פיצוי על איחור בטיסת קונקשן
דף הבית » פיצוי על איחור בטיסת קונקשן
פיצוי על איחור בטיסת קונקשן – פספסת טיסת קונקשן? מדריך הזכויות והפיצויים לנוסעים בטיסות המשך (2025)
טיסות קונקשן, או טיסות המשך, הפכו לאופציה פופולרית עבור נוסעים רבים מישראל, המציעות לעיתים קרובות מחירים אטרקטיביים יותר או גישה ליעדים שאין אליהם טיסות ישירות. טיסה כזו כוללת עצירת ביניים בשדה תעופה אחד או יותר, והחלפת מטוס בדרך ליעד הסופי. אך לצד היתרונות, מסלול זה טומן בחובו סיכון מובנה: עיכוב או ביטול של המקטע הראשון בטיסה עלול להוביל בקלות להחמצת טיסת קונקשן (או טיסת המשך שהוחמצה), מה שיוצר אפקט דומינו המשבש את כל תוכניות הנסיעה.
לא פעם, נוסעים שחוו איחור בטיסת קונקשן מגלים, לעיתים מאוחר מדי, שהם זכאים לא רק לסיוע מיידי אלא גם לפיצוי כספי על הפסד טיסת המשך, בהתאם לחוק הישראלי. מתי עיכוב קל בטיסה הראשונה הופך לזכאות לפיצוי משמעותי? מה קורה אם חברת התעופה מבטלת רק את טיסת ההמשך? מהן זכויותי אם איחרתי לטיסת ההמשך בגלל עיכוב בטיסה הראשונה?
מדריך מקיף זה יענה על כל השאלות החשובות הנוגעות לשיבושים בטיסות קונקשן. נסביר מתי פיצוי על איחור בטיסת קונקשן או פיצוי על ביטול טיסת קונקשן מגיע לכם על פי חוק שירותי תעופה (חוק טיבי) והפסיקה בישראל, נפרט את גובה הפיצויים האפשריים, נבהיר את אחריות חברת התעופה, ונספק לכם כלים מעשיים להתמודדות עם המצב המורכב הזה ולמימוש זכויותיכם המלאות.
מהי טיסת קונקשן וכיצד היא משפיעה על זכאות לפיצוי?
ראשית, חשוב להבין מה מגדיר טיסת קונקשן בהקשר של זכויות הנוסעים. לא כל שתי טיסות שנוסע לוקח ברצף נחשבות לטיסת קונקשן אחת מבחינת אחריות חברת התעופה. טיסת קונקשן, לצורך חוק טיבי, היא מסלול טיסה הכולל עצירת ביניים (עם שהות של עד 24 שעות ביעד הביניים) והחלפת מטוס, כאשר כל קטעי הטיסה נרכשו יחד תחת אותה הזמנה (כרטיס אחד).
תנאים נוספים שמחזקים את ההכרה במסלול כטיסת קונקשן אחת:
- כל קטעי הטיסה מופעלים על ידי אותה חברת תעופה.
- מדובר בטיסות תחת “קוד שייר” (Codeshare) – שיתוף פעולה בין חברות תעופה שונות המוכרות כרטיסים זו לטיסות של זו.
- ניתן לראות בבירור מההזמנה שחברת התעופה (או הסוכן שמכר את הכרטיס) לקחה אחריות על כל המסלול מנקודת המוצא ועד ליעד הסופי.
מדוע ההבחנה הזו קריטית? כאשר מדובר בטיסת קונקשן העומדת בתנאים אלו, חברת התעופה נושאת באחריות כוללת למסלול. לכן, עיכוב משמעותי במקטע הראשון, שגורם לפספוס טיסת ההמשך ולהגעה מאוחרת ליעד הסופי, עשוי להיחשב לפי החוק הישראלי והפסיקה כדין “טיסה שבוטלה” – ולזכות את הנוסע בפיצוי כספי.
מה קורה אם הזמנו כל טיסה בנפרד? במקרה שבו רכשתם באופן עצמאי כרטיסים נפרדים לכל קטע טיסה (למשל, טיסה אחת מת”א לרומא, וכרטיס נפרד ונפרד מרומא לניו יורק מחברה אחרת), המצב מורכב יותר. ככלל, חברת התעופה שהפעילה את הטיסה הראשונה לא תהיה אחראית להגעתכם לטיסה השנייה. במצב כזה, הזכאות לפיצוי תהיה מוגבלת בדרך כלל רק לעיכוב/ביטול של הטיסה הספציפית שרכשתם ממנה, ולא לנזק הנגרם עקב החמצת הטיסה הנפרדת. לכן, תמיד מומלץ לרכוש טיסות קונקשן כהזמנה אחת.
מהן זכויותיי אם איחרתי לטיסת ההמשך בגלל עיכוב בטיסה הראשונה?
זו הסיטואציה הנפוצה ביותר בטיסות קונקשן. טיסה איחרה והפסדתי טיסת המשך, מה עושים? מה הזכויות שלי?
כאמור, אם כל קטעי הטיסה נרכשו יחד, חברת התעופה אחראית להביא אתכם ליעדכם הסופי. אם העיכוב בטיסה הראשונה גרם לכם לפספס את טיסת ההמשך, חברת התעופה חייבת לדאוג לכם לפתרון. סעיף 6(ו) לחוק טיבי קובע כי על מפעיל הטיסה “להציג לפניו [לפני הנוסע] חלופות להגעה ליעד הסופי”.
אחריות חברת התעופה במקרה של בעיות בטיסות קונקשן
חובותיה המיידיות של חברת התעופה במקרה כזה כוללות:
- ארגון טיסה חלופית: מציאת והזמנת מקום עבורכם בטיסה החלופית המוקדמת ביותר האפשרית ליעדכם הסופי, בתנאים דומים ככל האפשר לכרטיס המקורי, וללא עלות נוספת.
- שירותי סיוע בזמן ההמתנה: אם נדרשת המתנה לטיסה החלופית, החברה חייבת לספק לכם מזון, שתיה ושירותי תקשורת.
- דאגה ללינה ומזון בין הטיסות: אם ההמתנה לטיסה החלופית מחייבת שהיית לילה, החברה חייבת לספק לכם לינה במלון והסעות הלוך ושוב על חשבונה.
חשוב לדרוש זכויות אלו באופן מיידי מנציגי חברת התעופה בשדה התעופה ביעד הביניים.
הזכאות לפיצוי כספי על פי חוק טיבי
השאלה המרכזית היא האם, בנוסף לסידורים הללו, מגיע לכם גם פיצוי כספי? התשובה תלויה במשך האיחור הכולל בהגעה ליעד הסופי.
ההלכה הפסוקה בישראל: בתי המשפט בישראל קבעו באופן עקבי כי יש לבחון את מועד ההגעה הסופי של הנוסע ליעדו המקורי. אם כתוצאה מהחמצת טיסת קונקשן (שנגרמה עקב עיכוב בטיסה הראשונה), הנוסע הגיע ליעדו הסופי באיחור של 8 שעות או יותר מהמועד המקורי המתוכנן – רואים זאת כדין “טיסה שבוטלה“ לפי סעיף 1(2) לחוק טיבי. במקרה כזה, הנוסע זכאי לפיצוי כספי סטטוטורי.
פסקי דין מרכזיים בנושא זה כוללים את ת”ק 30400-10-14 חרמש נ’ אלאיטליה, ת”ק 57249-02-14 עצמון נ‘ US AIRWAYS, ות”ק 4420-12-14 כהן נ’ אייר פראנס. כל אלו קבעו כי איחור סופי של 8+ שעות עקב החמצת קונקשן מזכה בפיצוי כאילו הטיסה בוטלה.
לכן, התשובה לשאלה “האם הפיצוי הוא על ההגעה ליעד הסופי באיחור?” היא כן! זהו המדד הקובע לזכאות לפיצוי כספי לפי חוק טיבי במקרה של קונקשן.
שאלה לדוגמה: איחור של שעה בטיסה הראשונה גרם לי לפספס את הקונקשן, מה הפיצוי?
הקריטריון הקובע לזכאות לפיצוי אינו משך העיכוב בטיסה הראשונית, אלא מידת האיחור המצטבר בהגעה ליעדכם הסופי. גם אם סופקה לכם טיסה חלופית, הפיצוי הכספי מגיע לכם אם הגעתם באמצעותה ליעד באיחור כולל של 8 שעות או יותר מהשעה המקורית המתוכננת. לעומת זאת, במקרה שהאיחור הסופי ביעד היה קצר מ-8 שעות, לא תהיו זכאים לתשלום הפיצוי הכספי הקבוע בחוק, אם כי חובת חברת התעופה לספק לכם שירותי סיוע ולדאוג לטיסה חלופית עדיין קיימת.
גובה הפיצוי הכספי
כאשר מתקיימים התנאים לפיצוי (הגעה באיחור של 8+ שעות ליעד הסופי), גובה הפיצוי נקבע לפי המרחק האווירי הכולל מנקודת המוצא המקורית ליעד הסופי המקורי, בהתאם לטבלה המוכרת מחוק טיבי:
מרחק בין היעדים (מוצא ליעד סופי) | גובה הפיצוי (בקירוב) | דוגמה למסלול טיסה |
עד 2,000 ק”מ | 1,440 ₪ | ישראל – סלוניקי /לרנקה |
מעל 2,000 ק”מ ועד 4,500 ק”מ | 2,310 ₪ | ישראל – רומא / מדריד / פרנקפורט |
מעל 4,500 ק”מ | 3,460 ₪ | ישראל – בנגקוק / פריז / ניו יורק |
גם כאן, אם הגעתם בסופו של דבר ליעד באיחור של 8 שעות באמצעות הטיסה החלופית שסודרה לכם, חברת התעופה רשאית להפחית את הפיצוי ב-50% רק אם האיחור בנחיתה הסופית לא עלה על 4/5/6 שעות (בהתאמה למרחק) בהשוואה למועד הנחיתה המקורי שהיה אמור להיות.
פיצוי על ביטול טיסת קונקשן
מה קורה אם לא רק הטיסה הראשונה התעכבה, אלא חברת התעופה ביטלה לחלוטין את אחד ממקטעי הטיסה, למשל, את טיסת ההמשך?
שאלה לדוגמה: חברת התעופה ביטלה רק את טיסת ההמשך שלי, מה הזכויות שלי?
במקרה כזה, מכיוון שחברת התעופה לא יכולה להביא אתכם ליעדכם הסופי כפי שהתחייבה בחוזה (כרטיס הטיסה), הדין הוא כדין טיסה שבוטלה. אתם זכאים לכל הזכויות המפורטות בסעיף הקודם ובמדריך על ביטול טיסה:
- בחירה בין:
- החזר כספי מלא על כל המסלול (גם אם טסתם את הקטע הראשון).
- כרטיס טיסה חלופי ליעד הסופי (אם אפשרי) או בחזרה לנקודת המוצא (אם נתקעתם ביעד הביניים).
- שירותי סיוע בזמן ההמתנה.
- פיצוי כספי סטטוטורי המחושב לפי המרחק הכולל מנקודת המוצא ליעד הסופי (בכפוף לפטורים כמו הודעה מוקדמת או נסיבות מיוחדות).
אחריות על הכבודה במקרה של החמצת קונקשן:
מי אחראי על הכבודה שלי אם פספסתי טיסת קונקשן? כאשר מדובר בטיסת קונקשן שנרכשה כהזמנה אחת, חברת התעופה אחראית להעביר את הכבודה שלכם ליעד הסופי. אם פספסתם את טיסת ההמשך בגלל עיכוב באשמת החברה, והכבודה שלכם לא הגיעה איתכם ליעד הסופי בטיסה החלופית (או הגיעה באיחור משמעותי), אתם עשויים להיות זכאים לפיצוי נוסף בגין עיכוב/אובדן כבודה, בהתאם לאמנת מונטריאול וחוק טיבי (נושא זה יפורט במאמר נפרד על כבודה).
אחריות הצדדים – זמן מעבר (MCT) ואחריות הנוסע/הסוכן
חברות התעופה וסוכני הנסיעות מחויבים להקצות זמן סביר למעבר בין הטיסות (קונקשן). קיים זמן מינימלי רשמי הנקבע על ידי רשויות שדות התעופה (Minimum Connecting Time – MCT), המשתנה בין שדות תעופה. זמן זה לוקח בחשבון את גודל השדה, הליכי בידוק, העברת כבודה וכו’.
- אחריות חברת התעופה/הסוכן: עליהם לוודא שהקונקשן שהם מוכרים עומד לפחות ב-MCT, ורצוי אף שיהיה ארוך יותר כדי לאפשר מרווח ביטחון. סוכנות נסיעות מחויבת גם ליידע את הנוסע על הסיכונים הכרוכים בקונקשן קצר.
- אחריות הנוסע: גם על הנוסע מוטלת חובת זהירות מסוימת – לברר מראש את פרטי המעבר, המרחקים בין השערים, ומועדי סגירת הדלפקים לטיסת ההמשך.
עם זאת, אם העיכוב בטיסה הראשונה הוא זה שגרם לפספוס טיסת ההמשך (גם אם זמן הקונקשן היה קצר יחסית אך עמד ב-MCT), האחריות נופלת על חברת התעופה, שכן היא לא עמדה בלוח הזמנים המקורי של הטיסה הראשונה.
ביטול/עיכוב טיסת קונקשן עקב מלחמת “חרבות ברזל“
הפטור הספציפי שנקבע בתיקון “חרבות ברזל” לחוק טיבי (כפי שפורט במאמר על ביטול טיסה) חל גם על טיסות קונקשן. אם הגעתם ליעד הסופי באיחור של 8 שעות, או אם טיסת הקונקשן שלכם בוטלה, לא תהיו זכאים לפיצוי הכספי הסטטוטורי אם הטיסה המקורית (שהתעכבה/בוטלה) הייתה אמורה להתקיים באחד מהתאריכים הבאים:
- 08.10.2023 – 30.11.2023
- 12.04.2024 – 18.04.2024
- 01.08.2024 – 08.08.2024
- 01.10.2024 – 05.10.2024
חשוב: גם בתאריכים אלו, אתם עדיין זכאים לשירותי סיוע ולבחירה בין החזר כספי לטיסה חלופית על ידי חברת התעופה. אם השיבוש אירע מחוץ לתאריכים אלו, ייתכן מאוד שאתם זכאים גם לפיצוי הכספי.
פספסתי טיסה, מה עושים? – צעדים מעשיים
אם נקלעתם למצב בו פספסתם טיסת קונקשן עקב עיכוב בטיסה הראשונה:
- גשו לדלפק חברת התעופה: פנו מיד לנציגי חברת התעופה האחראית על המסלול (זו שממנה רכשתם את הכרטיס או שהפעילה את הטיסה הראשונה). הסבירו את המצב ודרשו סידור לטיסה חלופית.
- דרשו שירותי סיוע: אם נדרשת המתנה, בקשו מזון, שתיה, גישה לתקשורת, ואם ההמתנה לילית – דרשו סידור לינה והסעות.
- תעדו הכל:
- דרשו מחברת התעופה אישור בכתב על סיבת העיכוב בטיסה הראשונה. זה קריטי להוכחת הקשר בין העיכוב לפספוס הקונקשן.
- שמרו את כל כרטיסי הטיסה המקוריים והחלופיים, כרטיסי עלייה למטוס.
- צלמו את לוחות הטיסות המציגים את העיכוב/הביטול.
- אספו קבלות: אם נאלצתם להוציא כספים מכיסכם על מזון, שתיה, לינה או נסיעות בגלל שחברת התעופה לא סיפקה זאת – שמרו כל קבלה! תוכלו לדרוש החזר הוצאות אלו.
- פנו לחברת התעופה בכתב לאחר החזרה: שלחו פנייה מסודרת בדרישה לפיצוי כספי (אם הגעתם באיחור של 8 שעות) ולהחזר הוצאות (אם היו). צרפו את כל התיעוד.
סיכום פיצוי על איחור בטיסת קונקשן:
טיסות קונקשן יכולות להיות פתרון נוח, אך הן דורשות ערנות לזכויותיכם. אם טיסה איחרה והפסדתם טיסת המשך, והגעתם ליעד הסופי באיחור של 8 שעות ומעלה (וכל הטיסות נרכשו יחד), אתם ככל הנראה זכאים לפיצוי כספי משמעותי לפי חוק טיבי, בנוסף לסידור טיסה חלופית ושירותי סיוע. אל תוותרו על המגיע לכם. פעלו לפי הצעדים המתוארים, תעדו הכל, ובמקרה הצורך, פנו לייעוץ משפטי מקצועי כדי למצות את זכויותיכם המלאות.