגעת מזוודה – מה עושים כשהכבודה מאחרת?

מאת: עו"ד יצחק מימון

ביטול טיסה עקב מזג אוויר

ביטול טיסה עקב מזג אוויר – זכויות הנוסע ומה ניתן לעשות?

מאת: עו"ד יצחק מימון

תביעה ייצוגית נגד חברת תעופה

תביעה ייצוגית נגד חברת תעופה – כיצד להגיש?

מאת: עו"ד יצחק מימון

המדריך המלא לזכויות נוסעים בטיסות

המדריך המלא לזכויות נוסעים בטיסות – ביטולים, עיכובים ופיצויים

מאת: עו"ד יצחק מימון

הקדמת טיסה

הקדמת טיסה – האם החוק מזכה אתכם בפיצוי?

מאת: עו"ד יצחק מימון

רישום יתר בטיסה (Overbooking) – כיצד זה משפיע עליך הזכויות שלך?

רישום יתר בטיסה (Overbooking) – כיצד זה משפיע עליך הזכויות שלך?

מאת: עו"ד יצחק מימון

ביטולי טיסות על ידי חברת תעופה

ביטול טיסה – השפעת תיקון חוק שירותי תעופה (והוראת שעה – חרבות ברזל) על זכויות הנוסעים

מאת: עו"ד יצחק מימון

טיסה שבוטלה - ההגדרה החוקית ומה חשוב לדעת

טיסה שבוטלה – ההגדרה החוקית ומה חשוב לדעת

מאת: עו"ד יצחק מימון

פיצוי על עיכוב בטיסה מעל 8 שעות

פיצוי על עיכוב בטיסה מעל 8 שעות – מה מגיע לך וכיצד ניתן לתבוע?

מאת: עו"ד יצחק מימון

תביעה קטנה נגד חברת תעופה

תביעה קטנה נגד חברת תעופה, איך מגישים? – מדריך מלא לנוסעים

מאת: עו"ד יצחק מימון

ביטול טיסה עקב תקלה טכנית - האם מגיע לך פיצוי?

ביטול טיסה עקב תקלה טכנית – האם מגיע לך פיצוי?

מאת: עו"ד יצחק מימון

סירוב עלייה לטיסה בגלל רישום יתר – מה הזכויות שלך

סירוב עלייה לטיסה בגלל רישום יתר – מה הזכויות שלך

מאת: עו"ד יצחק מימון

פיצוי עבור טיסה נדחתה? מה מגיע לכם

פיצוי עבור טיסה נדחתה? מה מגיע לכם

מאת: עו"ד יצחק מימון

פיצוי עבור טיסה בוטלה? כל מה שחייבים לדעת

פיצוי עבור טיסה בוטלה? כל מה שחייבים לדעת

מאת: עו"ד יצחק מימון

ביטול טיסת קונקשן - האם מגיע פיצוי ומה הזכויות שלך?

ביטול טיסת קונקשן – האם מגיע פיצוי ומה הזכויות שלך?

מאת: עו"ד יצחק מימון

פיצוי על טיסת לואו קוסט שבוטלה

פיצוי על טיסת לואו קוסט שבוטלה – כל מה שצריך לדעת

מאת: עו"ד יצחק מימון

מזוודה שניזוקה או אבדה בטיסה – המדריך המלא

מאת: עו"ד יצחק מימון

פיצוי, החזר ותביעות על ביטול /עיכוב טיסה

פיצוי, החזר ותביעות על ביטול /עיכוב טיסה – מדריך לנוסע הישראלי

מאת: עו"ד יצחק מימון

פיצוי בטיסות - המדריך המשפטי המקיף לנוסעים בישראל

פיצוי בטיסות – המדריך המשפטי המקיף לנוסעים בישראל

מאת: עו"ד יצחק מימון

סעיף 6 לחוק שירותי תעופה

סעיף 6 לחוק שירותי תעופה – הסבר זכויות ופיצויים

מאת: עו"ד יצחק מימון

איך מגישים תביעה נגד חברת תעופה – מדריך מהיר לזכויותיך

איך מגישים תביעה נגד חברת תעופה – מדריך מהיר לזכויותיך

מאת: עו"ד יצחק מימון

החזר כספי על ביטול טיסה

החזר כספי על ביטול טיסה – מה באמת מגיע לכם?

מאת: עו"ד יצחק מימון

עיכוב בטיסה – מה עושים, מה מגיע לך, ומתי זה נחשב ביטול?

עיכוב בטיסה – מה עושים, מה מגיע לך, ומתי זה נחשב ביטול?

מאת: עו"ד יצחק מימון

עורך דין ביטול טיסה – למה חשוב לפנות לייעוץ משפטי?

עורך דין ביטול טיסה – למה חשוב לפנות לייעוץ משפטי?

מאת: עו"ד יצחק מימון

פיצויים בטיסה – המדריך המשפטי המקיף לזכויות נוסעים

פיצויים בטיסה – המדריך המשפטי המקיף לזכויות נוסעים

מאת: עו"ד יצחק מימון

ביטול או עיכוב טיסה

ביטול או עיכוב טיסה – זכויות, החזרים ופיצויים לנוסע הישראלי

מאת: עו"ד יצחק מימון

פיצוי על ביטול טיסה - מתי, כמה ואיך מקבלים?

פיצוי על ביטול טיסה – מתי, כמה ואיך מקבלים?

מאת: עו"ד יצחק מימון

ביטול טיסה במלחמת חרבות ברזל - מה מגיע לכם לפי החוק

ביטול טיסה במלחמת חרבות ברזל – מה מגיע לכם לפי החוק

מאת: עו"ד יצחק מימון

ביטולי טיסות - מדריך מלא לזכויות, פיצויים והחזרים

ביטולי טיסות – מדריך מלא לזכויות, פיצויים והחזרים

מאת: עו"ד יצחק מימון

פיצוי על טיסה שבוטלה - מה מגיע לך לפי החוק

פיצוי על טיסה שבוטלה – מה מגיע לך לפי החוק

מאת: עו"ד יצחק מימון

תביעות פופולריות נגד חברות תעופה - מדריך מעשי לנוסעים

תביעות פופולריות נגד חברות תעופה – מדריך מעשי לנוסעים

מאת: עו"ד יצחק מימון

ביטול טיסה ע"י חברות תעופה - מה עושים ומה מגיע לך?

ביטול טיסה ע”י חברות תעופה – מה עושים ומה מגיע לך?

מאת: עו"ד יצחק מימון

ביטול טיסה עקב מלחמה או מצב חירום – מהן זכויות הנוסעים?

מאת: עו"ד יצחק מימון

פיצוי על ביטול טיסה

פיצוי על ביטול טיסה – מתי ואיך מקבלים?

מאת: עו"ד יצחק מימון

סגירת שער העלייה למטוס - מה עושים והאם מגיע פיצוי?

סגירת שער העלייה למטוס – מה עושים והאם מגיע פיצוי?

מאת: עו"ד יצחק מימון

נוסע עם כרטיס לטיסה שבוטלה - מה מגיע לכם?

נוסע עם כרטיס לטיסה שבוטלה – מה מגיע לכם?

מאת: עו"ד יצחק מימון

פיצוי בגין ביטול או עיכוב בטיסה – הסבר מלא לזכויות שלך

מאת: עו"ד יצחק מימון

תביעה קטנה נגד חברת תעופה - מדריך לנוסעים

תביעה קטנה נגד חברת תעופה – מדריך לנוסעים

מאת: עו"ד יצחק מימון

עו"ד יצחק מימון

עו"ד יצחק מימון

עו"ד יצחק מימון
נעים מאד, עו"ד יצחק מימון 👋
איך אני יכול לעזור לך?
וואטסאפ שליחת וואטסאפ
דילוג לתוכן