מהן זכויותיו של נוסע שהונפק לו כרטיס ל”טיסה שבוטלה”?
סעיף 6(א) לחוק שירותי תעופה קובע, כי נוסע שהונפק לו כרטיס ל”טיסה שבוטלה”, יהיה זכאי לקבל ממפעיל הטיסה או מהמארגן את ההטבות האלה במצטבר: (1) שירותי סיוע (2) השבת תמורה או כרטיס טיסה חלופי לפי בחירת הנוסע (3) פיצוי כספי כאמור בתוספת הראשונה לחוק. התוספת הראשונה לחוק שירותי תעופה קובעת את סכום הפיצוי עפ”י מרחק הטיסה מהיעד: עד 2,000 ק”מ – 1,320 ₪, עד 4,500 ק”מ – 2,120 ₪, מעל 4,500 ק”מ – 3,180 ₪.
בנוסף, בית המשפט רשאי לפסוק לנוסע שהונפק לו כרטיס טיסה פיצויים לדוגמה סכום שלא יעלה על 10,590 ₪ אם מצא כי נעשה ביודעין על ידי מפעיל טיסה או מארגן אחד מאלה: (א) לא נתן הטבות לנוסע שסירב להטיסו, בניגוד להוראות סעיף 5. (ב) לא נתן הטבות לנוסע שטיסתו בוטלה, בניגוד להוראות סעיף 6. (ג) לא נתן הטבות לנוסע שטיסתו המריאה באיחור, בניגוד להוראות סעיף 7.
הטיסה שלכם המריאה בעיכוב של עד 2-5 שעות ביחס למועד הנקוב בכרטיס הטיסה?
הנוסע יהיה זכאי לקבל מחברת תעופה שירותי סיוע כגון שיחת טלפון, מזון ומשקאות. אך לא קיימת לנוסע זכאות לפיצוי כספי בגין העיכוב בטיסה.
הטיסה שלכם המריאה בעיכוב של עד 5-8 שעות ביחס למועד הנקוב בכרטיס הטיסה?
הנוסע יהיה זכאי להשבת התמורה עבור כרטיס הטיסה או בחירת כרטיס טיסה חלופי, מזון ומשקאות, שיחות טלפון, ובמקרים חריגים אף לינה והסעה. אך לא קיימת לנוסע זכאות לפיצוי כספי בגין העיכוב בטיסה.
הטיסה שלכם המריאה באיחור של מעל 8 שעות ביחס למועד הנקוב בכרטיס הטיסה?
הטיסה תיחשב כ”טיסה שבוטלה” בהתאם לסעיף 1 לחוק שירותי תעופה. לפיכך, הנוסע יהיה זכאי לפיצוי כספי בגין העיכוב בטיסה.
האם בכל מקרה שהטיסה בוטלה תהיו זכאים לפיצוי?
בחוק שירותי תעופה נקבעו נסיבות לפיהן נוסע שטיסתו בוטלה לא יהיה זכאי לפיצוי כספי: (1) הטיסה בוטלה בשל נסיבות מיוחדות שלא היו בשליטתו, וגם אם היה עושה כל אשר ביכולתו, לא היה יכול למנוע את ביטולה בשל אותן נסיבות. (2) הטיסה בוטלה בשל שביתה או השבתה מוגנות. (3) הטיסה בוטלה כדי למנוע חילול שבת או חג. בנוסף, יהיו מקרים נוספים כגון: (4) במידה והנוסע קיבל הודעה על עיכוב הטיסה או ביטולה 14 ימים מראש. (5) במידה ועברתם את מגבלת ההתיישנות, היינו, מעל 4 שנים מיום ביטולה או עיכובה של הטיסה. (6) במידה ומדובר בטיסה שבוטלה בין התאריכים 01.03.2020 -16.07.2021 בשל משבר הקורונה. (7) במידה ונוסעים בחרו לקבל כרטיס טיסה חלופי אך הגיעו ליעד באיחור. הכל כאמור תלוי במקרה שלכם ותלוי במשתנים רבים כגון מרחק הטיסה ומספר השעות שאיחרתם אל היעד משעת ההגעה המקורית.
בית הדין לחוזים אחידים פסק כי סוכנות נסיעות אינה מהווה “מתווך בלבד”
חשוב לזכור כי בח”א 804/07 פסק בית הדין לחוזים אחידים כי סוכנות הנסיעות אינה מהווה “מתווך בלבד”, וכי עליה להעביר מידע ולהבטיח כי השירות אכן יסופק ללקוחותיה בהתאם להזמנתם. עליהם לפעול באופן סביר על מנת לעדכן את הלקוח מבעוד מועד כאשר קיים עיכוב בטיסה, וחובה עליהם להבטיח כי הלקוח יקבל את השירות שרכש ובכלל זה, להיות אחראית כלפיו גם בנוגע לדחיות בלתי סבירות במועד הטיסה. ראו בנוסף את פסקי דין המרתקים: רת”ק 27128-09-10, רע”א 31258-02-18, ת”ק 61967-02-17. באשר למקרים בהם הטיסה בוטלה בשל נסיבות מיוחדות, כוח עליון, תקלות טכניות החמצות טיסות המשך בשל ביטול הטיסה ועוד. בחרתי להביא בפניכם מספר פסקי דין מרתקים אשר יכולים לתת לכם כיוון ראשוני ובסיסי בנושא זה: רת”ק 12149-12-18, ת”ק 28902-03-20, ת”ק 32765-06-16, ת”ק 43651-11-19, ת”ק 13634-12-19, ת”ק 30400-10-14, ת”ק 47879-05-15, תא”מ 8866-12-15, ת”ק 1460-12-15, ת”ק, תא”מ 32766-03-16, רת”ק 6589-11-18.
חשוב ביותר להתייעץ עם עורך דין לדיני תעופה על מנת לבחור את הדרך המשפטית הנכונה והמתאימה ביותר למקרה שלכם.